InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen met negatieve BKR codering: Kan dat nou wel of niet?

Lenen met negatieve BKR codering: Kan dat nou wel of niet?

Lenen met negatieve BKR codering: Kan dat nou wel of niet? Veel mensen vragen zich af of het nu mogelijk is om geld te lenen bij de bank, wanneer je een negatieve BKR toetsing of codering hebt. Kun je nog lenen, wanneer je al geregistreerd bent bij BKR? Een negatieve BKR toetsing op zichzelf is geen reden is voor afwijzing van een nieuwe lening door een bank of kredietverstrekker. Lees hier meer over geld lenen met een BKR registratie, zodat je goed geïnformeerd bent wanneer je een nieuwe lening wilt gaan afsluiten.

Wat is een BKR toetsing en wanneer vindt die plaats?

Wanneer je naar de bank gaat om een nieuwe persoonlijke lening, flexibel krediet of hypotheek af te sluiten word je standaard getoetst op een registratie bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. De kredietverstrekker doet dit om te weten hoeveel jij nog kunt lenen, omdat je misschien al bestaande leningen hebt. Ook zal een bank willen weten hoe jij in het verleden bent omgesprongen met een geldlening. Heb je ooit betaalachterstanden gehad op een hypotheek, persoonlijke lening of bijvoorbeeld een credit card of winkelpas?

Kun je geld lenen bij een bank met een BKR registratie?

Als jij in het verleden al eerder geld hebt geleend, is dat altijd zichtbaar wanneer een BKR toetsing wordt uitgevoerd. Het kan dan gaan om een flexibel krediet of een persoonlijke lening maar ook om een hypotheek, een winkelpas met kredietfaciliteit of een credit card. Dat je al geld hebt geleend, op dit moment of in het verleden, hoeft op zichzelf geen probleem te zijn. Lenen wordt pas een probleem, wanneer blijkt dat je al zoveel verschillende leningen hebt lopen dat je de maandelijkse lasten van een nieuwe geldlening niet meer zou kunnen opbrengen.

Kun je lenen bij een kredietverstrekker met een negatieve BKR codering?

Wanneer jij in het verleden te maken hebt gehad met betaalachterstanden of andere problemen met een lening, credit card of hypotheek vormt dat op zichzelf mogelijk een risico voor de bank of geldverstrekker. Dat wil niet zeggen dat je nu geen geld meer kunt lenen maar meestal betekent het wel dat de bank of kredietverstrekker het risico dat jij de lening niet (tijdig) kunt terug betalen zal willen afdekken. Over het algemeen kun je gewoon lenen, mits je inkomen dit toestaat, maar dan wel tegen speciale voorwaarden of bijvoorbeeld tegen een relatief hogere rente. En dat is natuurlijk wel iets om op te letten bij het lenen.

Waar moet ik op letten bij het afsluiten van een lening met een bestaande BKR registratie?

Let er bij het afsluiten van een nieuwe lening of andere kredietfaciliteit altijd op dat je maandelijks ook werkelijk voldoende overhoudt om rente en aflossing op die nieuwe lening te kunnen betalen. Let er ook op dat je geen onredelijk hoge leenrente betaalt, waardoor je jaren bezig bent met aflossen. Lees altijd goed de kleine lettertjes van het kredietvoorstel, zodat je weet tegen welke voorwaarden je de lening aangaat. Wordt er bijvoorbeeld van je verwacht dat je jouw auto of huis als onderpand gebruikt voor de lening? Besef je in zo'n geval dat je als je in gebreke blijft met op tijd terugbetalen je die auto of dat huis ook echt kunt kwijtraken.

Lenen met een BKR registratie of negatieve BKR notering: Een korte samenvatting

  • Bij iedere nieuwe lening, hypotheek of credit card die je wilt afsluiten wordt er getoetst bij BKR of je al bestaande leningen en dus betaalverplichtingen hebt.
  • Een BKR registratie is op zich geen reden om niet meer te kunnen lenen, mits je voldoende inkomen hebt om aan de verplichtingen te kunnen voldoen op maandelijkse basis.
  • Een negatieve BKR codering ten gevolge van betalingsachterstanden in het verleden hoeft geen reden te zijn om niet meer te kunnen lenen of bijlenen.
  • Let bij een BKR registratie of negatieve BKR codering wel op dat je goed informeert naar de voorwaarden van de nieuwe lening en dat je geen onredelijk hoge rente betaalt op de lening
Gerelateerde artikelen
Geld lenen met een negatief BKRGeld lenen met een negatief BKRJe staat negatief geregistreerd bij het BKR maar wilt toch een lening afsluiten? Tegenwoordig is dat bij een aantal bedr…
Geld lenen met een negatief BKRGeld lenen met een negatief BKRIedereen die geld wil lenen krijgt te maken met BKR, sommige van ons hebben een negatief BKR. In dit artikel kunt u leze…
Rood staan en BKRRood staan en BKRRood staan kost geld, ook in 2017. Rood staan met een negatieve BKR-notering komt ook veel voor. Rood staan betekent dat…
Welke kredietinstellingen zijn BKR deelnemersWelke kredietinstellingen zijn BKR deelnemersWanneer je een lening of hypotheek aanvraagt, dan vindt er een BKR toetsing plaats. Op basis hiervan krijgt de geldverst…

Reageer op het artikel "Lenen met negatieve BKR codering: Kan dat nou wel of niet?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 12-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!