InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Een dubbeltje op zijn kant, educatie of vermaak

Een dubbeltje op zijn kant, educatie of vermaak

Steeds meer Nederlanders komen in de financiele problemen door een slecht uitgavenpatroon. Maandelijks komt er voldoende binnen, maar gaat er nog meer uit. In het Rtl4 programma “Dubbeltje op zijn kant” helpt John Williams gezinnen die in de schulden zitten. Naast vermaak kunnen de kijkers er ook veel van leren.
De gezinnen die in dit programma worden geholpen zijn over het algemeen mensen met een bovenmodaal gezinsinkomen, met nog hogere uitgaven. Elke maand komen deze mensen geld tekort. Door zeer kritisch naar de uitgaven te kijken gaan ze proberen om de ontstane problemen weg te nemen. Dit is niet uitsluitend een probleem van een enkel gezin. Door de moeilijke economische tijden zullen er steeds meer mensen in vergelijkbare situaties terecht komen. Alleen al door het dipje in de huizenmarkt zijn er veel mensen met twee huizen, waarvan ze één proberen te verkopen. De problemen ontstaan doordat ze langer dan ingeschat dubbele lasten moeten opbrengen, en de verkoop van de oude woning gaat vermoedelijk minder opleveren dan waar in eerste instantie van is uitgegaan.

Hoe problemen oplossen?

In het televisieprogramma gaan ze eerst inzichtelijk maken wat het probleem is. Meestal zijn de schulden veroorzaakt door te hoge uitgaven. Voor de mensen gaan ze een overzicht maken hoeveel er binnen komt en hoeveel er uit gaat, en waar aan. De onderdelen waarop mogelijkheden tot besparen zitten, worden nader besproken met de schuldenaren. De problemen zijn namelijk pas te verhelpen nadat de verhouding tussen inkomsten en uitgaven weer in evenwicht is. Daarna wordt er gekeken naar de mogelijkheden met de bestaande schulden en schuldeisers. Indien mogelijk wordt er één schuld van gemaakt tegen een zo laag mogelijke rente. Een mogelijkheid is in sommige gevallen om er een tweede hypotheek van te maken. Helaas is dit niet altijd mogelijk doordat bijvoorbeeld de overwaarde in het huis te laag is. Een negatieve BKR registratie kan deze mogelijkheid ook ontnemen. Bij het niet op tijd betalen van schulden kunnen de kredietinstellingen dit doorgeven aan de BKR en volgt er een negatieve registratie. Met een dergelijke registratie kunt u vrijwel nergens meer een lening of een tweede hypotheek afsluiten. Er wordt vaak te lang gewacht met het inroepen van hulp. Hulp in namelijk veel lastiger met een negatieve BKR registratie.

Doel van het programma

Het uiteindelijke doel is om beslagleggingen en dergelijke van schuldeisers te voorkomen doordat alle schulden zijn overgenomen door een bank waar maandelijks voor betaald gaat worden. Eind van de aflevering zijn ze niet van de schulden af, maar passen de rente en aflossing van de schulden binnen het maandelijks budget. De uitgaven aan “onzinnige” zaken zijn voor een groot deel geschrapt.

Educatie of vermaak?

Voor de meeste kijkers zal het vermaak zijn, er kan ook een les uit geleerd worden. Vaak ontstaan de schulden geleidelijk zonder dat de betreffende personen het door hebben hoe slecht ze er voor staat. Het ene gat wordt gedicht met een ander, en zeer geleidelijk worden de schulden steeds hoger. Een sluipmoordenaar wat schulden betreft zijn credit cards en roodstand. Er wordt vaak niet bij stilgestaan hoeveel dit werkelijk kost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een dubbeltje op zijn kant: boek met geld- en bespaartipsEen dubbeltje op zijn kant: boek met geld- en bespaartips'Een dubbeltje op zijn kant: praktische geldtips en slimme besparingen', zo heet het boek van John Williams en Annemarie…
Weten hoeveel schuld je hebt: schulden inzichtelijk makenJohn Williams doet niet anders dan in “Een dubbeltje op zijn kant” mensen uit de schuld helpen. Dit stuit vaak best op w…
Geldtips, -lessen en -types uit 'Een dubbeltje op z'n kant'Geldtips, -lessen en -types uit 'Een dubbeltje op z'n kant'Een dubbeltje dat op zijn kant staat, kan ieder ogenblik omrollen. Dat is de financiële situatie van de mensen in het ge…
Annemarie van Gaal: budget- en financieel adviseurAnnemarie van Gaal is inmiddels een bekend gezicht op tv. In het RTL-4 programma 'Dubbeltje op zijn kant' laat ze mensen…
Tips om schulden op te lossenTips om schulden op te lossenOp de televisie zijn regelmatig programma’s die het verhaal vertellen van een gezin met grote schulden. Het programma en…

