InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kinderalimentatie aftrekbaar en partneralimentatie afkopen

Kinderalimentatie aftrekbaar en partneralimentatie afkopen

Kinderalimentatie aftrekbaar en partneralimentatie afkopen Hoe zit het fiscaal met de afkoop van alimentatie in 2019 en 2020? Alimentatie voor uw ex-partner en uw kind kan een langdurige verplichting zijn. Het afkopen van de kinderalimentatie en partneralimentatie ligt dan voor de hand. Afkopen heeft voordelen als het financieel haalbaar is. Immers de ontvangende partij hoeft de hand niet langer op te houden en de betalende partij hoeft niet langer elke maand het geld over te maken. Maar in hoeverre is het afkopen van kinderalimentatie en partneralimentatie mogelijk en fiscaal slim? Deze afkoop en koopsom heeft immers voor de ontvanger en de betaler van de alimentatie fiscale gevolgen voor de inkomstenbelasting. Hoe kunt u het beste afkopen in 2019 of 2020 en wat vindt de Belastingdienst daarvan? Deze afkoop van toekomstige periodieke uitkeringen kan voor de ex-partner gevolgen hebben voor de zorgtoeslag en voor de bijstand. Let op de fiscale aftrekpost.

Afkoop van de alimentatie

Kinderalimentatie aftrekken, belastingvoordeel weg?

Velen zullen het merken: u betaalt kinderalimentatie en wilt dit in box 1 aftrekken onder de post kosten levensonderhoud kind, maar die regeling is in 2015 vervallen en bestaat in 2019 en 2020 dus niet meer. Dat betekent voor de betalende partij hogere netto lasten. Tot 2017 was er nog de mogelijkheid om de kinderalimentatie als schuld af te trekken in box 3 van de inkomstenbelasting. Maar ook die regeling is in 2019 en 2020 vervallen. Eigenlijk zijn er wat betreft de kinderalimentatie nog mogelijkheden voor wie zijn belastingaangifte inkomstenbelasting 2015 of 2016 herziet (dit kan voor 2015 tot uiterlijk 2020).

Berekening kinderalimentatie als schuld in box 3

Hoe gaat de aftrek in box 3 in zijn werk? De schuld is afhankelijk van het aantal jaren dat u nog kinderalimentatie moet betalen en de rente. Het is een wat lastige berekening, in feite gaat het om de netto contante waarde van uw toekomstige verplichtingen. Om de berekening wat eenvoudiger te maken deelt de Belastingdienst de verplichtingen in in jaren van vijf en geeft daarbij aan welke factor u moet toepassen. Deze factor is afhankelijk van de jaren en van uw leeftijd, zie onderstaande tabel:

Uw leeftijd1e vijf jaren2e vijf jaren3e vijf jaren
40 t/m 44 jaar0,900,730,58
45 t/m 49 jaar0,900,720,56
50 t/m 54 jaar0,890,700,53
55 t/m 59 jaar0,880,670,48
60 t/m 64 jaar0,870,620,40

Rekenvoorbeeld kinderalimentatie als schuld in box 3

Stel u bent 46 jaar en moet nog zeven jaren betalen vanaf 1 januari. Dan geldt voor u vier jaren factor 0,9, vervolgens 1 jaar factor 0,89 en twee jaren factor 0,7. Stel u betaalt 1.500 euro per jaar aan kinderalimentatie, dan bedraagt de schuld 0,9 maal vier keer 1.500 euro, plus 0,89 maal 1.500 euro plus twee maal 0,7 maal 1.500 euro, ofwel 8.835 euro.

Kunt u de kinderalimentatie afkopen in 2019 of 2020

Afkopen van de kinderalimentatie is volgens de huidige regelgeving niet mogelijk. Een kind houdt recht op kinderalimentatie tot de leeftijd van 21 jaar. Wel kunnen er omstandigheden zijn waardoor de alimentatie wordt verlaagd. Bijvoorbeeld als een kind geld gaat verdienen en zo extra inkomsten heeft. Over dergelijke aanpassingen moet worden onderhandeld. Het kan niet eenzijdig worden opgelegd. Vanaf de leeftijd van 18 jaar onderhandelt u als ouder met het kind zelf en maakt u met het kind afspraken over de hoogte van de alimentatie.

