Welke werken aan 6% (i.p.v. 21%) btw tarief (BE)

Welke werken aan 6% (i.p.v. 21%) btw tarief (BE) Het is duidelijk dat de Belgische overheid niet meer zo vrijgevig sinds de crisistijd. Een aantal renovatiewerken vallen sinds 2013 niet meer onder het verlaagde 6% BTW tarief.

Voorwaarden 6% BTW tarief

Voordat we starten met de opsomming van de renovatiewerken die wel nog aan het verlaagde 6% BTW tarief kunnen uitgevoerd worden, bespreken we eerst de voorwaarde waaraan u moet voldoen om in aanmerking te komen voor het verlaagde BTW tarief.

Een eerste voorwaarde is dat de woning minstens 5 jaar in gebruik moet zijn. Indien, u gewacht heeft om kamers af te werken wegens budgettaire redenen, mag u de afwerking wel reeds vroeger starten maar het voorschot moet effectief na het 5de jaar betaald zijn.

Sinds 2010 bent u niet meer verplicht beroep te doen op een geregistreerde aannemer. De Vereiste is wel dat de aanlevering en plaatsing van de materialen wel door dezelfde uitvoerder gebeuren.

Om recht te hebben op het verlaagde BTW tarief, dient de plaatser of aannemer een attest op te stellen met de vermelding welke zaken recht geven op het verlaagde 6% BTW tarief. Zonder dit attest kan u geen vermindering krijgen.

De woning waarvoor u het verlaagde tarief aanvraagt, dient uitsluitend of hoofdzakelijk voor privédoeleinden gebruikt te worden. De facturen dienen op eigen naam te staan. Wordt het gebouw eveneens voor beroepsdoeleinde gebruikt (privé wel hoofdzakelijk), dan kan er enkel fiscaal voordeel zijn indien de renovatiewerken zowel voor privé- als beroepsdoeleinden dienen. Renovatiewerken op het beroepsgedeelte enkel, komen niet in aanmerking.

Ook huurders komen in aanmerking voor het verlaagde 6% BTW tarief.

Welke renovatiewerken voldoen voor het verlaagde 6% BTW tarief

Aan de binnenzijde

Concreet komt het neer dat u enkel kan genieten indien het om zaken gaan die onder het “onroerend” gedeelte vallen. Dit wil zeggen dat ze eigen aan de woning zijn en dus vastgehecht blijven. Enkele voorbeelden hiervan zijn, leidingen, deuren, ramen, vaste vloerbekleding, radiatoren, ketels enz..

  • Voor de verwarming geldt het volgende: kachels en radiatoren dienen met een buis verbonden te zijn met een schoorsteenpijp, elektrische convectoren dienen verbonden te zijn op de elektrische installatie, waterontharders op sanitaire watercircuit, installatie van centrale verwarming en airconditioning samen met de benodigde controle toestellen.
  • Nieuwe elektrische installaties, inbraak- en brandbeveiliging, de videofoon en elektrische bellen, zelfs lampen indien deze in het plafond zijn ingebouwd en eigen zijn aan de woning.
  • Alle keuken en badkamerwerken indien ze zijn aangesloten op de watervoorziening en riolering.
  • In de slaapkamer vallen de installatie van inbouwkasten ook onder hetzelfde tarief. Weer de voorwaarde hier is dat ze ingebouwd en dus vastgehecht zijn aan het huis.
  • Eveneens de installatie van een centraal stofzuigsysteem genieten van het gunstig tarief. Dit geld enkel voor de onderdelen die vast aan het huis gehecht zijn (niet zichtbare bekabeling en buizensysteem).
  • Bij volledige vloerrenovatie, zoals chapewerken, vloerverwarming enz..
  • De vervanging van raamwerken en deuren.
  • Natuurlijk alle isolatiewerken.

Aan de buitenkant

Ook aan de buitenkant van het huis, zijn een aantal zaken die u fiscaal voordeel kan opleveren tijdens renovatiewerken:
  • Dakrenovatiewerken.
  • De aanleg van een terras en een oprit die aansluiting geeft met de openbare weg.
  • De plaatsing van een veranda of garage. Hier zijn wel een aantal regels aan verbonden. Ze dient wel geïntegreerd te zijn in de woning.
  • Het aanleggen van fotovoltaïsche zonnepanelen.
  • Reinigen van schoorstenen.
  • Huisgevels laten zandstralen of het huis laten verven.
  • Isolatiewerken aan de buitengevel van de woning.
  • Plaatsen van luiken en rolluiken.
  • Het ruimen van septische putten in functie van herstellings- of onderhoudswerken.
  • Insectenverdelging, zoals het gebruik van bepaalde insecticiden op houtmateriaal, vloeren, lambrisering enz.

Werken aan 21% btw

Het zijn vooral de luxe voorzieningen zoals de staat het stelt, die niet kunnen genieten van een fiscaal voordeel:

  • Het bijbouwen van appartementen boven uw woning of alle units die als afzonderlijk kunnen verkocht worden.
  • Alle courante huishoudelijke schoonmaken.
  • Indien u de renovatiewerken zelf uitvoert, dienen alle materialen aan 21% btw aangekocht te worden.
  • Het aanleggen van kleine paadjes in de tuin.
  • Het plaatsen van een tuinhuis.
  • Alle luxevoorzieningen zoals zwembad, vijver, sauna, minigolf en dergelijke.

Informatie

Voor meer info kan u altijd terecht bij de dienst FOD Financiën. Zij stellen een brochure ter beschikking die als titel heeft “6% btw voor renovatie van woningen ouder dan 5 jaar”. U kan deze ook downloaden op www.minfin.fgov.be. Ga vervolgens naar publicaties en klik dan op Brochures en folders in de rubriek woning. U kan FOD Financiën ook telefonisch bereiken op elke werkdag tussen 8 en 17 uur op het nummer 02 572 57 57. Hier geldt het lokaal telefoontarief.
Gerelateerde artikelen
Wat is BTW eigenlijk?Als je een product koopt of gebruik maakt van een dienst, dan moet je hier belasting over betalingen. De overheid heft n…
Wanneer moet ik BTW afdragen?BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te z…

Vermogensbelasting 2019: berekening en wijzigingenVermogensbelasting 2019: berekening en wijzigingenDe vermogensbelasting 2019 gaat omlaag. U merkt dit bij uw belastingaangifte 2020 over uw inkomen en vermogen 2019. Voor…
Let op uw voorlopige teruggaveLet op uw voorlopige teruggaveDe Belastingdienst gaat op eigen initiatief uw voorlopige teruggave ook in een nieuw jaar voortzetten. U hoeft niet opni…
Bronnen en referenties
  • Budget en Recht - nr 226
  • www.koba.minfin.fgov.be

Reageer op het artikel "Welke werken aan 6% (i.p.v. 21%) btw tarief (BE)"

Reactie

Irene Casteels, 26-10-2017 17:45 #1
Ben eigenaar van woning die meer dan 20 jaar oud is. Heb dak laten ontmossen met het idee dat de vliegen epidemie zou weg zijn. Tevergeefs. Heb een gespecialiseerde firma ingeschakeld voor het verdelgen ervan met insectwerende insecticides (houtwerk onder dak, bovenruimte) Een toepassing in 2 beurten. kostplaatje 411 €.
Is het correct dat ik 21% btw ipv 6% betaal?
Vriendelijke groeten, Irene Casteels

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 10-03-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!