InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Gevolgen nieuw belastingverdrag met Duitsland

Gevolgen nieuw belastingverdrag met Duitsland

Gevolgen nieuw belastingverdrag met Duitsland Vanaf 2014 zou een nieuw belastingverdrag met Duitsland van kracht worden. Gepensioneerden die wonen in Duitsland en inkomen genieten uit Nederland, betalen het gelag. Belasting op pensioenen en sociale uitkeringen wordt voortaan geheven door het land waaruit die inkomsten van afkomstig zijn. Inmiddels heeft het Ministerie laten weten dat verdrag door opgelopen vertragingen een jaar later zal ingaan, in januari 2015 derhalve. Ook komt er een 6-jarige overgangsregeling voor gedupeerde gepensioneerden, woonachtig in Duitsland.

Belasting op pensioenen, sociale uitkeringen en lijfrenten

Voornaamste gevolg van het nieuwe belastingverdrag is de regel dat een Nederlandse gepensioneerde die woonachtig is in Duitsland voortaan boven een bepaald inkomen door de Nederlandse belastingdienst wordt aangeslagen.

Getroffen worden onder meer belastingplichtigen wiens pensioen, met inbegrip van de AOW ( 9.600), meer dan 15.000 per jaar bedraagt. Mensen met een aanvullend pensioen van 5.500 of meer, worden dus met de wijziging geconfronteerd. Als gevolg daarvan zijn veel zogenaamde pensionado's aanzienlijk meer belasting verschuldigd.

Maakt overheid zich schuldig aan onbehoorlijk bestuur?

En voor alleenstaanden met een hogere AOW-uitkering, geldt de maatregel al bij een kleiner aanvullend pensioen. Veel gepensioneerden zijn boos en vragen zich af of de overheid zich met deze maatregel niet schuldig maakt aan onbehoorlijk bestuur. Men kan erin komen dat de spelregels worden veranderd voor nieuwe gevallen, maar voor het feit dat mensen worden getroffen die pakweg al 20 jaar in Duitsland wonen, kan men absoluut geen begrip opbrengen.

Wat veel van deze mensen steekt, is het feit dat de overheid zonder blikken of blozen zomaar een nieuwe maatregel uit de hoge hoed tovert om tekorten aan te vullen met gelden van burgers die ooit een weloverwogen besluit namen om op basis van bestaande wetgeving te emigreren.

Belastingverdrag kan maandelijks honderden euro's schelen

Het nieuwe belastingverdrag met onze oosterburen zou aanvankelijk van kracht worden vanaf 1 januari 2014 maar inmiddels heeft de verantwoordelijke staatssecretaris Weekers laten weten dat die datum niet gehaald wordt. Het wordt nu 1 januari 2015. Maar na laatstgenoemde datum ontkomt men er toch écht niet meer aan.

In totaliteit treft de maatregel zo´n 50.000 Nederlanders die in Duitsland woonachtig zijn. Velen van hen zullen er maandelijks enkele honderden tot wel duizend euro op achteruit gaan. Mensen wonen soms al tientallen jaren in Duitsland, hebben een Duitse echtgenoot of kinderen die eveneens in Duitsland wonen. Men moet er niet aan denken dat zij gedwongen worden om nu hun woning te verkopen.

Hoger toptarief Nederlandse inkomstenbelasting is funest

Veel Nederlanders die in Duitsland wonen, hebben overigens nog geen weet van de rampspoed die hen boven het hoofd hangt. Duitsland kent een toptarief in de inkomstenbelasting van 45% tegen 52% in Nederland. Daar komt bij dat pensioeninkomsten bij onze oosterburen niet volledig belastingplichtig zijn. En veel pensionado's verkeren ten onrechte in de veronderstelling dat ze zelf kunnen kiezen waar ze hun inkomsten aangeven, in Nederland of in Duitsland. Maar dat is dus een misvatting.

Maatregel moet weglekken belastinggelden tegengaan

Ook politici begrijpen dat de overheid het weglekken van belastinggelden wil stoppen, maar een aantal van hen is van mening dat landgenoten die al vele jaren in Duitsland woonachtig zijn, een soepeler behandeling verdienen.
Gerelateerde artikelen
Belasting Duits pensioen en Altersrente voor NederlandersBelasting Duits pensioen en Altersrente voor NederlandersWie in Nederland woonachtig is maar in het verleden in Duitsland gewerkt heeft ontvangt mogelijk Altersrente of een part…
Een tweede eigen woning in Duitsland kopen?Een tweede eigen woning in Duitsland kopen?Bij een tweede eigen huis wordt ook in 2019 vaak gedacht aan Frankrijk, Spanje of Turkije. Maar hoe zit het met een huis…
Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2018 en 2019Kwalificerende buitenlandse belastingplichtige 2018 en 2019In 2017, 2018 en 2019 kunt u als u in het buitenland woont niet meer kiezen tussen binnenlands belastingplichtig of niet…
Met emigratie erfbelasting voorkomen?Met emigratie erfbelasting voorkomen?Erfbelasting vrij? Met emigratie of vlucht naar het buitenland de erfbelasting voorkomen, belasting ontduiken of success…
Werken over de grens in Duitsland: haken en ogenWerken over de grens in Duitsland: haken en ogenTalloze bedrijven net over de grens zitten dringend verlegen om Nederlandse werknemers. Maar die lopen doorgaans niet ec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Gevolgen nieuw belastingverdrag met Duitsland"