Kunt u de partneralimentatie afkopen?

Ja, u kunt in overleg met uw ex partner besluiten om de partneralimentatie af te kopen en een bedrag overmaken. U kunt de alimentatie geheel afkopen of afhankelijk van de hoogte van de alimentatie ook kiezen voor een gedeeltelijke afkoop. De koopsom is fiscaal aftrekbaar. De meest voorkomende manieren van afkoop zijn:
  • Het betalen van een afkoopsom;
  • De ex mag in het huis blijven wonen;
  • De ex krijgt de rest van het huis;
  • U kiest voor een direct uitbetalende lijfrenteverzekering;
  • U kiest voor lijfrente sparen, banksparen bij een bank dus.

Alimentatie afkopen en de zorgtoeslag of bijstandsuitkering

De partneralimentatie is voor de ontvanger inkomen waarover inkomstenbelasting moet worden betaald. Ook het bedrag dat wordt afgekocht. Dit inkomen telt mee bij de bepaling van de fiscale toeslagen zoals de zorgtoeslag, maar ook voor de hoogte van de bijstanduitkering. Het afgekochte extra inkomen kan leiden tot het stopzetten van een zorgtoeslag of huurtoeslag en zal leiden tot een lagere bijstandsuitkering.

De partneralimentatie volledig afkopen of niet?

De partneralimentatie afkopen is simpeler gezegd dan gedaan. U moet het niet alleen eens worden met uw ex over het afkoopbedrag, maar u moet ook de middelen hebben om te kunnen afkopen. En als die middelen er niet zijn, is een lening soms een extra mogelijkheid, maar die kost natuurlijk ook geld. Toch leidt het onafhankelijk van elkaar verder kunnen leven en het boek willen sluiten er vaak toe dat de ex-partners tot een afkoopsom willen komen. Het liefst met een volledige afkoop, maar soms is een gedeeltelijke afkoop fiscaal voordeliger.

Afkoop van de partneralimentatie en de Belastingdienst, doe het fiscaal slim

De Belastingdienst is direct betrokken bij de afkoop van een alimentatie. Als er een koopsom wordt betaald aan de ex is dat voor de ex een extra inkomen waarover inkomstenbelasting moet worden betaald. Daar staat tegenover dat de afkoopsom een fiscale aftrekpost is voor wie de partneralimentatie betaalt. Die bedragen kunnen zo hoog zijn dat de ontvanger veel inkomstenbelasting moet betalen, terwijl de betalende partij steeds minder belasting terugkrijgt.

voorbeeld fiscale effecten afkoop partneralimentatie

Stel dat de betalende partij afgerond 52% inkomstenbelasting betaalt, dan kan het door de aftrek van de koopsom gebeuren dat over een deel 52% wordt ontvangen maar over de rest maar 41% of minder, omdat dat deel in een lagere belastingschijf valt. In die gevallen is het verstandiger om te kijken of een lijfrenteverzekering of lijfrente sparen niet een betere oplossing is. Bij een lijfrenteverzekering of lijfrente sparen worden de bedragen meer in de tijd uitgesmeerd waardoor het belastingvoordeel groter is. De ontvangende ex betaalt geen 52% belasting en wie de partneralimentatie betaalt, behoudt juist wel 52% aftrek. Een win-win situatie dus.

rekenvoorbeeld fiscaal voordeel afkopen van partneralimentatie in 2019

Stel uw inkomen bedraagt 60.000 euro en de afkoopsom is gelijk aan 10.000 euro. Dat zou betekenen dat u over ongeveer 3.500 euro 52% van de Belastingdienst terug krijgt en over de rest 41%. In dat geval is een gedeeltelijke afkoopsom van 3.500 euro het voordeligste. U herhaalt dat vervolgens drie jaar achter elkaar. Voor wie de alimentatie ontvangt kan een zelfde redenering worden opgezet.

