Bijdrageplichtig inkomen zorg berekenen

Bijdrageplichtig inkomen zorg berekenen U kunt zelf uw bijdrageplichtig inkomen 2018, 2019 en 2020 voor de zorg berekenen en zo bepalen wat uw eigen bijdrage voor zorg met verblijf AWBZ of uw eigen bijdrage zorg zonder verblijf thuis WMO zal zijn. Welke rol speelt uw vermogen bij uw bijdrageplichtig inkomen voor de zorg in 2018, 2019 en 2020 en welke uw leeftijd? Om hoeveel kleedgeld gaat het?

Bijdrageplichtig inkomen zorg zonder verblijf thuis berekenen, WMO

Wie thuis zorg ontvangt betaalt hiervoor een eigen bijdrage. Dat kan voor hulp in de huishouding zijn, hulp bij het wassen en aankleden, verpleegkundige, begeleiding. Allemaal zaken die onder de WMO vallen en in de categorie zorg zonder verblijf. Uw maximale eigen bijdrage is hierbij afhankelijk van uw leeftijd (wel of niet de pensioengerechtigde leeftijd), uw huishouden (huisgenoot, partner, gehuwd, ongehuwd) en uw inkomen en vermogen. Over dat laatste, uw inkomen en vermogen gaat het hier. Samen bepalen ze namelijk uw bijdrageplichtig inkomen. Het bijdrageplichtig inkomen gebaseerd op uw verzamelinkomen van twee jaren terug plus 8% van de grondslag sparen en beleggen. Het vermogen boven de fiscale vrijstelling zit tweemaal in uw bijdrageplichtig inkomen: via het verzamelinkomen (4% van de grondslag sparen en beleggen) en nog eens via de bijtelling van 8%. In 2019 en 2020 is de bijtelling verlaagd van 8% naar 4%.

Eigen bijdrage WMO 2019 en 2020

In 2015 vond een belangrijke stelselherziening plaats waarbij meer de nadruk zal liggen op de mogelijkheden om de zorg thuis te verlenen en waarbij de regie meer bij de gemeenten komt te liggen. Een gemeente mag dan minder eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening vragen, maar nooit meer dan de landelijk vastgelegde bedragen en nooit meer dan de kostprijs.

Bijdrageplichtig inkomen zorg met verblijf berekenen

Ook bij de berekening voor uw eigen bijdrage als u in een AWBZ instelling verblijft zien we de stelselwijziging terug. Sinds 2013 moet u 8% van uw vermogen bijtellen. Vervolgens geldt er een ander bijdrageplichtig inkomen voor de berekening van de lage bijdrage (eerste zes maanden) of de hoge eigen bijdrage (na zes maanden). Voor 2016 en 2017:
  • Lage eigen bijdrage: gekeken wordt naar uw verzamelinkomen van twee jaar geleden plus 8% van de grondslag sparen en beleggen. De lage bijdrage is 12,5% van bijdrageplichtig inkomen (tot en met 2017), met een minimum van 156 per maand en een maximum van 819,40 per maand. In 2018 is dit verlaagd naar 10%.
  • Hoge eigen bijdrage: deze wordt berekend op basis van uw verzamelinkomen van twee jaar geleden plus 8% van de grondslag sparen en beleggen, en minus een aantal aftrekposten.

Hoge eigen bijdrage zorg met verblijf berekenen in 2018

De hoge eigen bijdrage vloeit voort uit de volgende berekeningen voor 2018:

Bijdrageplichtig inkomen 2018:
Inkomen en aftrekpostenBijdrageplichtig inkomen 2018, zorg met verblijf
Welk inkomen:Uw verzamelinkomen 2016 + 8% van de grondslag sparen en beleggen.
Welke aftrekposten:
  • De verschuldigde belasting;
  • Premie ziektekostenverzekering minus de ontvangen zorgtoeslag;
  • Zakgeld- en kleedgeld. Dat is in 2017 voor een ongehuwde 3.704 per jaar en voor een gehuwde 5.761;
  • 15% van de inkomsten uit tegenwoordige arbeid;
  • Aftrek (niet-)pensioengerechtigde leeftijd;
  • Vrijstellingsbedrag afhankelijk van leeftijd en huishouden.
  • Compensatie vervallen ouderentoeslag.
Saldo:Bijdrageplichtig inkomen hoge bijdrage

Bijdrageplichtig inkomen 2019

Een belangrijke wijziging in 2019 is een lagere bijtelling van het vermogen (4% in plaats van 8%):

Welke aftrekposten:
  • De verschuldigde belasting;
  • Compensatie vervallen ouderentoeslag (1.700 euro).

