InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Definitieve berekening toeslagen Belastingdienst

Definitieve berekening toeslagen Belastingdienst

Definitieve berekening toeslagen Belastingdienst De toeslagen 2017, 2018 en 2019 van de Belastingdienst zoals de huurtoeslag of zorgtoeslag zijn een voorschot. Pas later ontvangt u de definitieve berekening over het afgelopen jaar en daarmee de definitieve afrekening en beschikking van de fiscus. In juni 2018 dus voor uw toeslag 2017 en in juni 2019 voor 2018. Wat houdt deze definitieve berekening van de toeslagen in en moet u bijbetalen? Deze berekening van de Belastingdienst kan bijna samen met de voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2018 en 2019 in uw brievenbus vallen. Wordt het een meevaller of niet en wat kunt u doen? De Belastingdienst mag maximaal vijf jaar de kinderopvangtoeslag terugvorderen.

Toeslagen als voorschot van de Belastingdienst

U vraagt bij de Belastingdienst een toeslag aan op het moment dat uw definitieve cijfers over het inkomen in de meeste gevallen nog niet bekend zijn en eind 2018 krijgt u al de eerste toeslag voor 2019. Daardoor kunt u te veel, maar ook te weinig toeslag ontvangen. Om dit te ondervangen, wordt uw toeslag gedurende enige tijd als voorschot behandeld waarna de definitieve afrekening volgt. Als u moet bijbetalen is dat vaak een forse tegenvaller. Krijgt u geld extra, dan is er een mooie meevaller.

Vanaf juni 2018 de definitieve berekening en beschikking van de Belastingdienst over 2017

Vanaf juni 2018 kunt u de definitieve afrekening van vorig jaar verwachten. Dat is ook het moment dat bij vele mensen de voorlopige aanslag inkomstenbelasting over 2018 in de brievenbus valt. Dat is niet voor niets want voor velen onder ons is deze voorlopige belastingaanslag de definitieve belastingaanslag en is de berekening van de juiste hoogte van de toeslag ook de eindafrekening. Per toeslag geeft de Belastingdienst dan aan hoeveel u hebt ontvangen en hoeveel dat had moeten zijn op basis van de laatste gegevens. Als uw gegevens nog niet of onvoldoende bekend zijn, wordt dat ook in juni aangegeven. Dan zal op een later moment de eindrekening komen.

Verjaring vordering Belastingdienst maximaal vijf jaren

De Hoge Raad heeft op 1 juni 2016 nog eens bevestigd dat de Belastingdienst maximaal vijf jaar de tijd heeft om een voorschot bij de toeslagen in het nadeel van de aanvrager te herzien of de definitieve toeslag lager vast te stellen. Dit strookt met de verjaringstermijn van vijf jaar voor vele fiscale aangelegenheden. De kinderopvangtoeslag kan dus maximaal vijf jaar worden teruggevorderd en u hoeft niet langer dan vijf jaar de gegevens daarover te bewaren.

De eindrekening voor de zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of huurtoeslag

Er zijn vier mogelijkheden voor de definitieve beschikking toeslagen 2017, 2018 en 2019:
  1. Een definitief cijfer is nog niet te geven omdat nog niet al uw gegevens of die van uw toeslagpartner binnen zijn. Dat kan bijvoorbeeld als u uitstel van uw belastingaangifte hebt gekregen. Een andere mogelijkheid is dat u geen belastingaangifte inkomstenbelasting doet en de Belastingdienst dan meer tijd nodig heeft om een en ander na te vragen;
  2. U hebt exact het juiste bedrag ontvangen. In dat geval hoeft u niets te doen;
  3. U hebt te veel aan toeslag gekregen het afgelopen jaar. In dat geval moet u terugbetalen. Dit kan door verrekening met uw lopende toeslagen als u per maand minimaal 20 euro aan toeslag ontvangt. U kunt ook terugbetalen. Als dit in maandelijkse termijnen is, is de maximale looptijd 24 maanden. Om de terugbetaling of verrekening netjes te regelen, krijgt u een terugvorderingsbeschikking toegestuurd. Betaal wel altijd op tijd conform afspraak anders krijgt u een boete. Deze boete is bij een dwangbevel minimaal 38 euro maar kan in ernstige gevallen zelfs oplopen tot € 12.000. Bij een gewone aanmaning valt de boete nog mee met een maximum van 15 euro. Maak gebruik van de betalingsregeling toeslagen.
  4. Hebt u hebt te weinig toeslag ontvangen, dan krijgt u alsnog het verschil op uw rekening gestort.

Definitieve berekening toch niet definitief?

Er is altijd wel een maar en zo hoeft zelfs de definitieve berekening niet definitief te zijn. Dit kan zich voordoen als uw situatie toch nog verandert of uw inkomen anders wordt dan uit de voorlopige aanslag inkomstenbelasting bleek.

Wijzigingen op tijd doorgeven, ook een huurverhoging

Om de verrassing dat u moet bijbetalen te voorkomen, doet u er verstandig aan om wijzigingen in uw persoonlijke situatie of inkomen, op tijd aan de Belastingdienst door te geven. Dan kan de hoogte van een toeslag tijdens het jaar nog worden aangepast. In veel gevallen wordt een huurverhoging per 1 juli doorgeven door de verhuurder, in andere gevallen kunt u de huurverhoging zelf doorgeven. In ieder geval wordt met de huurverhoging rekening gehouden bij de definitieve afrekening over het afgelopen jaar.

