InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek in het buitenland voor woning in Nederland

Hypotheek in het buitenland voor woning in Nederland

Hypotheek in het buitenland voor woning in Nederland In Nederland zijn de hypotheekrentes veel hoger dan in andere Europese landen. In landen zoals Spanje, België,Duitsland en Denemarken zijn de hypotheekrentes slechts 1,8 tot 4%. Binnenkort is het mogelijk om voor een woning in Nederland een hypotheek in het buitenland af te sluiten, met hypotheekrenteaftrek. Hoe kun je een hypotheek in het buitenland afsluiten voor een woning in Nederland?

Hoge hypotheekrente in Nederland

In Nederland is de hypotheekrente ongekend hoog. Een van de oorzaken is de concentratie van hypotheekverstrekkers. Er zijn maar een paar spelers actief op de hypotheekmarkt. In het buitenland is er meer concurrentie: dit leidt tot lagere hypotheekrentes. De drie grootste hypotheekverstrekkers in Nederland zijn verantwoordelijk voor 70% van de hypotheekmarkt. Daarnaast zijn de overstapkosten erg hoog, zodat huizenbezitters de stap niet wagen. Het gebrek aan concurrentie drijft de huizenprijzen en de hypotheekrente op. De hypotheekrente bedraagt in Nederland gemiddeld 6%.

Oorzaken hoge hypotheekrente

Er zijn slechts weinig aanbieders actief op de Nederlandse hypotheekmarkt. Maar de hypotheekrenteaftrek wordt ook vaak als schuldige aangewezen voor de relatief hoge hypotheekrente in Nederland.

Hypotheekrente in het buitenland

Hoe hoog zijn de hypotheekrentes in het buitenland? De verschillen zijn opzienbarend.
  • In Spanje en in België ligt de hypotheekrente rond de 4%
  • In Denemarken is de hypotheekrente slechts 1,8%
  • In Duitsland ligt de hypotheekrente rond de 4,5%

Hypotheek in Spanje

Er bestaan voor onroerend goed mogelijkheden om een hypotheek te verkrijgen bij zowel Spaanse als een aantal Nederlandse banken. De maximale hypotheek bedraagt 80% van de aankoopsom.

Hypotheek in Duitsland

In Duitsland zijn er mogelijkheden om een goedkope hypotheek af te sluiten. In Zuid-Limburg zijn er al mensen die hun Nederlandse hypotheek hebben afgesloten. Een Duitse hypotheek kan jaarlijks al snel zo’n €4.000 goedkoper zijn dan dezelfde hypotheek in Nederland. De Duitse hypotheekvoorwaarden zijn echter veel strenger dan in Nederland. Denk bijvoorbeeld aan eisen wat betreft eigen vermogen en aflossingseisen. Daarnaast komen alleen inwoners van Zuid-Limburg in aanmerking, maar daar komt verandering in. Voor meer informatie over het afsluiten van een hypotheek in Duitsland: [ARTIKEL=68360][/ARTIKEL]

Deense hypotheek

In Denemarken is de hypotheekrente zeer aantrekkelijk: slechts 1,8%.

Nieuwe Europese hypotheekregels

Door nieuwe Europese regels kunnen Nederlanders binnenkort aanspraak maken op buitenlandse hypotheken. Dit zal vermoedelijk meer beweging teweeg brengen in de woningmarkt, die nu volledig op slot zit. Buitenlandse hypotheekverstrekkers zullen op korte termijn eenvoudiger toegang krijgen in het kadaster. Dardoor hebben zij zicht op de waarde van woningen in Nederland. Binnenkort zal het dus mogelijk zijn om een hypotheek in het buitenland af te sluiten: in België, Duitsland, Spanje of zelfs Denemarken.

Hypotheek afsluiten in het buitenland

Er zijn enkele buitenlandse banken die hypotheken verstrekken aan Nederlandse huizenbezitters. Dit aantal zal naar verwachting snel toenemen. De hypotheekmarkt zal worden opengesteld voor buitenlandse aanbieders. Dit geeft een nieuwe impuls aan de woningmarkt.