Bijdrageplichtig inkomen 2020

Ook in 2020 is een lagere bijtelling van het vermogen (4% in plaats van 8%):

Welke aftrekposten:
  • De verschuldigde belasting;

Beschikking van het CAK

Het CAK geeft u een beschikking met de hoogte van uw eigen bijdrage. Het CAK is bevoegd om zelfstandig uw inkomensgegevens bij de Belastingdienst op te vragen, daar is uw toestemming dus niet meer voor nodig. Zijn er wijzigingen in de voorlopige inkomensgegevens, dan kunt u die het beste zo snel mogelijk doorgeven aan het CAK om bijbetalingen te voorkomen. Wie aardig wat vermogen heeft, betaalt voor dezelfde zorg veel meer dan iemand zonder vermogen. Gelukkig zijn aan de hoogte van uw lage en hoge eigen bijdrage in de zorg bepaalde maxima gekoppeld om te voorkomen dat de zorg voor u onbetaalbaar wordt. Probeer zo uw eigen bijdrage verzorgingshuis 2019-2020 laag te houden. De nieuwe WMO zal het er in 2019 en 2020 zeker niet gemakkelijker op maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eigen bijdrage verzorgingshuis 2019-2020Eigen bijdrage verzorgingshuis 2019-2020U gaat naar een verzorgingshuis of verpleeghuis, moet u dan uw vermogen opeten en huis verplicht verkopen en waar hebt u…
Wat is een modaal inkomen?De meeste mensen denken dat het modaal inkomen het gemiddelde inkomen is in Nederland, maar dat is niet het geval. Het i…
Modaal inkomen tussen wal en schip?Modaal inkomen tussen wal en schip?Het modaal inkomen is bij benadering het gemiddelde inkomen van Nederland. De gezinnen die rond moeten komen van een der…
Hypotheek berekenen: hoeveel hypotheek kan je krijgenHypotheek berekenen: hoeveel hypotheek kan je krijgenAls je gaat berekenen hoeveel hypotheek je kan krijgen, moet je rekening houden met onder andere inkomen, gezinsuitbreid…

Zorgtoeslag na scheidingZorgtoeslag na scheidingWanneer kunt u bij een echtscheiding in 2019 of 2020 zelf een zorgtoeslag aanvragen en hoeveel zorgtoeslag krijgt u dan?…
VAR verdwijnt: nieuwe opdrachtgeversverklaring 2019 of 2020VAR verdwijnt: nieuwe opdrachtgeversverklaring 2019 of 2020De VAR verklaring verdwijnt in zijn huidige vorm. Ook de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) is geen succ…
Bronnen en referenties
  • CAK

Reageer op het artikel "Bijdrageplichtig inkomen zorg berekenen"

Reacties

Corrie, 23-10-2019 10:58 #17
Mijn ouders staan ingeschreven voor wonen in een instelling, mijn moeder heeft alzheimer p, mijn vader is hulpbehoevende.Mijn vader maakt zich zorgen over hun financieel plaatje, ze hebben AOW en 30 euro pensioen, hun spaargeld zit onder het vrijgestelde bedrag, waarschijnlijk wordt mijn moeder eerst alleen opgenomen en blijft mijn vader eerst in de huurwoning tot er plek is voor hem, waar kan ik informatie vinden om het hun uit te leggen? Reactie infoteur, 25-10-2019
Beste Corrie,
Kijkt u eens naar:

https://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2018-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Silly, 05-06-2018 20:07 #16
Goedenavond,
Mijn moeder is in november 2017 wegens dementie vast gaan wonen (na eerst een half jaar revalideren in het zelfde tehuis) ze heeft een hypotheekvrij koophuis van enkele tonnen en daarnaast 50 duizend spaargeld.
Betekent 1 januari als peildatum voor de belasting dan dat het huis binnen twee jaar verkocht moet worden in 13 maanden tijd aangezien ze in de maand november is opgenomen?

