InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Lenen met huis als onderpand

Lenen met huis als onderpand

De overwaarde van de woning kunt u benutten om geld te lenen met het huis als onderpand. Oftewel: het afsluiten van een hypothecair krediet of hypothecaire lening. Geld lenen met het huis als onderpand heeft het grote voordeel dat de rente lager ligt dan bij een consumptief krediet of andere leenvorm.

Hypothecaire lening

Een lening met het huis als onderpand wordt “hypothecair krediet”, “hypothecaire lening” of “eigen huis krediet” genoemd. Om te profiteren van de fiscale voordelen die deze leenvorm kan bieden, kunt u de lening gebruiken voor het verbouwen of verbeteren van uw woning, maar u kunt het krediet ook gebruiken voor consumptieve uitgaven, zoals de aanschaf van een nieuwe auto.

Overwaarde benutten voor lening met huis als onderpand

De overwaarde is de ruimte tussen de bestaande hypotheekschuld en de marktwaarde van de woning. U kunt de overwaarde benutten om een lening af te sluiten met uw woning als onderpand. Banken en andere geldverstrekkers spelen hier handig op in door verschillende financiële producten aan te bieden. Enkele voorbeelden van leningen met de woning als onderpand:
  • Rabobank: Hypotheekkrediet
  • ABN AMRO: Flexibel Hypotheekkrediet

Hoeveel kan ik lenen met het huis als onderpand?

De hoogte van een lening met huis als onderpand is afhankelijk van uw inkomen en de WOZ-waarde van uw woning.

Voordelen lenen met huis als onderpand

De voordelen van lenen met het huis als onderpand zijn de lage rente en het feit dat u vrij kunt opnemen en aflossen zolang u de afgesproken kredietlimiet niet overschrijdt. U mag boetevrij aflossen, zoveel u wilt. De rente is zo laag, omdat het onderpand (de woning) zekerheid biedt aan de hypotheekverstrekker, namelijk de zekerheid dat de lening terug wordt betaald inclusief rente. Als de consument zijn betalingsverplichtingen niet nakomt, dan mag de hypotheekverstrekker het recht van parate executie uitoefenen en de woning verkopen op een openbare veiling (executoriale verkoop).

Hypothecair krediet: lening met de laagste rente

Hypothecair krediet is dus van alle leenvormen de goedkoopste: de lening met de laagste rente. U kunt een dergelijke lening afsluiten zonder tussenkomst van de notaris en u kunt snel over het gewenste hypotheekbedrag beschikken. . Qua voorwaarden is een lening met uw woning als onderpand dus redelijk gunstig.

Rente aftrekbaar van hypothecair krediet

De rente van een lening met het huis als onderpand is in een aantal gevallen fiscaal aftrekbaar, namelijk wanneer u de lening gebruik voor het verbouwen of verbeteren van uw woning.

Is een lening met het huis als onderpand hetzelfde als een tweede hypotheek?

Een lening met het huis als onderpand is niet hetzelfde als een tweede hypotheek. Een tweede hypotheek moet worden ingeschreven in het Kadaster: u zult een notaris moeten inschakelen. U kunt ook sneller over uw geld beschikken dan met een tweede hypotheek.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Afab
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Lenen met huis als onderpand"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!