Financiën op orde: persoonlijke financiële administratie
Je financiën op orde brengen en overzicht houden in je persoonlijke financiële administratie is heel belangrijk, maar veel mensen ervaren het als iets onmogelijks. Toch is je financiële administratie iets dat je heel goed zelf bij kunt houden en door het goed te doen kan het je veel geld en rust opleveren. Door post die je krijgt van verzekeringen, belasting en hypotheek goed bij te houden, is het eigenlijk ook helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt.
Financiën op orde brengen
Om je financiële zaken op orde te brengen zul je een goed overzicht moeten krijgen van de
financiële situatie. Veel mensen bewaren wel van alles, maar hebben geen idee wat het allemaal is. Daardoor hebben ze vaak wel een persoonlijke
financiële administratie, maar kunnen ze daarin niets terugvinden. Je kunt hier echter eenvoudig verandering in aanbrengen. Dat kost wat tijd en energie, maar het kan je ook behoorlijk wat
geld opleveren. Als je goed overzicht hebt over wat er binnenkomt en uitgaat, zie je ook makkelijker waar je
geld op kunt besparen.
Financiële post direct openen en verwerken
Ten eerste is het belangrijk om alle post te openen die je ontvangt en dat je alles leest en bestudeert. Veel van wat je ontvangt van je werkgever of van de belastingdienst is niet direct te begrijpen, maar het loont zeker die moeite om je hier in te verdiepen. Als je er zelf niet uitkomt, vraag dan hulp of zoek op internet naar antwoorden. Vaak is jouw vraag op een financieel forum te vinden en zijn er professionele en praktisch antwoorden op gegeven. Als dat niet het geval is, kun je natuurlijk zelf je vraag stellen en wachten op een antwoord.
Als het nodig is om actie te ondernemen, doe dat dan direct of maak een notitie in je agenda om dat later in de week te doen. Door
rekeningen direct te betalen en meteen te bellen wanneer er iets niet lijkt te kloppen, kun je het geld van aanmaningen besparen.
Leg een overzichtelijk financieel archief aan
Wanneer je klaar bent met het verwerken van financiële post, laat dit dan niet slingeren. Koop een aantal ordners (als je die al niet hebt) met tabbladen waar je je hele financiële administratie in kwijt kunt. Het werkt waarschijnlijk het best wanneer je in elke ordner de papieren bewaart die over 1 of 2 onderwerpen gaan. Dit kunnen zijn:
- Werk.
- Pensioen.
- Belasting.
- Wonen: voor alles wat met de hypotheek of de huur van je woning te maken heeft.
- Verzekeringen.
- Persoonlijk: voor je testament, codicil en alles wat met je huwelijk en samenwonen te maken heeft.
Digitale administratie
Je kunt een groot deel van je financiële administratie tegenwoordig ook digitaal bijhouden. Dat kan heel handig zijn, maat je moet wel goed uitkijken. Wanneer je computer crasht ben je namelijk alles kwijt. Zorg daarom altijd voor een back-up van je administratie die je op een veilig plek bewaart, of zorg dat alles wat je digitaal hebt ook op papier staat.
Je financiële administratie bewaren
Het is belangrijk om je administratie overzichtelijk te houden en deze lang te bewaren. Zo is het verstandig om bijvoorbeeld de papierwinkel die bij je hypotheek hoort zo lang mogelijk te bewaren als de looptijd van je hypotheek. Ook je belastingaangiften, bewijsstukken, aanslagen en de bijbehorende correspondentie kun je het best minimaal 8 jaar bewaren. Op die manier kun je dingen altijd nazoeken. Wanneer er ergens onduidelijkheid of onenigheid over ontstaat, sta je een stuk sterker wanneer jij je bewijsstukken paraat hebt.
Je moet overigens niet alles bewaren, want dan kun je op den duur wel een hele kamer in gaan richten om je financiële archief in te bewaren. Loop daarom 1 of 2 keer per jaar de hele financiële administratie een keer door en gooi alle stukken waarvan je zeker weet dat ze overbodig zijn weg. Dit kost je misschien een vrije dag (afhankelijk van de complexiteit van je
financiën en je persoonlijke administratieve vaardigheden), maar je houdt wel overzicht. Een een dag flink doorploeteren kan wel een zeer opgeruimd en voldaan gevoel opleveren.
Grote schoonmaak in je financiën
Door op bovenstaande wijze met je financiën om te gaan, houd je overzicht en bespaar je geld zonder dat dat veel moeite of tijd kost. Voor veel mensen is er echter meer werk te doen. Formulieren, rekeningen en brieven zijn wel bewaard, maar liggen zonder dat ze werkelijk verwerkt of geordend zijn op stapels of in dozen. Om werkelijk orde op zaken te stellen in je financiën, zul je je hier doorheen moeten werken en ook dit allemaal moeten archiveren.
Dat is natuurlijk een rotklus, maar het moet wel gebeuren. Door al deze papieren te bestuderen en overzichtelijk op te bergen (en een deel weg te gooien), kunnen veel zaken aan het licht komen die je behoorlijk wat geld kunnen schelen. Misschien heb je nog abonnementen of verzekeringen lopen die eigenlijk helemaal niet meer nodig zijn; mogelijk vind je nog ergens een vergeten spaarrekening met daarop een klein kapitaal; en door achterstallige rekeningen te betalen voorkom je aanmaningen.
Vind dus een manier om aan deze grote financiële en administratieve schoonmaak te beginnen. Misschien moet je jezelf een beloning in het vooruitzicht stellen of heb je hulp nodig van je partner of een vriend die meer financiële kennis en vaardigheden heeft dan jij. Hoe dan ook: wees je ervan bewust dat een goede financiële administratie belangrijk is en dat je door een schoonmaak in je financiën te houden, meer rust in je leven kunt brengen. Succes!
Lees verder