Zodra het huis verkocht is, telt dan de allerhoogste verplichte bijdrage of mag je daar ook twee jaar overdoen? En moet er daarnaast dan ook nog vermogens belasting betaald worden?
Gaarne uw antwoord Reactie infoteur, 08-06-2018
Beste Silly,
Vanaf het moment dat uw moeder vast in een verzorgingshuis is gaan wonen en daar is ingeschreven, is de tweejarentermijn voor de eigen woning ingegaan (is nu nog box 1, maar wordt dan box 3). Voor de eigen bijdrage wordt nog steeds gekeken naar het vermogen twee jaren terug. Zodra op 1 januari van een jaar het vermogen hoger is dan de vrijstelling (30.000 euro in 2018), moet er vermogensbelasting worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roel, 09-05-2018 15:22 #15
Goedemiddag,

Bij het bereken van de eigen bijdrage wordt gekeken naar verzamelinkomen van 2 jaar terug.

2 jaar terug leefden beide ouders nog en hadden ze dus 2x vrijstelling. hoe wordt de berekening gemaakt wanneer 1 van de ouders vorig jaar is overleden? Reactie infoteur, 10-05-2018
Beste Roel,
In dat geval zal het inkomen een stuk lager zijn en kunt u bij het CAK vragen om een herberekening van de eigen bijdrage op basis van het huidige inkomen in plaats van het inkomen twee jaar terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin Vreeswijk, 28-02-2018 11:49 #14
Goedendag,
mijn moeder heeft een inkomen van AOW en Pensioen van ongeveer 1950 euro per maand. Zij heeft ongeveer 20.000 euro spaargeld. Wat zou haar eigen bijdrage zijn als zij onverhoopt over een jaar in een verpleegtehuis of zo moet worden opgenomen. Is het beter dat zij nu geld gaat schenken aan de kinderen of is het notarieel beschrijven beter?

MVG
Karin Reactie infoteur, 01-03-2018
Goedendag Karin Vreeswijk,
Het bedrag aan spaargeld is lager dan de vrijstelling en telt dus niet mee bij de berekening van de eigen bijdrage. Haar lage eigen bijdrage is 300 tot 335 euro, de hoge eigen bijdrage een 1.300 euro per maand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo L., 24-02-2018 08:53 #13
Ben ook bezig met de regeling voor de oude dag. Wil notariële akte (testament-levenstestament) laten opmaken: eigen huis zonder hypotheek WOZ 150.000 - spaargeld 55000:- netto-inkomen (AOW+ pensioenen) 2350.- Hoeveel zou de eigen bijdrage zijn indien iemand van ons als eerste in verzorgingstehuis komt en wat als langstlevende in verz.tehuis komt. (Inkomen 2 jaar geleden was ongeveer hetzelfde).
Heb gelezen dat (indien in notariële akte opgenomen) het vermogen door de kinderen(hebben er 2 )opeisbaar is zodra langstlevende in verz.tehuis moet.
Dit zou betekenen dat er dan geen vermogen meer is en betreffende(langstlevende) belast wordt naar inkomen(zonder vermogen).
zou gaarne antwoordje hebben welke kosten (ongeveer in huidige toestand) er dan ontstaan.
dan k bij voorbaat - Jo Reactie infoteur, 26-02-2018
Beste Jo L,
Als één partner naar het verzorgingshuis gaat, kan de woning in nog in box 1 blijven (geen vermogen). Spaargeld is wel vermogen, maar daarvoor geldt gezamenlijk een vrijstelling van 60.000 euro (2018), in 2016 was die vrijstelling iets lager. Bij een jaarinkomen van grofweg 40.000 euro bedraagt de lage eigen bijdrage in 2018 ongeveer 335 euro per maand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa, 30-07-2017 23:15 #12
Wij hebben een eigen woning en ongeveer 40.000 euro spaargeld. Mijn man moet naar een verpleeg of verzorgingshuis. Wat zijn dan de eigen bijdrage? Reactie infoteur, 04-01-2019
Beste Lisa,
Wat u in 2017 moet betalen aan eigen bijdrage voor een verpleeghuis is vooral afhankelijk van het inkomen en vermogen in 2015 (2018 is dat belastingjaar 2016):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 15-06-2017 21:13 #11
Geachte heer, mevrouw,

