InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Zorgtoeslag na scheiding

Zorgtoeslag na scheiding

Zorgtoeslag na scheiding Wanneer kunt u bij een echtscheiding in 2018 of 2019 zelf een zorgtoeslag aanvragen en hoeveel zorgtoeslag krijgt u dan? Een scheiding heeft gevolgen voor de zorgtoeslag en andere toeslagen zoals de huurtoeslag. Als u geen zorgtoeslag van de Belastingdienst kreeg, hebt u er na de scheiding misschien wel recht op. Als u wel zorgtoeslag kreeg, verandert door de scheiding waarschijnlijk de hoogte van de toeslag. Welke wijzigingen moet u wanneer aan de Belastingdienst doorgegeven en hoe zit het met uw fiscaal partnerschap? Als het fiscaal partnerschap of dat jullie toeslagpartners zijn vervalt, is van direct belang voor de beoordeling van een aanvraag voor een toeslag. Ook het vermogen is bepalend. Geef daarom op tijd de wijzigingen door een scheiding door.

Na echtscheiding zelf een toeslag aanvragen bij de Belastingdienst

Ik ga scheiden, wat betekent dat voor de zorgtoeslag?

Een echtscheiding raakt mensen op vele manieren en zeker ook financieel. Vaak moet één van jullie met veel minder inkomen rondkomen, moet de boedel worden verdeeld, wordt het inkomen lager doordat er alimentatie moet worden betaald en zo verder. Het aanvragen van een echtscheiding heeft ook fiscale gevolgen, want zodra jullie bij de rechtbank de echtscheiding aanvragen en jullie wonen niet meer op hetzelfde adres volgens het GBA, dan zijn jullie vanaf dat moment geen fiscale partners meer. Ook bij een scheiding van tafel en bed zijn jullie geen toeslagpartner meer. Overigens is het niet meer bij elkaar wonen op zich niet een voldoende voorwaarde om geen toeslagpartners meer te zijn. Al deze voorbeelden hebben gemeenschappelijk dat de veranderingen als gevolg van een echtscheiding ze van invloed kunnen zijn op de zorgtoeslag en huurtoeslag.

Welke wijzigingen moet u zelf aan de Belastingdienst doorgeven?

Een aantal zaken worden automatisch door de gemeente aan de Belastingdienst doorgegeven. U hoeft dat in die gevallen niet zelf te doen, maar als u daardoor te lang en te veel toeslag gaat ontvangen is het zelfstandig doorgeven wel aan te raden. Beter twee keer doorgegeven dan niet doorgegeven. De volgende situaties geeft de gemeente door:
  • U was getrouwd en nu gescheiden.
  • U beëindigt een geregistreerd partnerschap.
  • U verhuist naar een andere gemeente.

Dit geeft de gemeente niet automatisch door aan de Belastingdienst:
  • Dat jullie van tafel en bed zijn gescheiden.
  • Dat jullie samenwoonden en nu uit elkaar zijn. Daarbij maakt het niet uit of er een notarieel samenlevingscontract was of niet, het wordt niet gemeld.

Scheiding van tafel en bed

Bij een scheiding van tafel en bed, of een scheiding na samenwonen kunt u dus het beste zo snel mogelijk contact opnemen met de Belastingdienst. Dit kan ook online. U doet dit hetzij om de wijzigingen door te geven, hetzij om te bekijken of u nu wel recht op een toeslag hebt.

Samenlevingscontract is ontbonden

Stel jullie waren fiscale partners omdat jullie dat zo geregeld hadden (bijvoorbeeld via een gezamenlijke belastingaangifte inkomstenbelasting) en dit samenlevingscontract is ontbonden bij de notaris, dan zijn jullie geen fiscale partners meer en kunnen jullie jullie eigen toeslagen aanvragen. Hetzelfde doet zich voor als bij de notaris, een advocaat of rechtbank is gevraagd om uw fiscaal partnerschap te stoppen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat jullie niet meer op hetzelfde adres wonen.

De gevolgen van een echtscheiding of scheiden na samenwonen op de zorgtoeslag

Zodra jullie geen toeslagpartners of fiscale partners meer zijn, geldt niet meer het gezamenlijke inkomen als toetssteen voor de aanvraag van een zorgtoeslag. U kunt dan uw eigen zorgtoeslag aanvragen. Dat kan heel goed betekenen dat iemand die eerst geen zorgtoeslag kon krijgen door een te hoog gezamenlijk inkomen of een te hoog gezamenlijk vermogen, na het scheiden wel voor de zorgtoeslag in aanmerking kan komen. Zolang er geen andere fiscale partner of toeslagpartner is, zal de Belastingdienst naar uw eigen inkomen en vermogen kijken bij de beoordeling van de aanvraag. De betaling van partneralimentatie heeft twee gevolgen: voor de ontvanger van de alimentatie is de alimentatie een extra inkomen dat meetelt voor de zorgtoeslag. Voor wie die partneralimentatie betaalt daarentegen, ontstaat er een extra fiscale aftrekpost wat het te beoordelen inkomen verlaagt. Stond de toeslag op naam van de ex dan kunt u nu zelf een toeslag aanvragen en de ex regelt de nieuwe toeslag door de wijzigingen aan de Belastingdienst door te geven.

