InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?

Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?

Veel mensen hebben wel een pensioen, maar hebben geen idee hoeveel ze krijgen als ze daadwerkelijk kunnen stoppen met werken. Hoe ziet dat pensioen eruit en hoe is een pensioen opgebouwd?

Waaruit bestaat een pensioen?

Een pensioen bestaat uit 3 onderdelen:
  1. De wettelijk geregelde AOW
  2. Het pensioen van een werkgever
  3. Eventueel een aanvulling die iemand zelf heeft afgesloten

De wettelijk geregelde AOW

Aan de wettelijk geregelde AOW is niet veel te snappen. Dit is een vaststaand bedrag (dat overigens in de toekomst wel eens minder zou kunnen worden) maar waarop iemand zelf geen invloed kan uitoefenen. Op AOW heeft iedere ingezetene van Nederland recht.

Het pensioen van de werkgever

Het pensioen dat een werkgever voor zijn werknemers regels is echt niet overal hetzelfde. Wie van baan verandert doet er dan ook goed aan te kijken wat de pensioenvoorwaarden zijn. Want als het een beetje mee zit, dan moet iemand heel lang met zijn pensioen doen. En dan is het wel prettig om een beetje ruim in het geld te zitten door een aanvullend pensioen te krijgen. Laat dit dus altijd goed uitzoeken, want anders kan het krap worden op latere leeftijd. Alleen een hoog salaris is dus niet alles, als de pensioenvoorzieningen niet goed zijn.

Van baan veranderen: wat moet je vragen over het pensioen?

Wie van baan verandert, moet de voorwaarden en de hoogte van het nieuwe pensioen weten. Zo zijn van belang:
  • Wat voor pensioen het is
  • Of er een partnerpensioen is als er een partner is
  • Wie de premie betaalt (en premievrij pensioen waarbij de werkgever de premie betaalt is natuurlijk voor de werkgever het gunstigst)

Aanvulling op het pensioen van de werkgever en de AOW

Wie dat wil kan ook nog een aanvullend pensioen regelen, dus naast de AOW en het pensioen van de werkgever. Dit kan bijvoorbeeld door een lijfrente aan te schaffen. Maar ook gewoon door geld te sparen. De pensioenadviseur weet alles van die materie en kan als het een betrouwbare adviseur is alle mogelijke advies geven op dat gebied.

Pensioenadviseur inschakelen om uit te vinden hoe hoog een pensioen zal zijn

Een pensioenadviseur kan met de bovenstaande gegevens precies uitrekenen wat iemand per maand of per jaar aan pensioen krijgt als hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Dit bedrag zal en kan bijna nooit zo hoog zijn als dat iemand werkt, maar dat hoeft ook niet. Iemand die met pensioen is heeft namelijk meer belastingaftrek waardoor er met minder geld toch net zoveel te besteden valt. Een pensioen dat ongeveer 70 procent van het laatstverdiende loon is, is voldoende om van te leven.

Pensioen hoeft geen 100 procent te zijn van het laatstverdiende loon

Sommige pensioenadviseurs willen alleen nog maar meer producten verkopen en dringen erop aan dat mensen als ze met pensioen gaan net zoveel geld binnenkrijgen als dat ze kregen toen ze werkten. Ze willen dan producten verkopen die vanaf die 70 procent aanvullen. Trap daar niet in, want dat is heel duur. Bovendien kan iemand dat geld ook heel goed zelf opsparen.

Een dag in de week werken voor je pensioen

Omdat Nederlanders steeds ouder worden, is er dus veel meer geld nodig voor hun pensioen. Dat maakt dat de regeling erg duur is en dat iedereen die werk een hele dag in de week werkt om die voorziening te bekostigen. Zelf een goed pensioen regelen is dan ook wel van groot belang, want er gaat voldoende energie inzitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioenopbouw bij uitkering WW, WIA, WAZ, Ziektewet, WajongBouw je pensioen op als je een uitkering van het UWV ontvangt? In dit artikel vindt u het antwoord op deze vraag.
Pensioen opbouwen als ZZP'erMet het onderwerp “pensioen opbouwen” houden de meeste ondernemers zich niet bezig. Dat is een zorg voor later, denken z…
Aanvullend pensioen opbouwenEr kunnen tal van redenen zijn waarom mensen aanvullend pensioen opbouwen. Ze hebben een AOW-gat of vinden de pensioenop…
Pensioenbreuk: oorzaken pensioenbreukEen pensioenbreuk ontstaat als u van pensioenfonds of pensioenverzekeraar verandert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u…
Het opvullen van je pensioengat?Het opvullen van je pensioengat?Het kiezen van een pensioen is een van de belangrijkste beslissingen die bepalend kunnen zijn voor de rest van je leven.…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • AQraad

Reageer op het artikel "Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?"

Reactie

Hjj Jorigas, 19-11-2015 12:08 #1
Hoe kan een pensioen door 8 jaar fulltime werken 254 euro bedragen? Staat niet duidelijk op pensioenblad. Bedrijf aansluitend aan bovenstaande, er staat 125 per maand bruto voor 8 jaar werken als filiaalhouder

SVP advies

Bert Jorigas (1950) Reactie infoteur, 21-07-2016
Ik begrijp niet goed wat u hier allemaal schrijft.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Pensioen
Reacties: 1
Schrijf mee!