Reageer op het artikel "Een dubbeltje op zijn kant, educatie of vermaak"

Reacties

Feanne, 17-05-2011 11:44 #5
Bij de schuldhulpverlening tref je vaak gezinnen die met hoge schulden kampen en hier niet zelfstandig uit kunnen komen. Ondanks de grote hoeveelheid televisieprogramma’s geweid aan dit onderwerp, neem nou: Een dubbeltje op zijn kant, Uitstel van executie en Je leven op de rit, helpt dit mensen toch niet uit de schulden te blijven of te komen. Het doel van deze programma’s is de samenleving laten zien wat de ernst van deze situaties is, maar ook te voorkomen dat andere gezinnen dieper in de schulden raken en ze daarom handreikingen te geven die ze mee kunnen nemen om dit te voorkomen. Maar worden de ogen van de te bereiken doelgroep wel geopend door de vele tips, adviezen en schrijnende situaties?
Want er zijn nog steeds zoveel gezinnen met torenhoge schulden. Bij postorderbedrijven worden grote aankopen gedaan zoals grote televisies, huishoudelijke apparatuur, dure kleding en nieuwe schoenen. Daarnaast wordt er gewoon koffie gezet met dure energievretende Senseo apparaten en wordt er gerookt als ketters. Het doorsnee pakje sigaretten kost tegenwoordig al snel €5,- en dan hebben we het nog niet eens over het aantal pakjes wat er per week doorheen wordt gerookt. Ook worden boodschappen vaak even snel met de auto gedaan.
Dit komt volgens ons voort uit het beeld wat de media schetst over de (luxe)producten die je MOET hebben, anders doe je niet mee!. De mensen die het meest in de problemen verkeren hebben moeite dit te weerstaan. Het ligt ook in de aard van de mens dat je je spiegeld aan gelijken, wat de buren hebben moeten wij beter. (relatieve deprivatie). Dit alles speelt ook een rol bij de grote schulden die binnen de huidige samenleving worden opgebouwd.
Nou zullen de gezinnen, verkerend in de bijstand, wel denken: “ Jullie hebben makkelijk praten, wij zitten hier wel diep in de shit!”.
En deze mensen hebben gelijk. Wij verkeren zelf niet in de bijstand. Hebben het financieel niet slecht en wij hoeven niet elk verdiend dubbeltje om te draaien. Maar daar tegenover staat wel dat wij letten op hoe we met ons geld omgaan. Wij proberen te voorkomen dan we te dure leningen afsluiten, ontlopen liever postorderbedrijven, geven alleen het geld uit wat we daadwerkelijk hebben en daarnaast zijn we dik tevreden met een jaarlijkse rente van €20,- op onze spaarrekeningen.

Daarom zijn wij van mening dat wanneer je in deze situatie zit je wel moet proberen op kleinere dingen te letten en je het figuurlijke dubbeltje misschien toch eens moet gaan omdraaien. Zet koffie met een ‘gewoon’ koffiezetapparaat, doe eens boodschappen op de fiets, leg de sigaretten aan de kant en gooi al je krachten bij elkaar om er weer bovenop te komen!

Want lenen kost niet alleen geld, maar ook de assertiviteit om “STOP” te zeggen tegen een leven dat je in werkelijkheid niet kunt lijden….Hoe zien jullie dit?

Marian, 09-02-2010 11:57 #4
Hoi

Ik heb me kapot zitten ergeren aan de uitzending van vorige week met die vrouw met haar dochter.Ik dacht dat het programma bedoeld is voor mensen die ECHT in de shit zitten en niet voor dat soort die een maandsalaris verdienen van ruim? 2.200,00 netto of nog meer zoals de uitzending van een aantal weken geleden dat een stel? 3.100,00 verdiende en er? 4.100,00 uit ging PER MAAND! Ik vind het een schande dat soort mensen helpen. Wat een blamage voor RTL 4. Help mensen die het ECHT nodig hebben.

