InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De 5 beste belastingparadijzen

De 5 beste belastingparadijzen

De 5 beste belastingparadijzen De rijken onder ons maken bijna allemaal wel gebruik van belastingparadijzen. Dat zijn landen met een gunstig belastingstelsel. Hiermee besparen ze heel veel van hun kostbare centjes. In dit artikel vind je de top 5 beste belastingparadijzen.

Belastingparadijs

Land Rijkste Nederlandse vluchteling
1ZwitserlandErik Brenninkmeijer
2MonacoMartijn van der Vorm
3DubaiPaul Grootaers
4CyprusJorien van den Herik
5BelgiëMarc Dreesmann

Belastingparadijzen worden medeverantwoordelijk gezien voor de vertrouwenscrisis die leidde tot de economische crisis van de afgelopen jaren. De top 5 belastingparadijzen zijn boven aangegeven in de tabel. Het onderduiken van belasting wordt belastingfraude genoemd. Belastingfraude houdt verzwijgen van inkomsten, verzwijgen van buitenlands vermogen of het ten onrechte opvoeren van aftrekposten in.

1. Zwitserland

Zwitserland is al jaren de nummer een belastingparadijs. Inkomsten uit Nederland worden uit beschouwing gelaten en ook je pensioen is belastingvrij. Maar per kanton(provincie) kunnen tarieven verschillen. Zwitserland heeft zeer betrouwbare banken en met minimale benodigdheden is het dus het populairste belastingparadijs.

2. Monaco

Monaco is een dwergstaat van ongeveer 2 vierkante kilometer oppervlakte. Het landje staat wel op nummer twee als het gaat om belasting onderduiken. De laatste jaren is er wel sprake van regularisatie in deze sector, maar nog steeds hoeven buitenlanders er geen inkomstenbelasting af te dragen. Monaco is geen lid van de Europese Unie, maar ze gebruiken in Monaco wel de euro als munteenheid.

3. Dubai

Dubai heeft een zeer snel groeiende economie met een economische groei van 17% per jaar. Het land kent geen vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, vermogenswinstbelasting, schenkingsrechten, successierechten of BTW. Dus zelfs het shoppen is taxfree. Dit maakt Dubai een zeer aantrekkelijke belastingparadijs. Het land zelf is in feite al een paradijs te noemen.

4. Cyprus

Cyprus is een eiland in de Middellandse Zee ongeveer 70 km ten zuiden van Turkije. Het eiland is de vierde beste belastingparadijs. Cyprus is zeer aantrekkelijk als belastingparadijs omdat ze vele mogelijkheden bieden als het gaat om belastingen verminderen. Cyprus wordt vaak gebruikt doormiddel van een combinatie met een ander belastingparadijs dat helemaal geen belastingen heft. Er hangt wel een nadeel aan het gebruik van Cyprus om belasting te onderduiken. Namelijk dat de directie van het bedrijf daadwerkelijk op Cyprus gezeteld is.

5. België

België blijft als buurland van Nederland toch een van de meest populaire belastingparadijzen. Er is geen vermogensbelasting en geen vermogensrendementsheffing.

Lees verder

© 2013 - 2019 Muogka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Quotenet,nl
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "De 5 beste belastingparadijzen"

Infoteur: Muogka
Gepubliceerd: 10-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!