Mijn vader wordt binnenkort waarschijnlijk via BOPZ opgenomen in een verzorgingshuis.
Zijn vrouw is vorig jaar overleden en zijn huidige AOW en pensioen is ongeveer 1600 euro. Daarvan moet hij ziektekostenverzekering, eigen bijdrage medicijnen, enz betalen. In 2015 was het gezamenlijke inkomen ca 2000 euro per maand. Zijn huis heeft een hypotheek van ca 30.000 euro en zal voor vermoedelijk 250.000 euro verkocht worden.

Wat is dan zijn eigen bijdrage voor het verzorgingshuis. Is er een verschil als zijn huis wel of niet verkocht is?

mvg
Peter Reactie infoteur, 17-06-2017
Geachte Peter,
Gebaseerd op het inkomen van 2015 is de eerste zes maanden de eigen bijdrage circa 250 euro, daarna circa 1200 euro per maand. Als de woning met een overwaarde wordt verkocht (verkoopprijs minus hypotheek), vloeit dat geld naar zijn vermogen in box 3 en kan zo van invloed zijn op zijn eigen bijdrage in 2020.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. Beens, 19-05-2017 15:39 #10
Hallo
Wij zijn getrouwd (ik ben 61 en mijn vrouw 59) en zitten in de bijstand, 1160 euro en een uitkering voor mij 385 euro, beiden zijn netto bedragen per maand. Wij hebben een eigen huis, vrij van hypotheek, waarde ca 175000 euro. Ons vermogen is ca 65000 euro.

Mijn vrouw is beginnend dement en woont nog thuis. Ik zou graag een indicatie krijgen van de kosten wanneer zij naar een verzorgingstehuis zou gaan.

Bvd

Groeten
W. Beens Reactie infoteur, 21-05-2017
Hallo W. Beens,
Als u in het huis blijft wonen, zou de bijdrage voor uw vrouw in 2017 ongeveer 360 euro per maand zijn. Dit is indicatief, want bij de uiteindelijke berekening zal het inkomen en vermogen uit 2015 bepalend zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hanny, 04-02-2017 12:38 #9
Mijn alleenstaande vader is eind 2016 wegens dementie opgenomen in een verpleeghuis. Hij heeft alleen AOW en 48.000 spaargeld. Welke bijdrage moet er betaald worden (de eerste 6 maanden en daarna)? Reactie infoteur, 06-02-2017
Beste Hanny,
Wat betreft het spaargeld, telt voor uw vader in 2017 het saldo per 1 januari 2017. Zijn eigen bijdrage loopt op tot een 600 euro per maand
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marchien Schokker, 18-12-2016 09:14 #8
Graag wil ik weten als je alleenstaand bent hoe dan de bijdrage is geregeld.
Als je definitief opgenomen bent je hebt een eigen huis met de W.O.Z waarde van 150.000
De hypotheek is 50.000.
Wordt die 100.000 als vermogen gezien?
Dus, de vraag moet je dan je huis verkopen om de bijdrage te kunnen betalen?

Moet je een aanvullende zorgverzekering hebben, als je moet worden opgenomen in een verzorgingshuis? Reactie infoteur, 20-12-2016
Beste Marchien Schokker,
Als u bent opgenomen in een verzorgingshuis, mag u uw woning tot twee jaar na de datum van opname als eigen woning houden, zodat de netto waarde van de woning niet meetelt bij de berekening van uw eigen bijdrage. Voorts speelt uw vermogen pas twee jaar later door in de berekening van de eigen bijdrage. Of u een aanvullende zorgverzekering nodig hebt, hangt vooral af van uw ziektebeeld (bijvoorbeeld, hebt u fysiotherapie nodig of niet).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Tjonger, 14-11-2016 23:00 #7
CAK kijkt voor 2015 2 jaar terug om bijdrageplichtig inkomen vast te stellen.
Wanneer via de belasting 1 a 2 jaar later het echte inkomen bekend is gaat CAK dan terug betalen?

