InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering voor het huisdier

Verzekering voor het huisdier

Verzekering voor het huisdier Steeds meer mensen sluiten een verzekering af voor hun hond of kant. Het huisdier heeft de afgelopen jaren een steeds prominentere plek ingenomen binnen het Nederlandse gezin. Hier zijn verschillende redenen voor. Mensen zijn daarom bereid veel meer geld uit te geven voor hun huisdier. Daardoor leven deze ook langer. Een verzekering afsluiten kan online. Huisdieren nemen een steeds belangrijkere plaats in binnen het Nederlandse gezin. Uit onderzoek van Maurice de Hond bleek dat van de huisdierbezitters één op de drie aangeeft evenveel van zijn dier te houden als van zijn naaste familieleden. Vier procent zegt het zelfs erger te vinden dat één van hun huisdieren overlijdt dan als een familielid overlijdt. Er zijn verschillende oorzaken aan te geven waarom het huisdier een steeds belangrijkere plaats is gaan innemen. De eerste reden heeft te maken met de secularisering en toegenomen individualisering. Dat zorgt er voor dat een bepaalde groep eenzamer is geworden en daarbij voorziet het huisdier in een behoefte. Een tweede oorzaak ligt in de toegenomen welvaart. Mensen hebben meer geld te besteden en voor een deel wordt dat aan het huisdier uitgegeven. Ook wordt er meer geld in gestoken wanneer een dier medische kwalen krijgt. Daardoor is gemiddelde leeftijd van het huisdier ook fors gestegen de afgelopen decennia.

Ziektekostenverzekering voor het huisdier

Die medische kosten voor een huisdier kunnen snel oplopen. Een gebroken poot kan zomaar 500 euro kosten. Dit kan zelfs nog oplopen als deze diagnose niet direct kan worden gesteld en er bijvoorbeeld röntgenfoto's moeten worden gemaakt. Bedrijven spelen hierop in door verzekeringen uit te geven voor huisdieren. Deze ziektekostenverzekering werken vaak hetzelfde als verzekeringen van mensen. In het contract is opgenomen welke kosten wel en niet worden vergoed. Ook is er vaak sprake van een eigen risico. De verzekering kost gemiddeld 10 tot 15 euro per huisdier. Per maand. De prijs is mede afhankelijk van de leeftijd en het gewicht van het dier. De verzekering is bij veel verzekeraars via het internet af te sluiten. De meeste hebben wel een online winkel hiervoor.

Ongevallenverzekering voor huisdier

Ook is het mogelijk om een ongevallenverzekering af te sluiten. Dit betekent dat u een vergoeding krijgt wanneer uw huisdier verongelukt, bijvoorbeeld door een aanrijding. Dit bedrag kan oplopen tot ongeveer tweeduizend euro. Voor dat geld kan dan een nieuw huisdier worden aangeschaft.

Verplichte verzekering voor huisdier

Uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht bleek dat in Nederland ongeveer vier procent van de de Nederlanders die een huisdier heeft deze heeft verzekert. Dat zijn ongeveer honderdduizend polissen. In het buitenland ligt dat nog fors hoger. In Groot-Brittannië heeft 24 procent van de mensen hun huisdier verzekert en in Zweden ligt dat aantal zelfs op 70 procent. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Dierengeneeskunde (KNMvD) heeft er voor gepleit dat iedereen verplicht een verzekering voor het huisdier zou moeten afsluiten. Op deze manier is elk dier verzekert van de noodzakelijke zorg en hoefden ze niet meer zo makkelijk te worden laten ingeslapen. De Partij van de Dieren is overigens en opvallend genoeg tegen dit voorstel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering voor het huisdier"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!