InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrekening openen zonder betaalrekening

Spaarrekening openen zonder betaalrekening

Spaarrekening openen zonder betaalrekening Een gratis spaarrekening bij een andere bank openen zonder betaalrekening kost weinig tijd, maar levert wel geld op. Bekijk daarom de actuele rente in Nederland en neem ook een gratis rekening die u de hoogste spaarrente geeft. Waarom zou u eigenlijk met minder dan de hoogste spaarrente in 2019 genoegen nemen? Hoe langer de looptijd van een spaardeposito, hoe hoger de rente kan zijn.

Sparen in 2019

Nederlanders zijn kampioenen in sparen. Dat komt vanuit de achtergrond dat het beter is om wat geld achter de hand te houden en we niet meer moeten uitgeven dan nodig is. Noem het Calvinistisch. Vaak sparen we ongemerkt doordat geld wordt ingehouden van ons loon voor ons pensioen. Fondsen als het ABP behoren tot de grootste spaar en pensioenfondsen in de wereld. De banken zijn ook zeer blij met uw spaargeld, omdat het hun eigen vermogen versterkt. Daarom zijn nogal wat banken bereid om een mooie spaarrente te geven. Andere banken hopen dat u uw spaargeld niet in de gaten houdt en het bij hen laat staan tegen een lage rente. Dat betekent dus dat u er niet automatisch op aan kunt dat u de hoogste spaarrente krijgt. Neen, om die te ontvangen moet u wel degelijk de actuele standen in de gaten houden. Er zijn spaarrekeningen die maar 0,05% rente geven, maar ook die u op een direct opneembare rekening veel meer rente geven. Als u kiest voor een deposito lopen de rentes nog verder op. Wie dus blijft waar hij zit en maar 0,05% rente ontvangt is een dief van zijn eigen portemonnee. Natuurlijk, de bank is blij, maar u wilt als klant toch ook op uw spaargeld geld verdienen?

Onderzoek Centraal Bureau voor de Statistiek

Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft berekend dat iedere Nederlander 630 aan spaarrente misloopt per gezin door een te lage rente. Dat is veel want dit is een gemiddelde terwijl vele mensen geen geld hebben om te sparen. Het werkelijke bedrag moet in vele gevallen dus wel veel hoger zijn.

Overstappen naar een nieuwe spaarrekening

U doet er goed aan om eens naar uw spaarrekening en de rente te kijken. Als u al enige tijd dezelfde spaarrekening hebt, is de kans groot dat er een betere spaarrekening is te vinden. Elke dag is een prima moment om te bekijken of u een aanbieder en spaarproduct kunt vinden die u meer rente geeft. Overstappen loont bijna altijd. Dat kan naar een andere spaarrekening zijn bij dezelfde bank, maar meestal toch naar een online rekening bij een andere bank.

Spaarrekening openen zonder betaalrekening en vergelijken

Een spaarrekening openen is zeer eenvoudig. U hoeft bij de nieuwe bank vaak niet eens een betaalrekening te openen en kunt zo volledig profiteren van het renteaanbod. U kunt naar een bank gaan en daar uw papieren tonen, maar simpeler is het om het openen van een spaarrekening online te regelen. De vragen op de website zijn vervolgens zeer eenvoudig te beantwoorden en voordat u het weet is uw rekening online. Online een spaarrekening openen is bovendien gratis. Dat betekent dat u steeds wanneer u bij een andere bank een hogere vergoeding op uw spaargeld kunt krijgen, ook daar een rekening kunt openen en pas naar de oude rekening terug keert, zodra ook daar de rente op peil is. Dit houdt u alert, maar ook de banken. Zodra banken door hebben dat er bij hen minder wordt gespaard, gaat bij hen de rente omhoog. En daar profiteert u dan ook van.

Spaarrekening met voorwaarden

U moet geen appels met peren vergelijken. Sommige rekeningen hebben bepaalde voorwaarden andere niet. Wie zijn geld langer laat staan en aan bepaalde voorwaarden voldoet, krijgt meestal een hogere spaarrente. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Bovendien willen mensen vaak ook weer direct bij hun geld kunnen en dan is de hoge rente van Centraal Beheer op een direct opneembare rekening bijvoorbeeld aantrekkelijk. Het is overigens niet zo dat u als er voorwaarden zijn altijd een hogere rente krijgt. Ook dan moet u de spaarrente onderling goed vergelijken en de voorwaarden goed lezen.