Conclusie gevolgen zorgtoeslag bij een echtscheiding

Bij een scheiding heeft u veel sores aan uw hoofd. De toeslagen schieten er dan soms bij in, evenals de mogelijke andere fiscale gevolgen. Bovendien kan een scheiding lang duren. Zolang hoeft u niet te wachten. Zodra het verzoek tot echtscheiding bij de rechtbank is ingediend in combinatie met een feitelijk uit elkaar gaan, zijn jullie geen fiscale partners meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wanneer fiscaal partnerschap 2019Wanneer fiscaal partnerschap 2019Fiscaal is het fiscaal partnerschap van groot belang. Het fiscaal partnerschap heeft bijvoorbeeld gevolgen voor de belas…
Samenwonen en belasting betalenSamenwonen en belasting betalenWelke gevolgen heeft samenwonen financieel voor de belasting die u moet betalen (inkomstenbelasting, erfbelasting)? Gaat…
Wanneer eindigt een fiscaal partnerschap?Wanneer eindigt een fiscaal partnerschap?Wanneer stopt uw fiscaal partnerschap in 2017, 2018 of 2019? Vaak is de vraag of personen elkaars fiscale partners zijn,…
Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten?Samenwonen: gevolgen voor de belasting en inkomsten?Wie gaat samenwonen moet rekening houden met het feit dat dit gevolgen kan hebben voor de belasting en voor je inkomsten…
Gescheiden verderNaast koppels die gaan trouwen, zijn er helaas ook veel echtparen die uit elkaar gaan en scheiden. Dit wordt ook wel een…

Reageer op het artikel "Zorgtoeslag na scheiding"

Reacties

E., 30-03-2017 13:36 #3
Vanaf 1-7-2016 woon ik niet meer samen met mijn ex-partner (we waren niet gehuwd). Ons zoontje woont vanaf die datum bij mij. Voor 1-7-16 hadden wij geen recht op toeslagen omdat ons gezamenlijk inkomen te hoog was. Per 1-7-16 heb ik -op mijn inkomen- toeslagen aangevraagd en gekregen. Nu moeten de aangiften IB over 2016 worden ingediend en heb ik een paar vragen:
- moeten we onze aangiften gezamenlijk indienen?
- zo ja, moet ik mijn ex-partner dan aangeven als mijn toeslagpartner over (heel) 2016? In dat geval zou ik alle toeslagen weer terug moeten betalen… Reactie infoteur, 17-02-2018
Beste E,
Jullie hoeven de belastingaangifte niet gezamenlijk te doen. Vanaf uw vertrek zijn jullie ook geen fiscale partners meer als u dat niet wilt:

https://financieel.infonu.nl/geld/115123-berekening-zorgtoeslag-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 23-11-2015 19:05 #2
Ik ben per 24-06-2015 gescheiden. Maar vanaf 04-11-2015 op ander adres ingeschreven. Kan ik dan nog kgb aanvragen voor nov/dec? Reactie infoteur, 24-11-2015
Beste M,
Jullie zijn geen toeslagpartners meer zodra de echtscheiding is aangevraagd en jullie niet meer samen op hetzelfde adres wonen. Dat bepaalt met welk inkomen u rekening moet houden en of u dus recht hebt op het kgb.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diny, 12-04-2015 17:35 #1
Ik woon al op een ander adres en heb dit ook doorgegeven aan de gemeente. Ik ben nog in g.v.g. gehuwd en wil binnenkort een echtscheidingsprocedure starten.

Kan ik NU al, alvorens echtscheidingszaken zijn opgestart, huurtoeslag aanvragen? Ik hoor allerlei geluiden hieromtrent, zoals dat je eerst een aanvraag bij de rechter moet indienen van scheiding van tafel en bed, etc. Kunt u mij uit de brand helpen? Welke inkomens zijn dan van belang?

M.v.g.

Diny Reactie infoteur, 13-04-2015
Beste Diny,
U kunt wel een huurtoeslag aanvragen maar u hebt, ook al woont u op een ander adres, uw huwelijkspartner nog als fiscale partner waardoor beide inkomens meetellen bij de beoordeling. Zodra een verzoek tot echtscheiding is ingediend bij de rechtbank, wordt dit anders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Zorgverzekering 2019
Reacties: 3
Schrijf mee!