Voorwaarden buitenlandse hypotheek

Houd er echter wel rekening mee dat de voorwaarden voor het afsluiten van een hypotheek doorgaans strenger zijn dan in Nederland. Een tophypotheek? Geen sprake van. In sommige gevallen dient de klant 20% van de aankoopprijs zelf te betalen. De hypotheek moet bovendien sneller worden terugbetaald. Je zult je ook moeten verdiepen in de regels die in het buitenland gelden. Hoe hoog zijn de oversluitkosten? Wat zijn de juridische kaders?

Binnenkort wordt het mogelijk om een Nederlandse woning te financieren met een buitenlandse hypotheek. Als je in Nederland belastingplichtig bent, behoud je het recht op hypotheekrenteaftrek.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek aangaan voor een woning in het buitenlandHypotheek aangaan voor een woning in het buitenlandAls je naast een eerste woning nog een tweede woning wilt kopen in het buitenland, dan kan je hiervoor een extra hypothe…
Tweede huis kopen – Waar sluit ik de hypotheek af?Tweede huis kopen – Waar sluit ik de hypotheek af?Een tweede huis kopen kan een goede investering zijn, maar waar moet u de hypotheek afsluiten? Het maakt een groot versc…
Hypotheek in Duitsland afsluitenHypotheek in Duitsland afsluitenHet kan aantrekkelijk zijn om een hypotheek in Duitsland af te sluiten. Gemiddeld betaalt de consument 1,2% minder rente…
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2014 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Bronnen en referenties
  • Uitgesproken WNL

Reageer op het artikel "Hypotheek in het buitenland voor woning in Nederland"

Reacties

Jm, 14-05-2013 13:13 #12
We wouden graag een huis kopen in Spanje… we hebben een groot boerderij met 3 Hact land in Duitsland die hypotheek vrij is… huis in Spanje heeft een dubbele woonlaag, die we beide zeer goed kunnen verhuren aan toeristen, zeer nabij zand strand en vele mogelijkheden… we hebben een hypotheek van 175000 euro aangevraagd… wat ons is afgewezen bij alle banken in Nederland en in Duitsland, zelfs met de boerderij als onderpand… willen ze dat niet doen…

Haydar, 04-04-2013 00:12 #11
Als dit ooit plaats vindt in Nederland, dan kunnen we spreken van echte omwenteling en sloop van huidige as-machten RABO, ABN en ING die hypotheekmonopool in handen hebben. Vorig jaar in Denemarken geweest op bezoek bij een oude kennis. Hij bouwt zelf een huis op eigen grond gekocht bij de gemeente 600m2 voor € 19.000 en prachtige huis 20mx 6m met de garage erbij, heeft ca.€ 70.000 gekost met de rente van 2.1%. De topman van Rabo ging ooit naar Brussel bij mevrouw Kroes om verbod af te dwingen voor ABN en ING. Deze twee banken hadden zelf geen moeite met verbod op leiderschap en prijsvechters, want op die manier konden ze ook hun kassa spekken met arbeiders geld die kort geleden moesten opdraaien voor de kosten om de zelfde banken overeind te houden. Kort geleden gaf de heer Zalm interview waarin hij zei dat de rente niet lager kan in 2013. Ik hoop vurig dat de binnenkort deze buitenlandse banken hun intreden doen op de Nederlandse hypotheekmarkt, en de mensen massaal hun hypotheken gaan oversluiten, zodat eindelijk zou betekenen dat de huidige monopolisten veel klanten gaan verliezen en marginale rol op de hypotheekmarkt nog gaan vervullen.