In 2020 is het percentage waartegen aftrek mogelijk is maximaal 46%, in 2019 is dit maximaal 49%.

Uitruil overwaarde woning en partneralimentatie is ook afkoop

In de praktijk gebeurt het nog wel eens dat de ex in de woning mag blijven wonen en de overwaarde van de woning mag behouden zodra de woning verkocht wordt. Hieraan wordt vervolgens de clausule gekoppeld dat als de woning verkocht wordt, de partneralimentatie met een bepaald bedrag verlaagd zal worden. Deze constructie ziet de fiscus ook als een afkoop van alimentatie als de echtelieden in gemeenschap van goederen waren getrouwd. Immers 50% van de overwaarde van de vertrokken partner wordt gebruikt om de alimentatie te verlagen, er is een direct causaal verband. Dat betekent dat het afkoopbedrag als alimentatie wordt gezien en daardoor belast is voor de inkomstenbelasting. Dat kan zo fors in de papieren lopen, dat een schenking van de overwaarde fiscaal gezien een veel goedkopere optie kan zijn.

Advies inwinnen over de afkoop van partneralimentatie

Dat betekent dat beide ex partners er baat bij hebben om fiscaal advies in te winnen over de hoogte en fasering van de afkoopsom. Soms is een bedrag ineens de beste uitkomst, soms een fasering in de tijd aan de hand van een lijfrenteverzekering of lijfrente sparen. Laat uw situatie eerst doorrekenen en behaal zo het grootse fiscale voordeel.

Conclusie kinderalimentatie in 2019 en 2020 niet aftrekbaar, afkopen partneralimentatie wel?

Omdat de kinderalimentatie in 2019 en 2020 niet meer aftrekbaar is en dit belastingvoordeel dus vervalt, zou u kunnen denken aan afkopen. Dat kan helaas met de kinderalimentatie niet, wel de partneralimentatie. Voor een aanpassing van de alimentatie zult u naar de kantonrechter moeten gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020Belasting betalen over partneralimentatie in 2019 en 2020Partneralimentatie is voor velen een gruwel, maar voor wie recht heeft op alimentatie is dit vaak ook een belangrijke br…
Aftrek alimentatie 2017 en 2018 & alimentatie 2019 en 2020Aftrek alimentatie 2017 en 2018 & alimentatie 2019 en 2020Alimentatie in 2017, 2018, 2019 of 2020 en andere onderhoudsverplichtingen voor de ex-partner zijn mogelijk een aparte a…
Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaftAfkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaftIn veel gevallen is de afkoop van lijfrente een dure zaak, maar in 2017 is de afkoop van een lijfrentepolis iets voordel…
nieuws uitgelichtKinderalimentatie niet meer aftrekbaarMet ingang van 1 januari 2015 is betaalde kinderalimentatie niet meer aftrekbaar van het inkomen. Dit kan een reden zijn…
Partneralimentatie bij samenwonen: aftrek inkomstenbelastingPartneralimentatie bij samenwonen: aftrek inkomstenbelastingJullie woonden samen en willen een alimentatieregeling afspreken voor 2019 en 2020? Wettelijk bestaat er financieel geen…

Reageer op het artikel "Kinderalimentatie aftrekbaar en partneralimentatie afkopen"

Reactie

E. Delger, 05-08-2012 09:05 #1
Hallo,

mijn vraag is:
is het absoluut niet mogelijk de kinderalimentatie af te kopen, wanneer beide partijen er over eens zijn?

MVG Reactie infoteur, 06-12-2019
Hallo E. Delger,
Als u met beide partijen de twee ouders bedoelt, kunnen die ook hierover afspraken maken. Maar zodra het kind 18 jaar is, zult u met het kind tot afspraken moeten komen. Voor eens en altijd afkopen is dus niet mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Kinderalimentatie
Reacties: 1
Schrijf mee!