Cursus: het aanbod van Excel-cursussen

Cursus: het aanbod van Excel-cursussen Excel is een programma dat veel gebruikt wordt. Het programma heeft veel mogelijkheden voor iemand die "iets" met cijfers wil doen. Maar dat maakt het tegelijkertijd ook een ingewikkeld programma. Er worden tal van cursussen aangeboden voor iedereen die meer wegwijs wil worden in Excel. Het aanbod varieert van online-cursussen tot cursussen waarbij je meerdere trainingsdagen. Excel is een populair programma om gegevens mee te verwerken. Het is een multifunctioneel programma met uitgebreide mogelijkheden. Iedereen in Nederland die “iets” met cijfers moet doen krijgt bijna wel te maken met het programma. Het programma kan gebruikt worden voor relatief eenvoudige zaken, zoals het bijhouden van een adressenlijst, tot hele ingewikkelde dingen, zoals de uitgebreide boekhouding van een bedrijf. Het is mogelijk sheets met verschillende gegevens aan elkaar te koppelen. Van die gegevens kunnen dan bijvoorbeeld ook weer grafieken worden getoond. Het programma is ontwikkeld door Microsoft en is onderdeel van het Office-pakket van Microsoft.

Excel cursus

Wie relatief eenvoudige zaken wil regelen kan zelf wel de weg vinden in Excel. De persoon die iets verder wil gaan en bijvoorbeeld ook een eigen programmaatje wil schrijven heeft daar niet genoeg aan. Meestal redt je het dan ook niet met de helpfunctie. Het is handig daar op terug te vallen in het geval dat het nodig is, maar volstaat meestal niet als basis om uitgebreid met Excel aan de start te gaan. Daarom worden er tal van cursussen aangeboden. Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste soorten cursussen.

Doe-het-zelf-cursussen

Veel cursussen zijn de doe-het-zelf-cursussen. Een goed voorbeeld daarvan is de LOI-cursus. Aan de hand van een boek of handleiding behandel je de meest voorkomende Excel-onderwerpen. Zo wordt er geleerd hoe je met werkbladen, functies en formules kunt werken, hoe sjablonen kunnen worden toegepast en op welke manier je grafieken en grafische objecten kunt invoegen. Daarbij is er ook veel aandacht voor hoe je Excel kan gebruik als database, of hoe je kunt programmeren in Excel. Diegene die er zelf niet uitkomt kan inbellen naar een hulplijn waar iemand zit die hem of haar te woord kan staan, om verder te helpen.

Excel-cursus bij Schoevers

Een ander soort cursus is de cursus waar u ook echt fysiek begeleid wordt. Een belangrijk deel van de studie moet uiteraard wel zelfstandig worden gedaan. Deze cursus wordt bijvoorbeeld door Schoevers aangeboden. Schoevers is een school die een goede reputatie heeft in het opleiden van secretaresses en managementassistenten. U betaalt hier uiteraard wel meer voor. De cursus wordt op negen verschillende locaties in het land gegeven. Ook zijn er bepaalde instapeisen. Zo heeft Schoevers het liefst dat u een ECDL-module-examen Spreadsheets heeft gehaald. Het bureau biedt de cursus op verschillende niveaus aan. Dat is om rekening te houden met de verschillende niveaus waarop mensen starten. Soortgelijke cursussen als bij Schoevers worden bijvoorbeeld ook gegeven bij ExplaniT en het Opleidingscentrum.

Online Excel-cursus

Een derde soort cursus is de online-cursus en wordt aangeboden door verschillende instanties. Vaak gaat het erom om mensen nieuwsgierig te maken zodat zij uiteindelijk een betaalde cursus gaan volgen. Een goed voorbeeld daarvan is de Learnit-cursus. In vijf lessen leert u daar de basisaspecten van Excel zoals basisrekeningen maken en grafieken maken. Voor de cursussen voor gevorderden moet dan wel betaald worden. De online-cursussen zijn inderdaad meestal vooral handig om de basis onder de knie te krijgen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cursus: het aanbod van Excel-cursussen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: December 2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!