InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Gratis betaalrekening en spaarrekening openen

Gratis betaalrekening en spaarrekening openen

Gratis betaalrekening en spaarrekening openen Wilt u ook gratis uw bankzaken doen en gratis in 2017 een betaalrekening of spaarrekening openen waar allerlei voordelen aan vast zitten? Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar is wel degelijk mogelijk. Bij de SNS bank bijvoorbeeld hebt u een bankrekening, waarop u soms ook rente ontvangt. Een betaalrekening met bonus dus. Er is veel meer mogelijk dan u denkt. Een online spaarrekening openen is altijd gratis. Doen dus.

Betaalpakket bij banken

Zeker bij de grote banken hoort bij een betaalrekening een pakket, waarvoor u moet betalen. Met betaalpas, creditkaart, online bankieren, verzekeringen. Natuurlijk voor u en uw partner. Van basispakket tot Royaal pakket. Wie een wat uitgebreider pakket neemt, is vele tientjes per jaar kwijt. De bedragen worden meestal per kwartaal van uw rekening afgeboekt, zodat het misschien wat minder opvalt, maar het telt wel op.

Spaarrekening

Een spaarrekening kan bij de grote banken, meestal niet worden geopend, wanneer u daar niet ook een betaalrekening heeft. En wie dus zijn spaargeld over meerdere banken wil spreiden, omdat dat veiliger is, betaalt zo telkens weer de hoofdprijs. Kosten die u eigenlijk weer terug moet verdienden met de ontvangen rente.

Kleinere banken geven een hoge spaarrente

Er zijn in ons land nogal wat kleinere banken waar u gratis en veilig een spaarrekening kunt openen, zoals:
  • MoneYou;
  • The Economy Bank;
  • Anadolubank;
  • De Hypotheker;
  • Delta Lloyd;
  • NIBC Direct;
  • GarantiBank;
  • Knab.

Maar ook deze kleinere banken, vragen u om een tegenrekening op te geven. Dat is een betaalrekening bij een andere bank. Vanuit deze rekening doet u uw eerste storting en hierop kunt u altijd uw tegoeden van de spaarrekening weer terug laten storten. Op basis van de eerste storting wordt nagegaan of u wel bent wie u zegt te zijn. Na deze eerste storting vanuit de tegenrekening en de identificatie, is de spaarrekening geopend. De ene bank heeft dit allemaal sneller voor elkaar dan de andere. Snel kan het gaan via MoneYou, dochter van ABN AMRO, en NIBC Direct. Maar hoe het ook zij: een betaalrekening elders is vereist.

Gratis betaalrekening

U kunt nu op twee manieren relatief goedkoop uit zijn:
  • U gebruikt bij elke spaarrekening dezelfde tegenrekening. Dat kan, maar let er wel op dat u na het terugboeken van uw spaargeld naar de tegenrekening binnen de gegarandeerde bedragen blijft: 100.000 euro per persoon, per instelling.
  • U opent ergens een gratis betaalrekening, en gebruikt die weer om gratis een spaarrekening te openen. SNS bank doet dit, de voormalige DSB Bank deed het, maar de Triodos bank en Argenta bijvoorbeeld boden ook deze faciliteit, maar zijn daarmee opgehouden. De spoeling is dus dun.

MoneYou

MoneYou geeft reglmatig de hoogste rente op sparen zonder voorwaarden. Ook een spaarrekening openen bij MoneYou is volledig gratis.

De SNS Bank (Volksbank)

De SNS bank biedt u de mogelijkheid om een bankrekening met voordelen te openen, zoals:
  • 0,4% rente op de betaalrekening.
  • Veel aankopen 30 dagen verzekerd.
  • Rood staan zonder rente (maximaal drie dagen per maand).
  • Tweede betaalpas erbij zonder extra kosten.

Welke app heeft mijn bank?

Wie start bij een bank doet er ook goed aan om eens te bekijken welke apps er mogelijk zijn. De ene app is de andere niet. Misschien wilt u vooral een app die ook vrienden gebruiken.

Slot

Een hoge spaarrente is in 2017 niet zo zeer eenvoudig haalbaar, maar die tijden zullen wel weer veranderen. Bekijk daarom ook op andere gronden welke bank beschikt is. Wat kost hun betaalpakket bijvoorbeeld, welke apps hebben ze en welke spaarrente wordt er gegeven?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De goedkoopste banken volgens de consumentenbond 2016 - 2017De goedkoopste banken volgens de consumentenbond 2016 - 2017Wat zijn de goedkoopste banken met de goedkoopste betaalrekening 2015, 2016 en 2017? Wat is het goedkoopste betaalpakket…
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Banken, goedkoop bankieren en betalenBanken, goedkoop bankieren en betalenEen goedkope betaalrekening graag in 2017. Goedkoop bankieren en betalen, en zo geld besparen of zelfs een gratis betaal…
Nieuwe betaalrekening zonder voorwaardenNieuwe betaalrekening zonder voorwaardenEen nieuwe betaalrekening in 2017 bij een andere bank dan u gewend bent en zo sparen tegen de hoogste spaarrente is vols…
Triodos Bank - de geschiedenisDe Triodos Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank uit Nederland, die zich richt op duurzaam en sociaal bankieren.

Reageer op het artikel "Gratis betaalrekening en spaarrekening openen"

Reactie

M. J. Huisman, 12-11-2010 17:22 #1
Wij zijn naar België gegaan (Essen) en hebben daar een betaalrekening geopend bij Argenta. De bankpasjes zijn gratis, de rekening is gratis, er wordt creditrente vergoed en we kunnen overal waar het logo Maestro wordt gevoerd betalen met de belgische pasjes. Het internet bankieren gaat zeer soepel en is veiliger dan in Nederland. Wees verstandig stop met de graiende Nederlandse banken en ga ook naar België!

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Internetbankieren
Reacties: 1
Schrijf mee!