InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Camperverzekering of caravanverzekering afsluiten

Camperverzekering of caravanverzekering afsluiten

Camperverzekering of caravanverzekering afsluiten De zomervakantie 2019 dient zich straks aan en dus met de populaire camper of caravan op vakantie? Vergeet dan niet om ook een goede camperverzekering voor uw kampeerauto of caravanverzekering af te sluiten. Dit kan tegen nieuwwaarde of dagwaarde. Let op de premie, de dekking, de aanschafwaardedekking of nieuwwaarde dekking van de verzekering. U kunt bij vele verzekeraars terecht en de ANWB geeft een extra korting voor ANWB-leden, maar u kunt de caravanverzekering ook bij de Hema afsluiten. Afsluiten dus.

Op vakantie met de kamper, denk aan de verzekering

Het is met de caravan of camper net als met de auto: een ongeluk zit in een klein hoekje en de kosten van een reparatie zijn hoog. Bovendien wilt u niet uw vakantie verpesten door schade aan camper of caravan. Een vervangende camper of caravan zou dan mooi zijn, maar hoe regelt u dat? Uit welke verzekeringen kunt u kiezen?

Camperzekering bij de ANWB afsluiten

Voor een goede verzekering van uw camper kunt u bij meerdere verzekeringsmaatschappijen terecht. De meeste hebben vergelijkbare verzekeringen en dekkingen. Premies en de dekking kunnen wel onderling sterk verschillen. Om meer inzicht te geven in dit oerwoud van regelingen en dekkingen loop ik bij wijze van voorbeeld de camperverzekering bij de ANWB met u langs. De ANWB heeft de Wettelijke Aansprakelijkheid WA, WA en Beperkt Casco, en WA en Volledig Casco. Elke verzekering heeft zo zijn dekking en bij het volledig casco zijn ongeveer alle denkbare calamiteiten verzekerd. In onderstaande tabel is dat schematisch voor u weergegeven:

Dekkingen verzekering ANWB, Camperverzekering bij schade aan kampeerauto in 2019

Wel of geen dekking bij:WA verzekeringMet beperkt cascoMet volledig casco
Schade aan anderenjajaja
Hulpverlening bij een ongevaljajaja
Brand, storm, hagel, kortsluiting, botsing met dierenneenjaja
Diefstal of poging daartoe, joyridingneenjaja
Glasbreukneenjaja
Schade door vandalismeneenneenja
Vervangende camperneenneenja
Van de weg raken, te water rakenneenneenja
Hulpverlening bij pech onderweg in het buitenlandneenneenja

Aanvullend kunt u nog de inventaris verzekeren, een soort van inboedelverzekering. Er is een tot 80%-no claim korting mogelijk en er is een ANWB ledenkorting van 5%. Bij het volledig casco kunt u kiezen voor een dagwaardedekking of aanschafwaardedekking. De dagwaardedekking geeft u een dekking van de dagwaarde van de camper plus tien procent. De duurdere aanschafwaardedekking is voor drie of vijf jaar en garandeert de uitbetaling van de aanschafwaarde tot maximaal vijf jaar terug. Daarna wordt de aanschafwaardedekking automatisch gelijk aan de lagere dagwaardedekking.

Een caravanverzekering afsluiten, verzekeren tegen de nieuwwaarde?

Voor de toercaravan, vouwwagen, stacaravan of aanhangwagen zijn verschillende dekkingen mogelijk. Soms met eigen risico soms zonder. De caravanverzekering van de ANWB verzekert zowel een nieuwe caravan als een tweedehands model. Bij een tweedehands caravan krijgt u met de drie jaar aanschafwaardedekking de eerste drie jaar na aankoop het aankoopbedrag bij verlies van de caravan volledig terug. Hebt u een nieuwe caravan gekocht dan is de vijf jaar nieuwwaarde dekking vast wat voor u. Daarmee wordt bij verlies tot en met het vijfde jaar de nieuwwaarde van de gekochte caravan volledig uitbetaald.

Conclusie camper of caravan verzekeren voordat u op vakantie gaat in 2019

Wie met de camper of caravan op vakantie gaat, moet niet vergeten om ook een goede verzekering af te sluiten. Bij de kampeerauto zult u het niet zo snel vergeten, omdat daarvoor minimaal een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering nodig is, maar voor uw caravan vergeet u het wellicht wel. Begin op tijd met een goede vergelijking op het internet om niet te veel te betalen voor de verzekering. Bent u al lid van de ANWB, dan lijkt door de extra kortingen van deze vereniging de ANWB-verzekering wel erg aantrekkelijk te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Camperverzekering of caravanverzekering afsluiten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Autoverzekering afsluiten
Schrijf mee!