InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingen

Vermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingen

Vermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingen De vermogensbelasting 2018 gaat omlaag. U merkt dit bij uw belastingaangifte 2019 over uw inkomen en vermogen 2018. Vooral de kleine spaarder gaat erop vooruit. Dit komt door de verhoging van de belastingvrije voet (drempelbedrag spaargeld en vermogen) en enkele wijzigingen in de berekening van de vermogensrendementsbelasting. Soms is sparen nog belastingvrij. Met welke aftrekbare leningen kunt u de belasting op uw vermogen verlagen en misschien wel voorkomen dat u op uw bezittingen en ander spaartegoed belasting moet betalen? Het is zuur dat u over het geld waarvoor u lang hebt gespaard nog eens belasting moet betalen aan de Belastingdienst, en dat elk jaar weer. Is de te betalen belasting verminderen een onmogelijke missie geworden of toch niet?

Veranderingen vermogensbelasting 2018

Belastingaangifte 2019 en vermogensbelasting 2018

In uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2019 doet u belastingaangifte over uw inkomen en uw spaargeld en vermogen. De belasting op spaargeld heet vermogensbelasting of vermogensrendementsheffing. Bij deze belasting betaalt u boven een drempel, een vrijstelling, veel belasting. Te veel belasting als u de belastingheffing vergelijkt met uw rendement op vermogen. Daarom is het verstandig om al vroeg te bekijken hoe u de belasting op uw spaargeld en vermogen kunt verlagen.

Belasting op fictief rendement bij voordeel uit sparen en beleggen

De Belastingdienst heft vermogensrendementsheffing over een fictief voordeel uit sparen en beleggen. Dat wil zeggen dat de Belastingdienst een bepaald rendement veronderstelt en u daarover belasting moet betalen. Tot 2017 was dit fictieve rendement gelijk aan 4%. Daarover betaalde u 30% belasting ofwel 1,2%.

Wijzigingen: van fictief rendement naar werkelijk rendement

Vele Nederlanders klaagden over de hoge belastingheffing. Het fictief rendement was vaak veel hoger dan het werkelijke rendement op spaargeld en vermogen. Vele rechtszaken werden aangespannen. De rechters gaven aan dat het hoge fictieve rendement was toegestaan. Toch wijzigde het kabinet Rutte 2 de systematiek, waardoor de systematiek van de belasting op spaargeld 2017 werd aangepast. Het nieuwe systeem van berekenen sluit meer aan bij de werkelijke rente en beleggingsresultaten op de beurs.

Berekening en wijzigingen vermogensbelasting 2018

Ook in 2018 verandert de vermogensbelasting. De berekening is in 2018 meer gebaseerd op de werkelijke spaarrente. Werd in 2017 gekozen voor een gemiddelde rente over vijf jaren, in 2018 is dat de rente over de afgelopen twee jaren. En die rente is door de rentedalingen een stuk lager, namelijk 0,35% (twee jaars gemiddelde) in plaats van 1,63% (vijf jaars gemiddelde). Bij een rentedaling is dit een gunstige verandering voor de belastingbetaler, in jaren van rentestijgingen natuurlijk niet.

Belasting over spaargeld in 2018, tarieven vermogensbelasting 2018

Iedereen heeft in 2018 een vrijstelling van 30.000 euro. Als u meer vermogen en spaargeld in 2018 hebt dan de vrijstellingen, betaalt u over dat deel volgens een aantal belastingschijven vermogensbelasting en vermogensrendementsheffing. U betaalt ook belasting over het spaargeld van uw kinderen tot 18 jaar oud. De tarieven zijn nog steeds fictieve tarieven en gebaseerd op het gemiddelde rendement in Nederland. Wie belegt en een hoog rendement heeft kan voordelig uit zijn als er een hoog rendement is gemaakt, wie weinig rendement maakt op zijn spaartegoed, betaalt nog steeds veel belasting:

Berekening vermogensbelasting 2018:

SchijfSpaargeld en vermogenVermogensbelasting 2018
0 < 30.0000%
1 30.000 - 100.0000,60%
2 100.000 - 1.000.0001,3%
3> 1.000.0001,61%

Zoals u ziet is de belasting op spaargeld en vermogen in 2018 zeker niet in alle gevallen lager geworden, wat ook een beetje doet vrezen voor de vermogensbelasting 2019 en 2020.

Minder belasting betalen op uw vermogen 2018 en misschien wel belastingvrij?

Hoe kunt u deze vermogensbelasting als straf op sparen verlagen in 2018, bijvoorbeeld bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2018 en 2019? Voor velen is het een gruwel dat over spaargeld en vermogen belasting moet worden betaald. Of het vermogen is vergaard met hard werken of via een erfenis, in alle gevallen is er al een keer belasting over betaald en bij uw jaarlijkse belastingaangifte betaalt u er weer belasting over. Sterker nog als u wat vermogen hebt, kan het gebeuren dat u geen recht meer hebt op toeslagen zoals de zorgtoeslag of huurtoeslag. Ook niet als u een klein pensioen of laag inkomen hebt. Als u naar een verpleeghuis gaat, moet u, omdat u wat vermogen hebt, ook nog eens een hoge eigen bijdrage betalen. Hoe kunt u die belasting verlagen zodat u minder vermogen overhoudt dan de vrijstelling van 30.000 euro per persoon in 2018 en zo dus belastingvrij vermogen heeft of zorgen dat u in de laagste belastingschijf terecht komt?