Alex Reactie infoteur, 15-11-2016
Beste Van Tjonger,
De eigen bijdrage aan het CAK is in beginsel gebaseerd op het inkomen van twee jaren terug (belastingaanslag inkomstenbelasting van de Belastingdienst), maar als er in het huidige jaar sprake is van een forse inkomensdaling, dan kunt u om een lagere bijdrage vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wenda, 29-10-2016 02:35 #6
Ik begrijp uit onderstaande reacties dat het bijzonder partner pensioen inderdaad wordt meegeteld in het verzamelinkomen en dus bij de berekening voor de hoge eigen bijdrage. Maar hoe gaat het met een nabetaling van het bijzonder partnerpensioen van 8 jaar, waarvan zeker de helft van die jaren, moeder nog zelfstandig woonde? Door een fout vande pensioenverzekeraar is dat geld niet eerder uitbetaald toen ze nog niet in een zorginstelling woonde. Wordt dit hele bijzondere inkomen bij de berekening eigen bijdrage betrokken? (Waardoor deze dus onevenredig stijgt terwijl haar inkomen slechts enkele tientjes stijgt door het pensioen wat er bij komt?)
Had de verzekeraar eerder uitbetaald had ze het geld immers ook mogen houden?

BVD Reactie infoteur, 01-11-2016
Beste Wenda,
Eenmalig zal daardoor het inkomen een stuk hoger zijn en dus ook de eigen bijdrage. Helaas.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lia, 19-01-2016 11:05 #5
Mijn moeder zit sinds vorig jaar in een verpleeghuis, nu vragen wij ons af, wat zij als spaargeld mag hebben, zonder dat ze dit moet opsnoepen? Reactie infoteur, 04-01-2019
Beste Lia,
Een deel van het spaargeld en vermogen is vrijgesteld van belasting en wordt niet meegeteld bij de berekening van de eigen bijdrage. Het deel dat is vrijgesteld kan worden verhoogd als betrokkene de AOW-leeftijd heeft en een relatief laag inkomen. Verder veranderen de vrijstellingen elk jaar:

https://financieel.infonu.nl/belasting/90628-vrijstellingen-box-1-en-box-3-inkomstenbelasting-2018-2019.html

Het is niet zo dat het spaargeld opgesnoept moet worden, maar wel dat de eigen bijdrage hoger kan uitvallen.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Achten, 02-06-2015 16:36 #4
Bijdrageplichtig inkomen: als aftrekpost is ook de verschuldigde belasting vermeld. Is dat minus de heffingskortingen?
Bvd,
Hay Reactie infoteur, 03-06-2015
Beste Achten,
De verschuldigde belasting is de inkomstenbelasting die u per saldo over uw inkomen betaalt (na aftrek heffingskortingen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 02-01-2015 17:44 #3
Mijn moeder is in maart 2014 weduwe geworden. Het verzamelinkomen van 2012/13 was dus nog voor 2 personen, maar ligt nu veel lager. Hoe wordt er in dit geval gerekend? Reactie infoteur, 02-01-2015
Beste Joke,
Tot het moment het moment van overlijden van uw vader geldt dan een gezamenlijk inkomen en daarna niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loek, 19-12-2014 17:20 #2
Wordt in de berekening van de eigen bijdrage ook het vermogen dat in groensparen/groenbeleggen is ondergebracht meegeteld?
Mvgr.

Loek Reactie infoteur, 20-12-2014
Beste Loek,
In het vermogen zit ook het bedrag aan groensparen. Dat staat los van de vrijstellingen van vermogensrendementsheffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wisse, 20-06-2014 18:22 #1
Mijn moeder (93 jaar) is miv april 2014 opgenomen in een verzorgingshuis. Zij heeft AOW en een WBP (verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen). Telt dit WBP pensioen ook mee voor de vaststelling van de eigen bijdrage? Reactie infoteur, 21-06-2014
Beste Wisse,
Ook het bijzonder pensioen maakt deel uit van het verzamelinkomen, waarop de eigen bijdrage is gebaseerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zorgverzekering 2020
Reacties: 17
Schrijf mee!