Brits belastingvoordeel alleen voor superrijken?

Of ze elkaar kennen is niet bekend maar twee zaken hebben ze in ieder geval gemeen. Beiden hebben een vermogen van méér dan tien miljard Amerikaanse dollars en beiden wonen in Engeland. Hoewel Londen net één breedtegraad zuidelijker ligt dan Amsterdam en dus net iets warmer, zullen Roman Abramovich en Charlene de Carvalho Heineken hun woonadres niet hebben uitgezocht vanwege het weer. We mogen veronderstellen dat het eerder te maken zal hebben met het uiterst gunstige belastingklimaat van onze westerburen. Heeft u vermogen vergaard door erfenis, ondernemen of professionele activiteiten? Dan loont het de moeite om verder te lezen.

Residentie en domicilie

Het verschil tussen residentie en domicilie zou in een Nederlands woordenboek worden weergegeven als: het adres waar men daadwerkelijk verblijft en de officiële woonplaats van het individu. Zo kan het zijn dat een student in Leiden resideert (daadwerkelijk woont) maar domicilie houdt bij de ouders (officieel ingeschreven staat).

De „Res-Non Dom“ status

In Engeland hanteert de wetgever deze begrippen ook, zij het op een ietwat andere manier. Residentie betekent net als in Nederland het adres waar men daadwerkelijk woont en domicilie wordt gezien als de plek waar de wortels van het individu liggen. Zo heeft een in Engeland wonende Engelsman zowel zijn residentie als domicilie in Engeland. Dat ligt voor een in Engeland wonende Nederlander (of andere niet Engelsman) anders. Men zou kunnen zeggen dat in dit geval het individu resideert in Engeland, terwijl het domicilie Nederland blijft. Deze zogenoemde „Res-Non-Dom“ status is gekoppeld aan een fiscale regeling die bijzonder aantrekkelijk is voor vermogenden.

De fiscale regeling in het kort

Een individu die in aanmerking komt voor de „Res-Non-Dom“ status, kan er voor kiezen om net als een „gewone“ Engelsman op het wereldwijd inkomen belasting te betalen, maar kan er ook voor kiezen om te worden getaxeerd op basis van „remittance“. In Nederland zou men zeggen afdracht of overdracht. Waar het op neerkomt is dat men geen belasting betaalt over inkomen of kapitaalwinst zoals beleggingsresultaten, zolang deze inkomsten niet wordt overgedragen naar Engeland. En omdat Engeland geen vermogensbelasting kent hoeft deze, in Nederland zo vaak als "unfair" geziene belasting, dus ook niet te worden betaald.

Schoon kapitaal

Omdat men toch ergens van moet leven, rijst de vraag hoe men geld naar Engeland kan overboeken zonder in conflict te komen met de „remittance“ regeling. Het antwoord is eenvoudig en verklaart waarom deze regeling zo interessant is voor welgestelden. Al het kapitaal dat u vergaard heeft voordat u zich als „Res-Non-Dom“ inschrijft in Engeland wordt gezien als schoon kapitaal.
Schoon kapitaal kan belastingvrij naar Engeland worden overgebracht en valt daarmee buiten de "remittance" regeling. Eenmaal in Engeland wordt ook een erfenis als schoon kapitaal gezien.

„Remittance basis“

Na zeven jaar wordt er een „remittance“ basis bepaald en gaat men minimaal (en in de meeste gevallen ook maximaal) GBP 30.000 betalen. Als men voldoende vermogen heeft om tenminste zeven jaar in het levensonderhoud te voorzien en dus geen gebruik maakt van inkomsten uit arbeid, overig vermogen, dividenden en bonussen, dan betaalt men tot die tijd in principe geen belasting in Engeland ongeacht de hoogte van het inkomen, de vermogensomvang of de inkomsten daaruit.

Strenge voorwaarden

Daarbij moet dan wel direct worden vermeld dat om te kunnen profiteren van dit voordeel strenge voorwaarden gelden. Zo moet vermogen en inkomen uit vermogen strikt gescheiden blijven. Een aantal banken op de Kanaaleilanden zijn gespecialiseerd in het opzetten van een kapitaal- en de daarbij behorende inkomstenrekening.

Voor wie is de regeling interessant?

In principe is de regeling voor iedereen met vermogen en hoge jaarlijkse inkomsten interessant. Om te bepalen of de stap naar Engeland ook voor u zinvol is kunt u misschien beginnen met het inwinnen van informatie over het onderwerp. De meeste banken en vermogensbeheerders hebben mensen in dienst die u graag meer vertellen over de mogelijkheden. Vervolgens is een stap naar een gespecialiseerde fiscalist beslist noodzakelijk.
© 2014 - 2020 Bleuland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Brits belastingvoordeel alleen voor superrijken?"

Infoteur: Bleuland
Gepubliceerd: 28-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!