Nietbelangrijk, 13-06-2009 03:24 #3
Belachelijk ook dat mensen met een inkomen van boven de 3000 euro (wat voor mij een droomsalaris zou zijn) niet rond kunnen komen. Ik heb theoretisch aan 1000 euro genoeg. Vanwege schuldeisers die ik heb omdat ik 4 maanden lang moest solliciteren totdat ik eindelijk een baan vond die mij meer uren kon bieden) heb ik ca 1500 euro nodig en dat is een salaris waar ik in loondienst echt nooit aan ga komen. Ik krijg hoogstens 1150 euro met een vaste lastenpakket van 900 euro en schuldeisers die daarnaast nog gerust minimaal 150 euro per factuur vragen en ik krijg er gemiddeld drie per week.

Mensen zoals ik die buiten hun schuld in nare situaties komen verdienen dergelijke hulp meer. Ik zou dolgelukkig zijn met iemand (een consulent) die tegen schuldeisres kan zeggen "Ze kan deze maand maximaal 50 euro aflossen en daar moet je het maar mee doen of je krijgt niks) en dat ze dan ook LUISTEREN!

Ik heb inmiddels wel geleerd om niet meer onder de indruk van brieven te zijn. Dreigen ze met inkassobureau's? Prima je doet maar denk ik dan. Tegen die tijd bel ik ze wel op en in de meeste gevallen is er een prima regeling te treffen. Soms helpt het ook om bedrijven op te bellen VOOR ze naar een incassobureau gaan om te vragen of je de helft van de factuur mag voldoen en de volgende maand de andere helft, uitstel van betaling etc.

Eerst was ik wel bang voor al die brieven en dreigingen enz, maar ik heb gemerkt dat er tot nu toe nog nooit iets noemanswaardig is gebeurd. I.e loonbeslag of beslag op je bezittingen. Dat doen ze echt niet gauw, dus ik ben niet meer onder de indruk. Eerst was het zwichten voor druk, normale vaste lasten niet kunnen betalen (VERHONGEREN) en nog meer schuldeisers. Nu is de volgorde andersom. Eerst mijn vaste lasten, dan voeding en dan pas komen zij.

Zolang ik betaal al is het maar tien euro kunnen ze me niks maken. En ik voorkom meerdere schulden. Schuldeisers leren maar geduld te hebben. Zoalng ik mijn huur en alles betaal en te eten heb, ben ik al heel tevreden. Aangezien ik weet hoe het voelt om geen eten te hebben, heb ik ook geleerd om dingen in waarde te zien. Ik heb liever brood op de plank dan een ps3, een wii of een xbox, terwijl ik toch echt van games hou. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik een playstation 2 heb met een stuk of 70 spellen en die doe ik echt niet weg aangezien het niet vervangbaar is (meeste spellen niet meer leverbaar enz) terwijl ik mijn eettafel bij wijze van spreken best kan missen kan ook goed op de bank eten.

Maar zoals ik al zei, schuldeisers moeten maar leren geduld te hebben. Punt uit.

Nietbelangrijk, 13-06-2009 03:10 #2
Een manier is om schuldeisres dood te knallen. Het zijn waardeloze mensen die hier de aarde verklooten met hun betekenisloze bestaan. Als jij als doel hebt je salaris te verdienen aan mensen die je te gronde richt ben je blijkbaar niet bepaald een hoge ziel en de karma komt echt wel bij te terug.

Ik haat schuldeisers zo erg dat het me geen moer intereseert of iemand er een keer een te grazen neemt, sterker nog ik zit te wachten op een mooi bericht in de krant.

Rene, 12-06-2009 20:52 #1
Wat een fucking klote programma. Met deze inkomsten niet rond kunnen komen = gewoon schandalig en dan nog helpen ook, bloeden moeten ze. Ze hebben hun zelf in deze shit geholpen. Nog medelijden krijgen ook zeker? No deal. Petje af voor de mensen die minder hebben ( en dat zijn er nogal wat ) en nog rond komen ook. Afvoeren dit programma. Schande.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 5
Schrijf mee!