InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?

Afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?

Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren beschermd u tegen claims van derden indien u schade hebt aangebracht aan anderen of aan bezittingen van anderen. Voor een relatief klein bedrag kunt u dit risico verzekeren. Het is niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (avp) af te sluiten, maar het is erg onverstandig om het niet te doen. Op deze verzekering zult u niet vaak een claim moeten indienen, maar een eventuele claim kan hoog uitvallen.

Voor gezinnen met jonge kinderen is het van nog groter belang om een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten. Schades toegebracht door de kinderen vallen namelijk ook onder deze verzekering. In de praktijk blijkt dat kinderen de meeste claims op deze verzekering veroorzaken.

Aanspraak maken op de aansprakelijkheidsverzekering

Onder de dekking valt schade die is toegebracht door de verzekerden. Er zijn wel beperkingen, bijvoorbeeld schade toegebracht met een motorrijtuig is niet verzekerd (valt onder de WA-verzekering van het motorrijtuig). Ook opzettelijke schade toegebracht door volwassenen valt niet onder de dekking. Opzettelijke schade door kinderen is tot een bepaalde leeftijd wel verzekerd. Daarnaast kunt u ook geen aanspraak maken op de verzekering voor schade toegebracht aan uw eigen bezittingen.

Grote financiële gevolgen door uw aansprakelijkheid

De meeste schades waarvoor u de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren kunt aanspreken zijn schades die de honderd euro niet overtreffen, maar bepaalde claims kunnen oplopen tot honderdduizenden euro’s. U fietst bijvoorbeeld over de stoep en rijdt een voetganger aan die ongelukkig valt. Bij ernstig letsel door het ongeval, kunt u een flinke rekening tegemoet zien van het slachtoffer. Indien u geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebt afgesloten, moet u de schade uit uw eigen portemonnee betalen.

Schade door kinderen

Schade veroorzaakt door kinderen is een veel voorkomende claim op de polis. Door hun impulsieve gedrag zullen ze vaker schade aanrichten bij anderen. Vaak onbedoeld, soms opzettelijk. Ze kunnen met hun fiets langs een auto fietsen met de trapper tegen het lak van de auto aan. Dit valt onder de dekking. Zelfs als ze met een steen opzettelijk de auto bewerken, kunt u een claim indienen bij de verzekeraar. Dit zijn schades die vaak al rond de duizend euro kosten.

Geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren

Indien u geen aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebt, draait u zelf op voor de schades. Het schadebedrag uit 90 procent van de claims zal de honderd euro niet overtreffen, maar door de uitschieters, kunt u levenslang verplicht worden om van een minimaal bedrag rond te komen.

Belangrijkste verzekeringen voor een gezin

Er zijn een aantal verzekeringen, die iedereen zou moeten hebben. U kunt hierbij denken aan de opstalverzekering voor uw eigen huis. Het grootste gevaar is een brand die het huis volledig kan verwoesten. U blijft dan zitten met een schuld (hypotheek) en u hebt geen onderdak meer. De zorgverzekering is ook zeer belangrijk en verplicht. Medische kosten die toch gemaakt zijn, krijgt de onverzekerde een rekening voor thuis gestuurd.

Gezien bovenstaande zal ook duidelijk zijn dat u ook niet zonder een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren kunt.
Gerelateerde artikelen
AansprakelijkheidsverzekeringAansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederlad hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dit is in ieder geval zeker aan te…
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…
De aansprakelijkheidsverzekeringDe aansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederland hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering is niet standa…
Aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet allesAansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet allesEen aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles terwijl mensen daar wel van uitgaan. Overigens is een aansprakelij…
Schade door bootjes, boten en pleziervaartuigen en de AVPNederland is een waterrijk land waar vele Nederlanders van genieten. Niet alleen door te zwemmen of te vissen, maar juis…

Reageer op het artikel "Afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!