Conclusie definitieve beschikking toeslagen 2017, 2018 en 2019

U krijgt een voorschot op uw toeslag op basis van voorlopige cijfers over uw inkomen. Zodra de Belastingdienst de definitieve cijfers heeft (op zijn vroegst in juni een jaar later), weet u of u een toeslag volledig mag behouden, een deel moet terugbetalen of te weinig van de Belastingdienst hebt ontvangen. Maar het kan ook nog langer duren dan de maand juni, bijvoorbeeld als u een uitstel voor uw belastingaangifte inkomstenbelasting hebt ontvangen of de definitieve looncijfers er nog niet zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenToeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenHet kan gebeuren dat u vergeten bent om een fiscale toeslag aan te vragen. Stel u bent de zorgtoeslag uit 2018 vergeten,…
Welke toeslagen zijn er?Mensen met een laag inkomen hebben recht op één of meerdere toeslagen. Deze toeslagen zijn bedoeld om de lagere inkomens…
Alle toeslagen 2019Alle toeslagen 2019Op welke toeslagen hebt u recht in 2019? U kunt in 2019 maximaal vier inkomensafhankelijke toeslagen aanvragen bij de Be…
Betalingsregeling toeslagen: voorkom terugbetalenBetalingsregeling toeslagen: voorkom terugbetalenBetalingsproblemen kunnen zich voordoen als u een toeslag zoals de huurtoeslag, zorgtoeslag, het kindgebonden budget of…
Toeslagen en bijzonder vermogen of bijzonder inkomenToeslagen en bijzonder vermogen of bijzonder inkomenBij de inkomensafhankelijke toeslagen zoals de huurtoeslag of zorgtoeslag kan uw vermogen of inkomen in 2017, 2018 of 20…
Bronnen en referenties
  • Fiscus

Reageer op het artikel "Definitieve berekening toeslagen Belastingdienst"

Reacties

Khabhi, 21-06-2018 10:34 #5
Ik heb toeslagen van 2011, 2012 en 2013 die nog niet helemaal betaald zijn naar belastingdienst in verband met schuldsanering die niet 100% goed is gegaan. Kan ik nu voor verjaring aanvragen voor deze van belastingdienst?

Dankjewel. Reactie infoteur, 21-06-2018
Beste Khabi,
Als er nog een betalingsregeling loopt, is de schuld nog niet vervallen. In andere gevallen kan er wel sprake zijn van verjaring of kan de Belastingdienst de schuld kwijtschelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. Bindels, 18-12-2017 15:16 #4
Hoelang mag de belastingdienst wachten met het vaststellen van een definitieve berekening toeslagen + heffingsrente, als alle gegevens in februari van het belastingjaar + 1 bij de belastingdienst bekend zijn?

Voorbeeld: Kinderopvangtoeslag 2016
Inkomsten bij de belasting sinds februari 2017 bekend
Nog geen definitieve berekening.
Mag de belastingdienst nog over de hele periode heffingsrente berekenen? Reactie infoteur, 19-12-2017
Beste N. Bindels,
De Belastingdienst moet binnen 34 weken na de datum van de definitieve aanslag inkomstenbelasting de definitieve toeslagen hebben berekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita van Buijsen, 21-11-2016 11:56 #3
Ik zou volgens de definitieve berekening van 2015 53 euro terug krijgen, maar ik heb tot op heden nog steeds niets ontvangen, hoe zit dat? Reactie infoteur, 22-11-2016
Beste Rita van Buijsen,
De uitbetaling kan soms enige weken duren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 31-01-2015 22:28 #2
Hallo. Wij krijgen zorgtoeslag en kgb.nu heb ik de definitieve berekening van 2013
Nog steeds niet.Als het langer duurde stuurde ze een brief maar heb niks ontvangen.
Verwacht nog wat terug maar schiet niet op zo. Reactie infoteur, 02-02-2015
Hallo Mark,
Het kan zijn dat de Belastingdienst nog wat gegevens zoekt, maar er is ook bij meer mensen sprake van een vertraging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Juriean Brands, 23-11-2014 16:52 #1
Hallo,

Elk jaar ontvang ik meer zorgtoeslag dan nodig, gezien mijn loon, zodat ik de teveel betaalde zorgtoeslag moet terugbetalen.
Maar onlangs ontving ik de definitieve beschikking over 2013 waarin werd vastgesteld dat mijn toeslag voor 2013
365,- Euro is. Ik moet echter 702,- Euro terugbetalen. Ik zou dus in totaal 1067,- hebben ontvangen. Ik heb in
2013 per maand 66 Euro zorgtoeslag ontvangen. In totaal dus 792,- Euro, en niet 1067,-! Op de site Toeslagen
van de Belastingdienst lees ik in Mijn toeslagen dat ik 88,- per maand zou hebben ontvangen. Ik heb dus meteen
een bezwaarschrift ingediend dat dit een vergissing moet zijn. Er is ook geen verandering in mijn financiele situatie geweest.
Gisteren ontving ik het antwoord van de Belastingdienst op mijn bezwaarschrift met de melding dat ik 702,- moet terugbetalen…
Geen uitleg waarom de Belastingdienst uitgaat van 88,- per maand terwijl ik 66,- per maand heb ontvangen.
Wat is dit voor een manier van werken?
Wat moet ik hier nu mee? Reactie infoteur, 24-11-2014
Hallo Juriean Brands,
Kennelijk zit in het systeem van de Belastingdienst dat u 88 euro per maand hebt ontvangen. Als dat niet zo is, kunt u nogmaals bezwaar maken. Voeg daarbij ook een overzicht van wat u werkelijk op uw rekening hebt ontvangen (kopie met datum en bedrag).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Toeslagen 2019
Reacties: 5
Schrijf mee!