InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Met emigratie erfbelasting voorkomen?

Met emigratie erfbelasting voorkomen?

Met emigratie erfbelasting voorkomen? Erfbelasting vrij? Met emigratie of vlucht naar het buitenland de erfbelasting voorkomen, belasting ontduiken of successierechten vermijden? Hoe dan? Of loopt u bij deze belastingvlucht juist kans op een dubbele belastingaanslag door emigratie? Erfbelasting en successierechten, niemand betaalt ze graag aan de Belastingdienst. Misschien helpt een verhuizing naar het buitenland om minder belasting te betalen, of toch niet? Er zijn genoeg landen waar u veel minder belasting betaalt in 2018 en 2019.

Erfbelasting op een erfenis voorkomen: belastingvlucht naar het buitenland kan helpen

Wie een behoorlijk vermogen heeft en erfgenamen, zal wel eens bij de vraag stil staan hoe erfbelasting in Nederland te voorkomen. Het vermogen is immers niet opgebouwd om daarvan straks een groot deel naar de Belastingdienst te zien gaan. Bovendien kunnen erfgenamen aardig in de problemen komen wanneer het vermogen vast zit in stenen (onroerend goed) of andere zaken die niet eenvoudig verhandelbaar zijn. De fiscus zal zijn belastingaanslag sturen, ook als er nog geen geld is vrijgekomen. Er kan uitstel van successierechten worden verleend maar geen afstel. Dus wordt wel verzucht dat men naar het buitenland wil emigreren om zo de hoge belastingen in ons land te voorkomen.

Emigratie en erfbelasting: landen zonder erfbelasting

In de wereld zijn nogal wat landen waar helemaal geen erfbelasting wordt geheven of in zeer beperkte mate. Naar schatting is dit in 40% van de landen het geval. En daarvoor hoeft u niet eens heel ver weg te gaan. Er zijn een paar bekende voorbeelden te geven, maar als u echt serieus wilt emigreren om op de successierechten te besparen, is er nog veel meer keuze:
  • Portugal;
  • Italië (beperkt tarief);
  • Israël;
  • Oostenrijk;
  • Rusland;
  • Zwitserland (aantal kantons);
  • Zweden.

De verschillen in de EU zijn ook groot en sterk afhankelijk van de afstand tussen de overledene en de erfgenamen, met daarbij een bijzonder een positie voor de langstlevende echtgenoot of echtgenote.

Emigreren en toch in Nederland erfbelasting betalen?

De regel is dat, ook als u emigreert, de Nederlandse wetgeving voor erfenis en nalatenschap nog tien jaar na uw emigratie uit Nederland op uw nalatenschap van toepassing is. Als u binnen tien jaar na emigratie komt te overlijden, stuurt de Nederlandse fiscus een conserverende aanslag naar de erfgenamen, daarna niet meer. Het is aan de erfgenamen om aan te tonen dat u langer dan tien jaar geleden definitief uit Nederland bent vertrokken. En pas op, want als u in de tussentijd weer even in Nederland komt wonen of activiteiten verricht die daaraan gelinkt kunnen worden, begint deze 10-jaars fictie opnieuw vanaf nul. Hierover zijn de laatste jaren meerdere rechtszaken gevoerd. De enige uitweg is dat u niet meer de Nederlandse nationaliteit hebt.

Dubbele erfbelasting voorkomen, anders blijft er weinig van de erfenis over

Als u bent vertrokken naar een land waar geen erfbelasting bestaat en de Nederlandse fiscus heeft gelijk met de belastingaanslag, dan wordt eenmaal betaald. Maar er zijn genoeg landen die net zoals Nederland belasting heffen op een erfenis. In dat geval is dus zelfs een dubbele belasting op uw erfenis mogelijk. Nu heeft Nederland met een groot aantal landen een belastingverdrag voor de inkomstenbelasting. Als daarop een beroep wordt gedaan vermijdt u een dubbele heffing voor de inkomstenbelasting, maar niet voor de erfbelasting. Een dubbele erfbelasting vereist aparte afspraken en wetgeving tussen beide landen.

