InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Welke kredietinstellingen zijn BKR-deelnemers

Welke kredietinstellingen zijn BKR-deelnemers

Welke kredietinstellingen zijn BKR-deelnemers Wanneer je een lening of hypotheek aanvraagt, dan vindt er een BKR-toetsing plaats. Op basis hiervan krijgt de geldverstrekker waarbij je geld wilt lenen informatie over je BKR-registratie. Heb je een negatieve BKR registratie ofwel codering, dan wordt het heel moeilijk geld te lenen. Het BKR krijgt deze informatie van en verstrekt deze aan zijn deelnemers, maar wie zijn nu eigenlijk deze BKR-deelnemers.

Rechten en plichten van deelnemers aan het BKR

Organisaties zoals banken, maar ook andere geldverstrekkers en aanbieders van telefonie en thuiswinkelbedrijven kunnen zich als ze voldoen aan een aantal eisen als deelnemer bij het BKR aansluiten. In totaal zijn er ruim 200 verschillende deelnemers van het BKR, waarvan een groot aantal meerdere filialen of kantoren heeft.

Toetsing bij BKR

Alleen deze instellingen kunnen onder bepaalde voorwaarden bij het BKR een toetsing doen. Deze toetsing kunnen ze overigens zelf rechtstreeks doen, omdat ze inzage hebben in het CKI, het Centraal Krediet Informatiesysteem. Dit is het systeem van het BKR waarin alle gegevens over kredieten worden opgeslagen, en waarin ook de coderingen vermeld zijn die betrekking hebben op problemen met kredieten. Overigens blijven alle gegevens betreffende een krediet na afloop van een overeenkomst nog vijf jaar in het systeem staan. Wanneer een persoon een dergelijke codering heeft, wordt dit ook wel aangeduid met negatief BKR.

Verstrekken informatie van en aan BKR

De deelnemers aan het BKR hebben ook de plicht om het BKR te informeren over alle verleende kredieten en mobiele telefonie abonnementen, zodat het BKR deze informatie weer kan opslaan in het CKI. Het BKR beslist dus niet zelf over het verlenen van kredieten, maar geeft alleen de informatie over de kredieten en eventuele problemen met de afbetaling van kredieten door aan zijn deelnemers.

Wie zijn de deelnemers aan het BKR

De deelnemers aan het BKR kunnen in een aantal groepen worden onderverdeeld, zoals:
  • Algemene banken zoals ABN Amro, Volksbank en ING.
  • Coöperatieve banken zoals de Rabobank.
  • Particuliere voorschotbanken en financieringsmaatschappijen zoals Alcredis Finance BV, Direktbank NV en Levob Financieringen NV.
  • (Semi-) gemeentelijke en sociale kredietinstellingen zoals Bureaus Schuldhulpverlening en Gemeentelijke Kredietbanken.
  • Warenhuizen, zelfkredietverlenende detailhandel en thuiswinkelbedrijven zoals Wehkamp en Otto.
  • Hypotheekverstrekkers zoals Aegon Levensverzekering NV, Nationale Nederlanden NV en Reaal Verzekeringen.
  • Creditcardinstellingen zoals International Card Services BV en DinersClub Benelux.
  • Mobiele telefonie bedrijven zoals Vodafone en KPN.

Van de volledige deelnemerslijst kun je kennis nemen op de website van het BKR. Wanneer je geld wilt lenen is er dus een verschil tussen deelnemers en niet-deelnemers aan het BKR en wel als volgt.

Geld lenen bij een BKR deelnemer

Een deelnemer aan het BKR zal dus jouw gegevens moeten toetsen bij het BKR wanneer je een krediet aanvraagt. Ook zal een BKR-deelnemer jouw persoonlijke gegevens plus die van het afgesloten krediet, abonnement of creditcard, doorgeven aan het BKR. Wanneer je een lening of hypotheek aanvraagt, weet een BKR geldverstrekker op basis van de toetsing dus of je wel of niet geregistreerd bent bij het BKR, en belangrijker nog of het eventueel een negatieve registratie c.q. codering betreft. Een BKR- codering betekent in veel gevallen dat het moeilijk of onmogelijk is om een krediet te krijgen.

Geld lenen bij een instelling of kredietverlener die geen deelnemer van het BKR is

Wanneer je echter een krediet aanvraagt bij een instelling die geen deelnemer is aan het BKR, dan zal deze normaliter geen BKR toetsing van jouw gegevens doen, en je dus op basis van je overige gegevens, zoals inkomen en lasten, wel of geen krediet verstrekken. Dit krediet wordt dan ook niet aan het BKR doorgegeven en geregistreerd. Nu zijn er overigens zeer weinig financiële instellingen en kredietverstrekkers die geen deelnemer aan het BKR zijn, maar er bestaan er wel en dit zijn vaak ook de bedrijven die veelvuldig adverteren met slogans zoals: toch krediet bij een negatief BKR, BKR-codering en toch een hypotheek, lenen met BKR. Keerzijde van de medaille is dat je bij deze kredietverleners een veel hogere rente betaalt en met ongunstigere kredietvoorwaarden te maken hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Geld lenen: lenen zonder BKR toetsing - Let op!Met een BKR registratie kun je wel geld lenen. Geld lenen zonder BKR toetsing kan ook. Het gaat alleen op een andere man…
Welke verschillende BKR-coderingen zijn erWelke verschillende BKR-coderingen zijn erHet BKR hanteert verschillende coderingen, die ieder een bepaalde betekenis hebben. Ook voor een geldverstrekker die de…
Wat houdt de BKR toetsing precies in?Wat houdt de BKR toetsing precies in?Meestal wordt er een BKR toetsing gedaan door de kredietverstrekker als je een nieuwe lening wilt afsluiten. Wat houdt d…
BKR registratie of codering kan een lening in de weg staanBKR registratie of codering kan een lening in de weg staan10,5 miljoen Nederlanders staan geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Een BKR-registratie is echter nie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Welke kredietinstellingen zijn BKR-deelnemers"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 08-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: BKR en CKI
Schrijf mee!