Voor het einde van het jaar geld opnemen en zo uw vermogen verlagen

Sommige mensen halen snel veel geld van de bank aan het einde van het jaar en hopen zo minder belasting te betalen. Dat is ten eerste riskant, omdat contant geld in huis niet veilig is, maar bovendien hoort u ook uw contante geld op te geven aan de Belastingdienst. Er is een vrijstelling van maar 512 euro voor contant geld, 1.014 euro als u samen bent. Het helpt iets, maar het schiet niet echt op. Er zijn wel andere nuttige tips voor wie aan het einde van het jaar zijn opgave in box 3 wil verlagen:
  • Los een deel van uw hypotheek af als u en een hypotheek op uw eigen woning hebt en spaargeld. Het deel van uw spaargeld dat voor het aflossen wordt gebruikt, valt dan weg in box 3;
  • Doe de uitgaven die u toch moet doen, nog dit jaar. Dat verlaagt uw opgave in box 3;
  • Betaal een deel van de hypotheekrente vooruit;
  • Doe een gift of schenking;
  • Koop kunstvoorwerpen, want die zijn vrijgesteld als u ze niet bestempelt als belegging;
  • Maak optimaal gebruik van de vrijstellingen in box 3.

Wat telt is uw fiscale vermogen op 1 januari van het jaar

Wat men nog wel eens vergeet is dat de Belastingdienst kijkt naar uw vermogen op 1 januari van het jaar. Dat betekent dat u er vroeg genoeg bij moet zijn om uw vermogen succesvol fiscaal te verlagen en daar het beste ook een plan voor kunt maken. Wie halverwege 2018 zijn vermogen verlaagt, vermindert zijn vermogen fiscaal gezien pas per 1 januari 2018. Dat betekent dat u het effect van deze verlaging pas terugziet bij uw belastingaangifte 2018 in het voorjaar van 2019.

Aftrekbare leningen box 3 toepassen

Aftrekbaar zijn de volgende leningen en schulden:
  • Een persoonlijke lening;
  • Een doorlopend krediet.
  • Rood staan;
  • Studieschuld;
  • Krediet voor uw belegging;
  • De erfbelasting, zolang die nog niet is betaald.

Denk eraan dat er wel een drempel is van 3.000 euro per partner.

Waarde onroerend goed in box 3

Een tweede huis in het buitenland kunt u waarderen tegen de economische waarde die u redelijk acht. Als u in ons land onroerend goed bezit dat niet voor eigen bewoning is, kunt u volstaan met een lagere WOZ-waarde in box 3 als:
  • Het onroerend goed op erfpacht staat;
  • Het pand is verhuurd met huurbescherming.

Als u een huis hebt op erfpacht hoeft u niet de WOZ-waarde op te geven maar de WOZ-waarde minus zeventien keer de jaarlijkse erfpachtcanon. Als het huis is verhuurd kan een WOZ-waarde gelden van 50% tot 85% van de normale WOZ-waarde. Het precieze percentage is afhankelijk van de jaarlijkse kale huur.

Conclusie minder belasting betalen in box 3 van de inkomstenbelasting

Minder belasting betalen in box 3 is mogelijk, maar u moet er wel op tijd mee beginnen. Het beste stelt u een plan op hoe dit aan te pakken. Begin er op tijd mee want de fiscus heeft 1 januari als peildatum en daardoor is er al snel een jaar verloren. Bovendien geven de banken en andere instellingen steeds meer gegevens door aan de Belastingdienst, waardoor zaken verborgen houden risicovol is geworden. Maak daarom op tijd gebruik van de fiscale voordelen die er wel degelijk nog steeds zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?Hoeveel belastingvrij vermogen in 2017 en 2018?Op hoeveel belastingvrij vermogen hebt u recht in 2017 en 2018? Vermogen in box 3 betekent immers meestal ook extra inko…
Belasting spaargeld 2017Belasting spaargeld 2017Belasting op spaargeld en beleggen is volgens sommigen een jaloezieheffing, volgens anderen meer dan logisch. De belasti…
Eigenwoningforfait 2018Eigenwoningforfait 2018Het eigenwoningforfait 2018 stijgt omdat de huizenprijzen zijn gestegen. Wie een eigen woning bezit, betaalt met het eig…

Reageer op het artikel "Vermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingen"

Reactie

Hille, 09-10-2015 14:55 #1
Wat ik niet snap: mijn bank geeft mij een overzicht van mijn vermogen op 31 december en de belastingdienst hanteert 1 januari. Mijn overzichten kloppen dus nooit met het overzicht van de belastingdienst. Toch wordt mij gevraagd om akkoord te gaan met hun gegevens. Dit is toch niet normaal? Reactie infoteur, 02-11-2017
Beste Hille,
De stand per 31 december in jaar t is ook wat per 1 januari in jaar t+1 op uw rekening staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Reacties: 1
Schrijf mee!