Conclusie emigratie en belastingvlucht voor de erfbelasting

Er kunnen vele redenen zijn om te emigreren. Vaak zal het mooie klimaat, de cultuur, dat uw kinderen er ook wonen, de leefomstandigheden u over de streep trekken, maar er kunnen ook fiscale redenen zijn. Wie vertrekt om ervoor te zorgen dat straks door de erfgenamen minder belasting moet worden betaald, moet wel op tijd vertrekken en goed bekijken wat de fiscale regels in het nieuwe land zijn. Is er een belastingverdrag met Nederland gesloten of binnenkort op handen en wat betekent dat verdrag dan voor u. Niemand wil namelijk dat men bij een emigratie juist meer belasting moet gaan betalen. Laat u daarom goed adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfbelasting 2019 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2019 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting in 2019 over een erfenis moeten betalen wordt door velen als zeer onrechtvaardig gezien. Begrijpelijk want…
Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2019 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat kunt u daar…
Erfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenEen erfenis in 2015 betekent in veel gevallen ook erfbelasting en successierechten betalen. Voor deze erfbelasting 2015…
Belastingvrij erven 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij erven 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij erven in 2018 en 2019, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2017, 2018 of 2019 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of zus komt te…

Reageer op het artikel "Met emigratie erfbelasting voorkomen?"

Reacties

Friedhelm, 14-11-2017 17:55 #4
Geldt de 10 jaar termijn nederlandse wetgeving voor erfbelasting ook als je na bijvoorbeeld 20 jaar woonachtig te zijn geweest in Nederland vertrekt naar elders maar bij vertrek niet de Nederlandse nationaliteit bezit? Reactie infoteur, 04-09-2018
Beste Friedhelm,
Een vereiste voor de Nederlandse erfbelasting bij emigratie is dat u zowel op het moment van emigratie als op het moment van overlijden nog over de Nederlandse nationaliteit beschikt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Holland, 28-07-2015 21:58 #3
Ik woon sinds 15 jaar in Oostenrijk, nu is mijn vader Overleden. Moet ik in zowel nl als Oostenrijk erfbelasting betalen? Reactie infoteur, 04-09-2018
Beste Holland,
Als uw vader in Nederland woonde, wordt de erfenis naar Nederlands recht afgehandeld. U betaalt in Nederland erfbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geluk, 22-05-2015 16:34 #2
We hebben met belangstelling de emigratie gelezen naar Portugal. Dit land heeft geen erfbelasting. Maar de Nederlandse fiscus heeft een conserverende aanslag van 10 jaar. Daarna bent u geen erf belasting meer verschuldigd, in Nederland. Mijn vraag is. Portugal kent geen erfbelasting, bij emigratie van een ander land die wel erfbelasting is er na de 10 jarige conserverende aanslag van Nederland, wel erfbelasting te heffen in dat betreffende land, bijvoorbeeld België. Reactie infoteur, 04-08-2019
Beste Geluk,
Als u minimaal 10 jaar uit Nederland bent, betaalt u in Nederland geen erfbelasting, maar in het nieuwe land waarin u gevestigd bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carlo, 16-03-2015 16:34 #1
Beste Zeemeeuw,

Ik probeer informatie te krijgen over de volgende situatie:
Ik ga binnenkort emigreren naar Spanje.
In de (hopelijk nog ver weg gelegen) toekomst zal ik een erfenis ontvangen van mijn ouders welke in Nederland wonen.
Moet ik straks dan in zowel Nederland als Spanje erfbelasting betalen?

bedankt voor uw antwoord
Carlo Reactie infoteur, 04-08-2019
Beste Carlo,
Als uw ouders in Nederland wonen en in Nederland hun bezit hebben, worden de erfenis en de erfbelasting volledig afgehandeld naar Nederlands recht en betaalt u in Spanje niet nog eens erfbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Edelweissroute
Reacties: 4
Schrijf mee!