InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Bootverzekering afsluiten

Bootverzekering afsluiten

Bootverzekering afsluiten Als u een boot heeft moet u in veel gevallen ook een verzekering afsluiten. Dit hoeft echter niet in alle gevallen. Pas vanaf een bepaalde grote van de boot bent u verplicht om een bootverzekering aan te gaan. Er zijn een drietal verplichte verzekeringen waarvan u er in ieder geval één moet afsluiten. Dit zijn de WA-verzekering, de WA Beperkt-Casco en de WA-casco. Daarnaast zijn er een aantal aanvullende mogelijkheden die optioneel zijn.
Wanneer u een boot koopt dient u ook een bootverzekering te nemen. Er zijn drie standaardverzekeringen die u kunt afsluiten. Daarnaast zijn er een aantal aanvullende mogelijkheden waar u voor kunt kiezen. De soort verzekering die u het beste kunt afsluiten hangt af van het risico dat u wilt nemen en wat voor soort boot u neemt. Een verzekering kunt u aangaan bij een verzekeraar of bank. Dit kan ook via het internet gedaan worden. In sommige gevallen, afhankelijk van de grote van de boot, bent u niet verplicht om een verzekering te nemen. Als een boot minder dan 4 pk aan capaciteit, dan hoeft deze niet te worden verzekerd. In de praktijk gaat het dan om boten als de kano of kleine roeiboot.

Standaardverzekeringen voor een boot

Eén van de drie standaardverzekeringen is de WA-verzekering. WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Dit betekent dat als u er iets fout gaat waar u verantwoordelijk voor bent, de verzekering uw kosten vergoed. Ook wordt eventuele schade aan derden vergoed. De verzekeraar zal alleen uitkeren wanneer blijkt dat u de schade niet opzettelijk heeft veroorzaakt. De laatste jaren zijn de verzekeraars strenger geworden met het toezicht daarop. Dit doen ze om fraude tegen te gaan.

WA Casco

De tweede standaard-verzekering die u kunt afsluiten is WA Beperkt-Casco bootverzekering. In dat geval wordt niet alleen de schade vergoed die u zelf veroorzaakt bij derden, maar ook schade die ontstaat als gevolg van de natuur. U kunt dan denken aan brand, bliksem of storm. Ook bent u verzekert tegen schade door diefstal. Als derde kunt u ook de WA Casco bootverzekering afsluiten. In dit geval wordt alle schade die u boot oploopt, op welke manier dan ook, vergoed. (uiteraard ook hier alleen als het onopzettelijk gebeurt). Een verschil met de andere verzekeringen is dat u bijvoorbeeld ook een vergoeding krijgt als u per ongeluk botst tegen de kant en daardoor schade oploopt. Deze verzekering heeft wel de hoogste premie. De goedkoopste premie betaalt u bij de WA-verzekering.

Aanvullende verzekeringen voor een boot

Naast de standaardverzekeringen zijn er nog een aantal aanvullende verzekeringen die u kunt afsluiten. Zo is er de inboedelverzekering. Het is handig om deze te nemen wanneer u een iets grotere boot heeft en zich kostbaarheden aan boord bevinden. De verzekering werkt hetzelfde als wanneer u een inboedelverzekering afsluit voor uw huis. Een andere verzekering is de rechtsbijstandverzekering. Deze vergoedt eventuele juridische kosten wanneer dit nodig is. Ook betaalt deze kosten de vergoeding van een advocaat wanneer u bijvoorbeeld problemen heeft met de verzekeraar over de (hoogte van) de uit te keren premie. Bij al deze verzekeringen geldt dat er sprake is van een eigen risico dat u moet betalen. Het is wel mogelijk dit eigen risico af te kopen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bootverzekering afsluiten"

Reactie

Jannes, 10-03-2010 16:58 #1
Wij hebben een kleine toerboot met een 4 pk tomos buitenboordmotor, moet deze ook verzekerd worden?
Hoe duur is de premie?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!