Een simpele administratie opzetten

Een administratie kan van pas komen in verschillende situaties bijvoorbeeld als u een eigen bedrijf gaat opstarten of om de kosten van het huishouden bij te houden. Zo houd u overzicht, kunt u wellicht besparen, vorderingen bijhouden en de belasting aangifte eventueel doen.

Waarvoor?

Een administratie kan niet alleen handig zijn als u een bedrijf op zet maar ook om uw eigen in- en uitgaven bij te houden en zo te kunnen zien waar u eventueel op kunt besparen. Daarbij is zelfs het bijhouden van uw eigen werkuren al een administratie.

Waarmee?

De beste optie's zijn de programma's 'excel' of 'open office', deze programma werken in principe het zelfde alleen is open office de gratis te downloaden versie. U kunt uw bestand uit open office calculator ook openen in excel en andersom. In deze programma's krijgt u een tabel voor zich waardoor u ordelijk dingen kan noteren en berekenen. Er zijn handige formules voor te vinden op internet waardoor u gemakkelijk dingen uit kan rekenen en aan kunt passen zonder dat u daar een rekenmachine voor bij hoeft te halen. U kunt een usb-stick aanschaffen zodat u eens in de zoveel tijd uw administratie hier ook op kunt slaan, zo heeft u de administratie altijd nog achter de hand voor mocht er iets met uw computer gebeuren.

Wat moet er in?

Als u bijvoorbeeld voor een bedrijf een administatrie wilt bijhouden zullen er minstens de volgende dingen in te vinden moeten zijn:
  • de uren die u er aan besteedt
  • de inkomsten
  • de uitgaven
  • de btw
  • kilometerregistratie

Van al deze dingen moet u niet alleen getallen invoeren maar ook kunnen verklaren waaraan u bijvoorbeeld iets verdient heeft of wat u gekocht heeft. U dient ook alle bonnetjes te bewaren in mappen gesorteerd op maand zodat u per kwartaal simpel uw aangifte kunt doen. Als u net begonnen bent met een bedrijf is het ten alle tijden verstandig om er een boekhouder bij te halen om een administratie op orde te brengen en zodat u zeker weet dat de aangifte juist verlopen. U dient de administratie minstens 7 jaar voor de belastingdienst te bewaren, hieronder vallen ook facturen, agenda's, bankafschriften enzovoorts.

Als u een administratie wilt aanmaken voor het huishouden kunt u de volgende punten er in verwerken:
  • inkomsten
  • vaste lasten
  • overige uitgaven
  • rest
Het is verstandig alles onder te verdelen zodat u wel zeker weet wat nodige uitgaven waren en wat niet. Eventueel kunt u ervoor kiezen één maal per week een bedrag van uw bank te halen en het daarmee te doen voor die week, zo blijft het nog overzichtelijker.

Balans

Zowel voor een zakelijke als privé administratie kunt u een balans opmaken. Hier kunt u elke maand de uitgaven en inkomsten bij elkaar zetten en zo kunt u aan het einde van het jaar bekijken hoe het is gegaan.
© 2010 - 2022 Bembi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Tips voor een ZZP administratieTips voor een ZZP administratieVoor ZZP’ers is het belangrijk dat de administratie goed op orde is. Dit is belangrijk voor de belastingdienst, maar uit…
Boekhouden voor beginners: Bijhouden inkomsten en uitgavenBoekhouden is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Je kunt natuurlijk kiezen voor een cursus boekhouden voor beginners of…
Financiële administratie: Software en boekhoudpakkettenZowel voor particulieren als voor ondernemingen is goede financiële administratie onontbeerlijk. Hiervoor bestaat er gel…
Financiële administratie uitbesteden: Is dat een goed idee?Veel ondernemers kiezen ervoor om de boekhouding en financiële administratie van hun bedrijf uit te besteden. Wanneer je…

Contributie-achterstand van de leden effectief bestrijdenContributie-achterstand van de leden effectief bestrijdenVan de circa 140.000 verenigingen die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zijn er globaal 40.000 die met sport…
Erfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Bembi (500 artikelen)
Laatste update: 13-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.