InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)

Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)

Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten) Vanaf het moment dat de energiemarkt vrij (geliberaliseerd) is, hebben mensen de mogelijkheid om zelf te kiezen voor een energieleverancier. Wanneer een andere leverancier interessanter blijkt te zijn, zal men een huidig contract moeten opzeggen. Wanneer dit huidige contract voor langere termijn is afgesloten, heeft de energieleverancier de mogelijkheid om een opzegvergoeding in rekening te brengen. Dit artikel geeft informatie over de regels en hoogte van deze opzegvergoedingen.

Waarom opzegvergoedingen?

Wanneer particuliere- of zakelijke eindgebruikers klant worden bij een energieleverancier, wordt er altijd een contract afgesloten. Dit contract kan een vaste looptijd hebben van bijvoorbeeld één of drie jaar. Er worden ook contracten afgesloten die elke maand opzegbaar zijn. We spreken dan vaak van een contract voor onbepaalde tijd, ofwel een variabel opzegbaar contract.

Wanneer een klant een contract is aangegaan voor de duur van drie jaar, zal de energieleverancier rekenen op inkomsten voor de aankomende drie jaren van deze klant. Sterker nog, de energieleverancier heeft vermoedelijk al energie ingekocht, om drie jaar lang deze klant van energie te kunnen voorzien.

Een lopend contract opzeggen

Als klanten hun energiecontract willen beëindigen, kunnen ze hun huidige contract opzeggen. Wanneer sprake is van een contract voor een bepaalde tijd, dan kan de energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Het is niet zo dat alle leveranciers deze vergoeding in rekening brengen. Wanneer een energieleverancier dit wel doet, heeft de ACM (Autoriteit Consument & Markt) een maximum bedrag hiervoor bepaald. Dit ter bescherming van de consument.

Zakelijk werkt het anders. Zakelijk is er geen maximum opzegvergoeding bedongen. Dat wil zeggen dat klanten met langdurige contracten vaak honderden euro's moeten afrekenen wanneer ze een contract willen stopzetten. Vaak weegt het voordeel van een overstap naar een andere leverancier niet op tegen de hoge opzegvergoeding die in rekening gebracht kan worden. Het is goed om naar de algemene voorwaarden te kijken, of in het huidige contract om te achterhalen in hoeverre een energieleverancier een opzegvergoeding in rekening kan brengen.

Maximale opzegvergoedingen voor consumenten

De opzegvergoeding die een energieleveranciers aan een consument mag opleggen, geldt zowel voor bepaalde tijd contracten met een vaste prijs, als bepaalde tijd contracten met een variabele prijs. Het maximale bedrag wat een energieleverancier in rekening mag brengen (2019), hangt af van de resterende looptijd van het contract:
  • minder dan 1,5 jaar (maximaal 50,00 per product)
  • 1,5 jaar t/m 2,5 jaar (maximaal 75,00 per product)
  • 2 jaar t/m 2,5 jaar (maximaal 100,00 per product)
  • meer dan 2,5 jaar (maximaal 125,00 per product)

Bij contracten voor bepaalde tijd is er één uitzondering wanneer een energieleverancier geen opzegvergoeding in rekening mag brengen. Wanneer men na het afsluiten van een een contract wordt geconfronteerd met een onredelijke tariefstijging en men als gevolg van deze tariefstijging opzegt, kan geen opzegvergoeding in rekening worden gebracht.
© 2010 - 2019 Ferrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Energie aanbieding: waar op letten?Energie aanbieding: waar op letten?De aanbiedingen voor goedkope energie vliegen je om de oren. Waar moet je nu op letten bij deze energie aanbiedingen? Ho…
Overstappen energiemaatschappijMet het overstappen naar de goedkoopste energiemaatschappij kunt u veel geld besparen. Hoe gaat het overstappen in zijn…
Energiebelasting 2019 en 2020 omhoog, overstappen dus?Energiebelasting 2019 en 2020 omhoog, overstappen dus?De energiebelasting wordt onder Rutte 3 fors duurder in 2019 en 2020, ook bij de voorgestelde verlaging in het Klimaatak…
Bronnen en referenties
  • http://www.energiewereld.nl
  • http://www.nma.nl
  • http://www.consuwijzer.nl

Reageer op het artikel "Opzegvergoedingen contract energieleverancier (consumenten)"

Reacties

Vanessa de Campos, 07-01-2012 18:16 #2
Ik ben sinds kort gaan samenwonen met mij vriend. hierom heb ik mijn contract opgezegd bij oxxio. ik moet dus nu een opzegvergoeding betalen per product die ik afgenomen heb, geldt het samenwonen met iemand dan niet als uitzondering voor het betalen van opzegvergoedingen?
Alvast bedankt.

H. Koster, 02-07-2010 15:50 #1
Ik ben verhuisd en heb mijn oude woning verhuurd. Ik had langlopende kontrakten bij Oxxio. In mijn nieuwe
appartement is gekozen voor Greenchoice. De huurder in mijn oude woning heeft ook energie vanr Oxxio.
Toch moet ik 2 x? 75,-- opzegvergoeding betalen
Ondanks brieven waarin de situatie is uitgelegd, wijst Oxxio terugbetaling af
Kan ik nog iets anders doen Reactie infoteur, 14-09-2010
Geachte heer Koster,

Mijn excuus dat ik nu pas reageer. Ik lees uw reactie nu pas. Ben enige tijd niet actief geweest op InfoNu.

Hoe is het inmiddels opgelost? Heeft u betaald?

Mvgr,

F. Smits

Infoteur: Ferrie
Laatste update: 15-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Reacties: 2
Schrijf mee!