Reacties

Marius A. de Lange, 05-12-2017 16:39 #7
Hallo,
Ik heb een pensioentje uit Belgie en een BfA rente in Duitsland. Vanuit Nederland krijg ik ongeveer de halve AOW alsmede een firmapensioen wat bij de Nationale Nederlanden is ondergebracht. Dit inkomen uit Nederland ligt boven de 15.000 euro. Van mijn AOW wordt topt dusver niets ingehouden maar de Nationale Nederlanden trekt ongeveer 10% belasting af. Voor het jaar 2016 heb ik er voor gekozen nog in Duitsland belasting te betalen maar vanaf 2017 moet ik belasting gaan betalen in Nederland. Kunt U mij zeggen hoeveel belasting ik moet betalen of eventueel een site noemen waar ik deze info kan vinden?
Dank bij voorbaat,
Dolf de Lange

Veerkamp, 17-09-2015 16:08 #6
Je kunt niet alle aftrekposten in Nederland benutten in de hoop dat je door in Duitsland te gaan wonen plotseling niets meer betaalt. Opgebouwd in het ene land dan ook fiscaal blijven in dat land. Dat zit erachter. Blijft spotgoedkope huizen en voor wie dat belangrijk vindt een spotgoedkope blufbak.

Huub Schonwetter, 31-08-2015 20:31 #5
Ik woon sedert 2002 in Duitsland en heb een huis gekocht met hypotheek. Heb een AOW uitkering en enkele privé pensioentjes en tevens als gewezen Beroepsmilitair een ABP pensioen. Vanaf 1-1-2015 veranderen plotseling tijdens de wedstrijd de spelregels.
Ik werk nog parttime (ben 71) en kan me niet als kwalificerend belastingplichtige rekenen. Nu moet ik in 2015 over mijn AOW uitkering en ABP Pensioen belasting gaan betalen zonder hypotheek rente aftrek en heffingskortingen. Dit is toch de reinste diefstal en onbehoorlijk bestuur.
De privé pensioenen moet ik ook in Nederland aangeven om in een hoger belasting tarief te komen. In Duitsland moet ik ook alle Inkomsten aangeven (pensioenen worden minder belast) maar in de progressiviteit betrokken om ook hier in een hoger Belasting tarief te komen. Dit is toch ook niet juist, is eigenlijk dubbel belast. Hoe moet men dit zien?

Huub Schonwetter, 16-12-2014 14:52 #4
Natuurlijk moet er een Europees proefproces komen. Dit is toch niet Europa waardig wat Nederland doet met zijn burgers buiten de landsgrenzen.
Hoe moet men een Proefproces op poten zetten?

Huub Schonwetter, 16-12-2014 14:46 #3
Mensen als ik die naast AOW een ABP Pensioen hebben opgebouwd en tevens 2 kleinere prive Pensioentjes worden als 2e rangs Nederlanders beschouwd.
Ik heb mijn leven lang gewerkt en werk nog steeds met mijn 70 jaar.
Nu ik niet meer voldoe aan de 90% norm word ik gestraft omdat ik altijd heb gewerkt en pensioen heb opgebouwd.
Mijn huis wat ik in Duitsland heb gekocht is vanaf 2015 v.w.b. de betaalde Hypotheek rente niet meer aftrekbaar en tevens geen toeslagen meer. Ook de heffingskortingen zoals de algemene heffingskorting, ouderen korting en arbeidskorting worden eensklaps weggevaagd door een Nederlandse overheid (VVD en PVDA) welke de spelregels gedurende de wedstrijd wijzigt en dus volledig onbetrouwbaar is gebleken. Door mijn beroep als militair moest ik 10x verhuizen en kon nooit mijn eigen woning afbetalen en zat steeds weer met de kosten opgescheept.
Wat is dit toch een belabberd beleid om enkel de staatskas op orde te brengen over de rug van hardwerkende burgers.

Wiert Krijgsveld, 25-06-2014 12:22 #2
Wat is inmiddels de status van dit wetsvoorstel, lopen er acties om e.e.a niet in te laten gaan voor bestaande gevallen en wat is de mening van de nieuew staatssecretaris van financien?

Hans Boutkam, 18-09-2013 23:00 #1
Na een klein jaartje wonen in Duitsland weet de Nederlandse overheid je ook nog hier te vinden en de duimschroeven verder aan te draaien. Een weloverwogen beslissing met lange termijn effecten kun je niet zomaar om zeep helpen. Met alleen mopperen komen we er niet. Is het niet verstandig om ons te verenigen, de krachten te bundelen, en juridisch te laten uitzoeken of de grensoverschrijdende belastingmaatregelen van de Nederlandse overheid wel stand kunnen houden bij een (Europees) proefproces?

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 28-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 7
Schrijf mee!