InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen op naam van kinderen of op eigen naam

Sparen op naam van kinderen of op eigen naam

Als ouder spaar je voor de toekomst van de kinderen. Met dit kapitaal(tje) kan het kind een eerste start maken door bijvoorbeeld een huis in te richten of om een studie te bekostigen. Moet u een spaarrekening openen op naam van het kind of op naam van de ouders? Aan beide mogelijkheden zitten voordelen en nadelen. Vanaf de geboorte gaan de meeste ouders al sparen voor de toekomst van de kinderen. Dit kan in de vorm van een spaarverzekering of een spaarrekening. Doordat verzekeraars hoge kosten doorberekenen in de spaarverzekeringen voor kinderen, kiezen de meeste consumenten tegenwoordig voor een spaarrekening. Bij het sparen op een spaarrekening weet u precies hoeveel rente u jaarlijks krijgt. In de overzichten van de waardeontwikkeling van spaarpolissen kunt u weleens voor een negatieve verassing komen te staan. De kosten in dergelijke polissen zijn namelijk vaak hoog, waardoor de waarde in de polis vaak tegenvalt. Tegenwoordig zijn er interessante spaarrekeningen voor kinderen waar u tussen kunt kiezen. U kunt natuurlijk ook gewoon kiezen voor de meest geschikte spaarrekening. Het hoeft namelijk niet een kinderspaarrekening te zijn. Moet u de rekening op naam zetten van het kind of van de ouders?

Tenaamstelling van de rekening

Op zeer jonge leeftijd staat u er nog niet bij stil, maar een rekening op naam van het kind zetten is niet altijd verstandig. Hij of zij krijgt namelijk de volledige zeggenschap over de rekening. Op latere leeftijd neemt het kind mogelijk het geld volledig op, en gaat het anders uitgeven dan waar het voor bedoeld is. Toch is het vaak verstandig om het geld wel op naam van het kind te zetten.

Fiscus

Er zijn wat de fiscus betreft meerdere redenen om te kiezen voor een spaarrekening op naam van het kind. Het is afhankelijk van uw eigen vermogen in hoeverre het redenen zijn die op uw situatie van toepassing zijn.

Vermogensrendementsheffing

Iedere belastingplichtige moet belasting betalen over het vermogen in box III. In deze box betaalt u belasting over de hoogte van uw spaargeld en andere vermogensbestanddelen. Indien dit vermogen boven de 20.315,- per belastingplichtige komt, moet u 1,2 procent belasting gaan betalen. Indien de spaarrekening op naam van het kind staat, geldt voor dit bedrag nog een keer een vrijstelling van 2.715,-. Het gaat jaarlijks om een kleine besparing van te betalen belasting, maar het is een jaarlijks terugkerende besparing.

Successierecht

Bij overlijden van één van de ouders kan het successierechten besparen doordat het kind de rekeninghouder is op de spaarrekening. Het geld wat op deze rekening staat hoeft namelijk geen successierechten over betaald te worden, want dit is al het eigendom van het kind. Staat de spaarrekening wel op naam van de overleden ouder, dan komt dit bedrag in de nalatenschap. Afhankelijk van de omvang van de nalatenschap kan het dus successierechten besparen.

Schenkingsrecht

Indien er een aardig kapitaal is opgebouwd kan het een probleem zijn dat de rekening op naam van de ouders staat. Zodra u het geld geeft aan uw kind is het namelijk een schenking. Voor schenkingen aan kinderen tot 35 jaar geldt er een hoge vrijstelling, maar u weet niet of deze regeling nog geldt in de toekomst. De fiscale regels wijzigen namelijk wel eens.

Oplossing

U kunt de spaarrekening op naam van uw kind zetten en de rekening blokkeren tot zijn of haar 18e jaar. Dit kunt u doen door de bank te verzoeken om er een BEM-clausule (Beschikking Eigen Middelen Clausule) op te plaatsen. Als ouder kunt u over het geld blijven beschikken en u loopt tot uw kind 18 jaar is niet het risico dat de rekening leeggehaald kan worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen op naam van kinderen of op eigen naam"

Reactie

Wilms, 06-12-2011 13:47 #1
Hoe kunnen wij voorkomen dat de partner van onze zoon de rekening van onze kleinzoon leeg haalt? Het gaat hierbij om de jaarlijkse schenkingen van ons aan onze kleinzoon. Reactie infoteur, 06-12-2011
U kunt de schenking in het privevermogen laten vallen van uw zoon. Dit kunt u doen door een uitsluitingsclausule. Een notaris kan u hier meer over vertellen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 11-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 1
Schrijf mee!