Spaarrekening voor Unicef: sparen voor goed doel

Spaarrekening voor Unicef: sparen voor goed doel De spaarrekening Unicef van de ING bank, is in 2020 omgezet in de Oranjerekening. Dat betekent niet dat de ING niet meer samenwerkt met Unicef, maar dat er niet meer automatisch een percentage van uw spaarsaldo aan Unicef wordt afgestaan. De spaarrente is in 2020 laag doordat de ECB de rente laag houdt. Maar dit kan natuurlijk zo weer anders zijn. Sparen bij de ING is wel veilig sparen onder het depositogarantiestelsel.

Rekening Unicef=Oranjespaarrekening

Automatisch sparen voor Unicef, een goed doel

Regelmatig introduceert de ING bank een nieuwe spaarrekening. Er is een tijdje geweest dat allerlei rekeningen verdwenen, maar de afgelopen jaren zijn er bij deze bank ook nieuwe spaarrekeningen bijgekomen. Het mooie is dat het rekeningen zijn die vergeleken met andere banken best een hoge rente geven. De Unicef spaarrekening zorgde er niet alleen voor dat uw spaargeld wordt beloond, maar ook Unicef zelf heeft voordeel bij uw keuze voor deze nieuwe spaarrekening. De plaatsvervanger, de Oranjerekening, is op veel vlakken eenzelfde spaarrekening. De ING steunt Unicef nog steeds, maar niet via een percentage van uw spaarsaldo.

Hoe werkt de Oranje spaarrekening?

De spaarrekening opent u eenvoudig zelf via mijn ING. De belangrijkste kenmerken van deze spaarrekening zijn:
  • De spaarrente is variabel.
  • Er is geen minimumsaldo vereist.
  • U kunt per rekening tien spaarpotjes (spaardoelen) maken.
  • U kunt geld verschuiven tussen de spaarpotjes.
  • Via de app kunt u uw rekening eenvoudig volgen (ook via mijn ing uiteraard).
  • U kunt altijd uw geld opnemen.
  • Via het internet is alles online eenvoudig te bekijken en te beheren.

Spaarrente op Oranje spaarrekening

De eerste drie maanden krijgt u soms een hogere rente, daarna is de spaarrente afhankelijk van uw spaarsaldo:

Spaarrente op de Oranje spaarrekening per 4 augustus 2020:

Saldo spaartegoedSpaarrente
Tot 100.0000,01% over het totale saldo
Van 100.000 tot 1.000.0000,0%
1.000.000 en hoger-0,5%

Een lage rente in 2020, dat komt doordat de ECB de rente laag houdt. Een bank kan goedkoop geld lenen bij de ECB en moet rente betalen wanneer er veel geld wordt gestald. De ECB houdt de rente laag om de economie te stimuleren, niet gek in de coronatijd. Als de economie is hersteld, kan de rente van de ECB en ook de spaarrente bij de banken en dus de ING weer omhoog gaan.

Depositogarantiestelsel

De ING is geen staatsbank zoals ABN AMRO dat in 2020 is, toch kunt u er veilig sparen. Beide banken vallen met hun rekeningen en de spaarrekeningen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Dat houdt kortweg in dat per persoon 100.000 euro gegarandeerd is in het geval de bank failliet zou gaan (wat uiteraard helemaal niet voor de hand ligt, maar toch). Samen met uw partner gaat het om 200.000 euro.

Spreiden en gratis sparen

De banken in ons land die vallen onder het depositogarantie geven een garantie maar het bedrag kan voor sommige particulieren wat te beperkt zijn. Wie meer vermogen heeft en dit wil stallen bij een bank, doet er goed aan om het geld vervolgens te spreiden over meerdere banken. Zo vermijdt u ook de negatieve rente bij een vermogen groter dan 1 miljoen euro. De kanttekening bij het spreiden is dat daar vaak ook kosten aan vastzitten (kosten betaalpakket), maar wie goed zoekt zal ook banken vinden die een gratis spaarrekening aanbieden zonder dat u bij diezelfde bank een betaalpakket hoeft aan te schaffen. De betaalrekening bij de ING kunt u dan gebruiken als tegenrekening.

Conclusie Unicef spaarrekening van de ING bank

De Uncicef spaarrekening is vervangen door de Oranjespaarrekening. De ING steunt zo ook Unicef, de organisatie die zich wereldwijd zo inzet voor de rechten van de kinderen in de wereld. De donaties via de ING bank gaan naar verschillende doelen van kinderen en in het bijzonder het kleuteronderwijs op Madagaskar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • ING bank

Reageer op het artikel "Spaarrekening voor Unicef: sparen voor goed doel"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2020
Schrijf mee!