InfoNu.nl > Financieel > Administratie > Een betrouwbare boekhouder vinden

Een betrouwbare boekhouder vinden

Een betrouwbare boekhouder vinden Je administratie bijhouden kan een hels karwei zijn! Boekhouders kunnen je helpen bij dit soort boekhoudkundig werk. Waar moet je nu precies op letten bij het uitzoeken van een betrouwbare boekhouder?

Wat voor soort boekhouder zoek je?

Er zijn verschillende soorten boekhouders. Bij het uitzoeken van de perfecte boekhouder, is het verstandig om eerst te bepalen naar wat voor soort boekhouder je op zoek bent. Boekhouders kennen vaak verscheidene specialisaties, waaronder salarisadministratie, het opzetten van een administratie, belastingaangifte en fiscaal en financieel advies. Er zijn echter ook boekhouders die zich breder oriënteren en van alle markten wel thuis zijn.

Titel boekhouder

De titel boekhouder is niet beschermd, iedereen die het wil mag zichzelf een boekhouder noemen. Richt je daarom in je zoektocht naar een boekhouder niet enkel op de titel boekhouder. De titel vertelt namelijk helemaal niets over de kwaliteiten van de boekhouder. Verstandiger dan je te focussen op de titel en eventuele diploma's is naar ervaringen van anderen met de betreffende boekhouder te vragen. Veel boekhouders kunnen je op verzoek referenties geven welke je kunt natrekken.

Boekhoudsoftware

Vroeger moest je al je rekeningen en bonnetjes in een oude schoenendoos op zolder bewaren. Tegenwoordig bestaan er verscheidene boekhoudprogramma's die je helpen bij het doen van je boekhouding op de computer. Het kan handig zijn je boekhouder inzicht te geven in je online boekhouding, dit bespaart jullie beiden tijd en geld.

Hoe vaak zie je de boekhouder?

Voor een goed inzicht in je financiën is het verstandig om op regelmatige basis afspraken te maken met je boekhouder om je financiële administratie door te spreken. Wanneer je de boekhouder enkel tijdens de belastingaangifte spreekt loop je het risico dat bepaalde aspecten van je administratie toch niet zo op orde zijn als je dacht. Los van de frequentie van contact in levende lijve, is het ook prettig wanneer de boekhouder geen negen-tot-vijf mentaliteit heeft en je hem of haar gemakkelijk kunt bereiken.

Vertrouwen

Je boekhouder heeft inzicht in allerlei privacygevoelige informatie. Het is daarom van groot belang dat je je boekhouder vertrouwt, omdat deze vaak te maken krijgt met grote geldbedragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een betrouwbare boekhouder vinden"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 14-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!