Willie Kellerman, 10-02-2013 13:17 #10
Een hypotheek in Denemarken zou ideaal zijn, kunnen we eindelijk de grote 3 banken in Nederland dwingen tezakken. Wanneer gaat dit gebeuren? Ik wist het in sept van het vorig jaar al, maar wanneer kunnen wij dit aanvragen?
M V g Willie Kellerman

Bak, 10-11-2012 11:32 #9
Geachte redactie

Zoals zo velen zitten wij met een huis dat op het ogenblik niet te verkopen is. Aangezien we en ander huis aan het verbouwen zijn hebben we nog wat geld nodig om dit te bekostigen. Wij hebben een woonhuis waar geen hypotheek op zit en 4 recreatiewoningen waarop € 100000 hypotheek zit. Het woonhuis staat nu 2 jaar te koop. De recreatiewoningen houden wij. Nu wil de ABN AMRO geen 2de hypotheek geven maar wel een overbruggingskrediet met 6 % rente. Al ons geld en energie hebben we in de woningen gestopt met het idee dat we door verkoop dit weer te gelden kunnen maken als we ouder zijn. Nu zijn we 68 en 62 jaar en kunnen niet aan ons geld komen door de crisis die door banken is ontstaan. Graag willen we weten of we in België een hypotheek kunnen afsluiten welke afbetaald wordt als het huis verkocht is.

G. Romijn, 24-09-2012 10:24 #8
L.S.

Ook ik ben erg geïnteresseerd in het afsluiten van een Deense hypotheek voor ons huis in Nederland. Graag ontvang ik meer info omtrent de mogelijkheden en wanneer er aanbieders van deze hypotheken op de Nederlandse markt komen.
BVD.

J. Timmermans, 29-06-2012 23:03 #7
Geachte lezer, gaarne zou ik wat meer info willen ontvangen over de mogelijkheden een hypotheek over te sluiten in Denemarken.
Zou u mij hierover kunnen en willen berichten of is het zo dat de overheid het hier in Nederland tegenhoud om hier de banken te beschermen.
Dit is de 2de maal dat ik u deze vraag stel maar heb hierop geen antwoord gekregen,
In afwachting verblijf ik groetjes J.Timmermans.

Timmermans, 22-06-2012 19:29 #6
Geachte lezer, ik heb de documentaire gezien op tv en vraag me af wanneer ik naar het buitenland zou kunnen om mijn huidige hypotheek af te sluiten.
Zou u me daar wat meer duidelijkheid over kunnen geven of houd de overheid het hier tegen om de banken hier te beschermen.

Theo Verhoeven, 13-04-2012 11:28 #5
Zit met spanning te wachten op de mogelijkheid om een hypotheek in Denemarken of België af te sluiten. De macht van de Nederlandse hypotheekverstrekkers moet maar een keer gebroken worden. Waarschijnlijk zal het ook weer een impuls aan de Nederlandse huizenmarkt geven

Meijers, 02-01-2012 16:14 #4
Geachte heer/mevrouw

in uw artikel had u het over binnenkort, wat is bij u binnenkort
een jaar minder dan een jaar of meer dan een jaar

groetjes

Robert meijers

B. Boer-B T. I. Installatie`s, 27-07-2011 13:11 #3
Een reactie ik heb eigenlijk een vraag, ik ben zelfstandig en 62 jaar, mijn echtgenote 60 j wil een huis in Spanje kopen, met een hypotheek uit Denemarken, dit huis is van zeer goede kwaliteit, met zwembad en heeft 5 appartementen geheel ingericht vr pr.rond de € 800.000,00 die als we deze zouden verhuren voor de vakantie perioden dus korte huur perioden en in de winter voor de overwinteraar, de huuropbrengst zo`n € 60.000,00 per/jaar zal opleveren, ik wil samen met mijn echtgenote er gaan wonen als ik op mijn 65 e met pensioen gaat ons pensioen inkomen is zeer goed en met de opbrengst v.d verhuur willen wij in 12 jaren de hypotheek inlossen, zijn daar mogelijkheden voor.

N. van El, 21-07-2011 14:46 #2
Kunt u mij aangeven wanneer exact de verwachting is dat de buitenlandse hypotheken voor nederlandse huizen geïntroduceerd zullen worden? En is dan ook nog steeds de verwachting dat we ongeveer 20% EV moeten inbrengen?
grt.

Nora

Marco, 17-06-2011 14:09 #1
Zeer interessant artikel. Alleen zou ik gaarne willen weten wanneer dit geldt voor heel Nederland. Woon namelijk 5 KM van de duitse grens. Is er ergens meer info beschikbaar over dit onderwerp.

Infoteur: Rebeccahoogers
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 12
Schrijf mee!