InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Overstappen energiemaatschappij

Overstappen energiemaatschappij

Met het overstappen naar de goedkoopste energiemaatschappij kunt u veel geld besparen. Hoe gaat het overstappen in zijn werk? Waar moet u op letten bij het overstappen van energiemaatschappij?

Waarom overstappen?

U kunt overstappen omdat de voorwaarden van een andere energiemaatschappij beter zijn, bijvoorbeeld een lagere prijs, geen opzegtermijn of een betere klantenservice. Op internet zijn diverse onafhankelijke energievergelijkingssites die u adviseren over de beste en goedkoopste energiemaatschappijen.

Procedure overstappen energiemaatschappij

Hoe verloopt de procedure voor het overstappen naar een andere energiemaatschappij? Om te veranderen van energieleverancier moet u zich aanmelden bij de nieuwe energiemaatschappij. De nieuwe energieleverancier verzorgt bij wijze van service het hele proces. Tijdens het overstappen verandert er niets in het ontvangen van licht en elektriciteit.

De nieuwe energiemaatschappij stuurt uw aanvraag door naar uw netwerkbeheerder. Die informeert de oude maatschappij en geeft de meterstanden door aan de nieuwe.

Meterstanden doorgeven bij overstappen energiemaatschappij

U kunt er ook voor kiezen om zelf uw meterstanden door te geven. Het is aan te raden om er een kopie van te maken en dat zelf te bewaren. U ontvangt dan een eindafrekening op basis van de door u gemeten meterstanden. Als u niets doorgeeft, worden de meterstanden geschat en dan kan uw eindafrekening hoger uitvallen.

Behalve een energierekening van een andere energiemaatschappij, verandert er niets. U hoeft dus geen kabels of stopcontacten te vervangen in uw huis.

Contract nieuwe energiemaatschappij

Vervolgens ontvangt u een contract van uw nieuwe energiemaatschappij en een eindafrekening van de oude energieleverancier.

Kosten overstappen energiemaatschappij

Het overstappen naar een andere energiemaatschappij is kosteloos wanneer u een contract voor onbepaalde tijd heeft. Als u een energiecontract voor bepaalde tijd heeft, kan de energiemaatschappij bij tussentijdse opzegging een opzegvergoeding in rekening brengen. De opzegvergoeding bedraagt maximaal 250. U kunt deze opzegvergoeding vermijden door bij het opzeggen van het contract duidelijk te vermelden dat u wilt overstappen op de vervaldatum van het contract.

Opzegtermijn overstappen energiemaatschappij

Ieder contract voor de levering van gas of elektriciteit kan tussentijds worden opgezegd. De opzegtermijn is 30 dagen.

Overstappen van energiemaatschappij: waar op te letten?

Op internet zijn er tal van vergelijkingssites te vinden die zich als onafhankelijk presenteren. Toch kan het geen kwaad om niet blindelings ieder advies op te volgen, maar een aantal tips op te volgen:
  • Groene of grijze stroom: Groene stroom wordt op een milieuvriendelijke manier opgewekt via windmolens, zonnepanelen, biomassa of waterkracht. Grijze stroom wordt geproduceerd met kolen, gas en kernenergie.
  • Vaste of variabele energieprijs: Een variabele prijs volgt de ontwikkelingen op de energiemarkt. Een vaste prijs biedt meer zekerheid, maar als de prijzen dalen, bent u nadeliger uit.
  • Energiecontract voor bepaalde tijd of onbepaalde tijd. Bij een contract voor onbepaalde tijd kunt u kosteloos opzeggen, terwijl u bij een energiecontract voor bepaalde tijd een opzegvergoeding moet betalen.
Gerelateerde artikelen
Energieleveranciers België: overzichtMomenteel zijn er volgende energieleveranciers (gas+elektriciteit) in België: Electrabel, Luminus Octa+, Belpower, Essen…
Overstappen naar NuonOverstappen naar NuonHet kan erg voordelig zijn om de overstap te maken naar Nuon. Er wordt veel geconcurreerd door energiemaatschappijen om…
Energieprijzen vergelijken levert veel geld opEnergieprijzen vergelijken levert veel geld opEen gemiddeld huishouden (2,2 personen) verbruikt ongeveer 3500 KwH (kilowattuur) aan elektriciteit en 1.600 m3 aan gas.…
Overstappen van energiemaatschappijOverstappen van energiemaatschappijOverstappen van energiemaatschappij is eenvoudig in 2019 en kan tot een besparing van 10 tot 25% leiden. Met overstappen…
Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenEnergieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenDe energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en en…
Bronnen en referenties
  • Energiemaatschappij.eu

Reageer op het artikel "Overstappen energiemaatschappij"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!