InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De lineaire hypotheek, voor- en nadelen

De lineaire hypotheek, voor- en nadelen

De lineaire hypotheek, voor- en nadelen De lineaire hypotheek is een hypothecaire lening waarmee de aankoop van bijvoorbeeld een huis gefinancierd kan worden. Gedurende de gehele looptijd van de lening betaald de geldnemer een vast bedrag per maand aan aflossing. Daarnaast wordt ook maandelijks rente betaald, welke afneemt naarmate de looptijd van de hypotheek vordert.

Wat is een lineaire hypotheek?

De lineaire hypotheek is één van de vele hypotheekvormen. Bij een lineaire hypotheek lost de geldnemer maandelijks een vast bedrag af, wat gedurende de gehele looptijd van de hypotheek gelijk blijft. Wanneer een persoon bijvoorbeeld 400.000,- leent en de looptijd van de lening dertig jaar bestrijkt, zal hij/zij jaarlijks 13.333.33 aan aflossing moeten betalen. Per maand betekent dat een aflossing van 1.111,11.

Jaarlijks of maandelijks wordt er rente betaald over de nog uitstaande schuld. Dit heeft als gevolg dat de geldnemer aan het begin hoge rentelasten heeft, welke in de loop der jaren af nemen naarmate de uitstaande schuld afneemt.

Rekenvoorbeeld van de lineaire hypotheek

In het onderstaande rekenvoorbeeld wordt uitgegaan van een hypothecaire lening van 240.000,-; welke afgelost wordt in 20 jaar. In dit voorbeeld betaalt de geldnemer aan het einde van ieder jaar rente over de schuld, welke aan het begin van het desbetreffende jaar uitstond.

JaarSchuldAflossingRenteTotaal jaarbedragMaandlasten
1228.00012.00012.00024.0002.000
2216.00012.00011.40023.4001.950
3204.00012.00010.80022.8001.900
5180.00012.0009.60021.6001.800
10120.00012.0006.60018.6001.550
1560.00012.0003.60015.6001.300
20012.00060012.6001.050

Voordelen van de lineaire hypotheek

De grootste voordelen van de lineaire hypotheek staan hieronder vermeldt:
  • De maandlasten worden lager naarmate de looptijd van de lening vordert.
  • Als de rente na een aantal jaar omhoog gaat, zorgt de afnemende schuld ervoor dat de geldnemer vaak toch nog minder betaald per maand/jaar dan aan het begin van de lening.
  • In vergelijking met andere hypotheekvormen, betaalt de geldnemer relatief weinig rente.
  • Aan het einde van de looptijd is er geen schuld meer.

Nadelen van de lineaire hypotheek

De grootste nadelen van de lineaire hypotheek staan hieronder vermeldt:
  • Naarmate de looptijd van de lening vordert hoeft er minder rente betaald te worden, met als gevolg dat de hypotheekrenteaftrek afneemt.
  • Aan het begin van de looptijd zijn de maandlasten erg hoog
© 2008 - 2017 Nick, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheek-aanvragen.nl/hypotheekvormen.html

Reageer op het artikel "De lineaire hypotheek, voor- en nadelen"

Infoteur: Nick
Laatste update: 16-09-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekvormen
Schrijf mee!