Spaarrekening en vermogensrendementsheffing 2019

Niet alleen een lage rente bij een bank maakt u een dief van uw eigen portemonnee, maar ook de vermogensrendementsheffing en de inflatie. De vermogensrendementsheffing bedraagt boven de vrijstelling op spaargeld van ruim 20.000 euro per persoon, maar liefst 1,2%. Wie niet minimaal 1,2% rente krijgt gaat er jaarlijks op achteruit, nog los van de ontwikkeling van de inflatie. Het is zuur, maar zo is het. U moet dus wel op zoek naar de juiste bank. Eigenlijk is er geen alternatief.

Collectieve Garantieregeling

De Collectieve Garantieregeling in ons land, voluit depositogarantiestelsel genoemd, beschermt u als spaarder. Elke bekende bank met een Nederlandse bankvergunning en een Nederlands hoofdkantoor valt daar wel onder. Denk aan de grote banken, maar ook aan Centraal Beheer, MoneYou, NIBC Direct, AEGON Bank, SNS, OHRA. U spaart daar veilig, want uw geld is per persoon tot maximaal 100.000 euro gegarandeerd. Samen met uw partner bedraagt de garantie het dubbele, en met kinderen erbij loopt de garantie verder op. Bij allemaal opent u in een zucht een nieuwe spaarrekening. En dat betekent niet dat u al uw bankzaken naar een andere bank hoeft over te brengen. In tegendeel die laat u onaangetast. Geen extra moeite dus en u kunt vrijwel direct aan de slag. U doet een eerste kleine boeking op de geopende rekening, de bank controleert zo of u bent wie u zegt dat u bent en het sparen tegen de hoogste spaarrente kan beginnen.

Overstappen van bank

Wie de rente goed vergelijkt ziet al snel dat overstappen loont. En u hoeft niet meteen alles over te boeken. Het mag wel, maar u kunt met uw huidige rekening als tegenrekening eenvoudig ergens anders een spaarrekening openen en uw geld zo overmaken, terwijl u uw andere bankzaken bij de oude bank houdt. U hoeft niet naar het loket, maar het kan eenvoudig via internet. Overstappen is gratis. De nieuwe bank brengt geen kosten in rekening. Of de oude bank dat wel doet, hangt af van de voorwaarden van uw spaarrekening.

Hoogste spaarrente in Nederland

Om een idee te geven van de hoogste spaarrente van banken in Nederland is onderstaande tabel opgesteld. Let wel, soms is het een direct opneembare rekening en soms zijn er bepaalde voorwaarden aan de spaarrekening gesteld.

Rentetarieven sparen vergelijken, wat is de hoogste spaarrente 4 januari 2019

BankSpaarrekeningspaarrente in procenten
KNABKwartaalsparen0,25%
MoneYouMoneYou Spaarrekening0,25%
MoneYouMoneYou Kwartaalspaarrekening0,25%
Leaseplan bankInternet sparen0,35%
Nationale NederlandenInternetsparen0,20%
NIBC DirectNIBC Direct Internetsparen0,35%
SNS BankSNS Internet Sparen0,15%
Centraal BeheerRentePlus Rekening0,15%
ASN BankIdeaalsparen0,08%
DHB BankDHB S@veOnline0,25%
GarantibankGouden Internet Rekening0,20%
RobecoRoparco BonusSparen0,03%
Bank of Scotland (lloyds)Spaarrekening0,20%

Spaardeposito 2019

Een spaardeposito geeft over het algemeen een hogere rente, zeker als u kiest voor een top deposito 2019.

Slot

De meesten van ons moeten hard werken voor ons geld en dan is het alleen maar logisch dat u zorgt dat uw geld ook de beloning krijgt die het verdient. Spaar dus eenvoudig en direct tegen de hoogste spaarrente en niet anders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rentevergoeding op de betaalrekeningRentevergoeding op de betaalrekeningRente op een betaalrekening ontvangen kan wel degelijk. Bij de meeste banken krijgt u op uw betaalrekening geen rentever…
Pin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met rentePin sparen ABN AMRO is automatisch sparen met renteHoe werkt het nieuwe pin sparen in 2019 van ABN AMRO? Het is een nieuwe manier van automatisch sparen tegen een hoge ren…
Gratis betaalrekening en spaarrekening openenGratis betaalrekening en spaarrekening openenWilt u ook gratis uw bankzaken doen en gratis in 2019 een betaalrekening of spaarrekening openen waar allerlei voordelen…
Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselCentraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselHoeveel spaart u in 2019 met de renteplus rekening van Centraal Beheer Achmea? Is dat veilig? Een verzekeringsmaatschapp…

Reageer op het artikel "Spaarrekening openen zonder betaalrekening"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!