Een simpele administratie opzetten
Een administratie kan van pas komen in verschillende situaties bijvoorbeeld als u een eigen bedrijf gaat opstarten of om de kosten van het huishouden bij te houden. Zo houd u overzicht, kunt u wellicht besparen, vorderingen bijhouden en de belasting aangifte eventueel doen.
Waarvoor?
Een administratie kan niet alleen handig zijn als u een bedrijf op zet maar ook om uw eigen in- en uitgaven bij te houden en zo te kunnen zien waar u eventueel op kunt besparen. Daarbij is zelfs het bijhouden van uw eigen werkuren al een administratie.
Waarmee?
De beste optie's zijn de programma's 'excel' of 'open office', deze programma werken in principe het zelfde alleen is open office de gratis te downloaden versie. U kunt uw bestand uit open office calculator ook openen in excel en andersom. In deze programma's krijgt u een tabel voor zich waardoor u ordelijk dingen kan noteren en berekenen. Er zijn handige formules voor te vinden op internet waardoor u gemakkelijk dingen uit kan rekenen en aan kunt passen zonder dat u daar een rekenmachine voor bij hoeft te halen. U kunt een usb-stick aanschaffen zodat u eens in de zoveel tijd uw administratie hier ook op kunt slaan, zo heeft u de administratie altijd nog achter de hand voor mocht er iets met uw computer gebeuren.
Wat moet er in?
Als u bijvoorbeeld voor een bedrijf een administatrie wilt bijhouden zullen er minstens de volgende dingen in te vinden moeten zijn:
- de uren die u er aan besteedt
- de inkomsten
- de uitgaven
- de btw
- kilometerregistratie
Van al deze dingen moet u niet alleen getallen invoeren maar ook kunnen verklaren waaraan u bijvoorbeeld iets verdient heeft of wat u gekocht heeft. U dient ook alle bonnetjes te bewaren in mappen gesorteerd op maand zodat u per kwartaal simpel uw aangifte kunt doen. Als u net begonnen bent met een bedrijf is het ten alle tijden verstandig om er een boekhouder bij te halen om een administratie op orde te brengen en zodat u zeker weet dat de aangifte juist verlopen. U dient de administratie minstens 7 jaar voor de belastingdienst te bewaren, hieronder vallen ook facturen, agenda's, bankafschriften enzovoorts.
Als u een administratie wilt aanmaken voor het huishouden kunt u de volgende punten er in verwerken:
- inkomsten
- vaste lasten
- overige uitgaven
- rest
Het is verstandig alles onder te verdelen zodat u wel zeker weet wat nodige uitgaven waren en wat niet. Eventueel kunt u ervoor kiezen één maal per week een bedrag van uw bank te halen en het daarmee te doen voor die week, zo blijft het nog overzichtelijker.
Balans
Zowel voor een zakelijke als privé administratie kunt u een balans opmaken. Hier kunt u elke maand de uitgaven en inkomsten bij elkaar zetten en zo kunt u aan het einde van het jaar bekijken hoe het is gegaan.