InfoNu.nl > Financieel > Geld > Van wie krijg ik een erfenis?

Van wie krijg ik een erfenis?

Van wie krijg ik een erfenis? Ook geld nodig, dan kan een erfenis helpen. Van wie kunt u erven, hoe is dat wettelijk geregeld, wat zijn uw rechten? U kunt in feite van iedereen een erfenis krijgen. U kunt zelfs erven van Bill Gates als hij dat zo regelt. Iedereen kan u een deel van zijn vermogen nalaten, ook als u daar niet op rekent. Andersom kan ook. Terwijl u op een erfenis van uw ouders rekent, kunt u als kind door uw ouders worden onterfd. Of de erfenis komt onverwacht van een oom of neef. Hoe is de verdeling van een erfenis wettelijk geregeld en van wie krijg ik dan mogelijk een erfenis? Wat is daarbij het verschil tussen een erfgenaam en een legitimaris? Erven ook latrelaties van elkaar?

Successierecht, erfenis en wettelijk erfrecht en wettelijke verdeling

De wet bepaalt in belangrijke mate wie iemands erfgenamen zijn, maar in veel gevallen kan de erfenis toch bij iemand anders terecht komen. Veel voorkomende redenen daarvoor zijn:
  • De erflater heeft een testament laten maken met een andere verdeling;
  • De erfgenamen die op papier in aanmerking zouden komen, leven niet meer;
  • U bent wel erfgenaam, maar bent niet bevoegd of onder een bewind gesteld;
  • U wilt de erfenis verwerpen.

Bloedverwanten zijn erfgenaam

Als er geen testament is opgesteld is de hoofdregel dat de meest verwante bloedverwanten erfgenaam zijn. Dus als er kinderen zijn, zijn de kinderen in de eerste plaats uw erfgenamen. Dat betekent niet dat uw kinderen ook direct aan de erfenis kunnen komen als er nog een langstlevende partner is. In dat geval zijn de kinderen samen met de langstlevende ouder nog steeds erfgenaam, maar zullen de kinderen op hun erfdeel moeten wachten op hun deel totdat ook de langstlevende partner is overleden. Er moet wel al belasting worden betaald.

Wat is een legitimaris in het erfrecht?

Als u wel een testament hebt opgesteld en een andere verdeling van de erfenis wilt, kunt u uw kinderen ook onterven. Maar dan nog zullen ze een deel erven bij inroeping van hun legitieme portie. Een kind is dan wettelijk gezien geen erfgenaam meer, maar een legitimaris.

Van wie krijg ik een erfenis?

Met een testament kunt u ook een deel van uw erfenis aan anderen nalaten. Bijvoorbeeld aan niet-bloedverwanten, iemand die goed voor u heeft gezorgd of bijvoorbeeld een goed doel. Zo kan van ver weg in de familie of een niet familielid een erfenis bij u terecht komen.

Een erfenis verwerpen

Als anderen die u voor u in de lijn van vererving staan een erfenis verwerpen, kan de erfenis ook bij u terecht komen. De verwerping van erfenis kan om allerlei redenen plaats vinden. Denk aan een langlopende ruzie of het feit dat de erfenis voornamelijk uit schulden bestaat. In dat geval schuift de erfenis door naar de volgende in lijn: wie als erfgenaam en erfgenamen? Als de erfenis negatief is, zult u de erfenis ook zeer waarschijnlijk verwerpen, waardoor uiteindelijk de nalatenschap zelfs kan toevallen aan de Staat der Nederlanden. Een notaris zal zijn speurtocht naar erfgenamen in de meeste gevallen doorzetten tot aan de zesde graad.

Erfgenamen zijn overleden of onbevoegd en onwaardig

Als de erfgenamen voor u inmiddels zijn overleden en er zijn geen plaatsvervangers, zoals hun kinderen of kleinkinderen, schuift een erfenis ook door naar de volgende. Verder vallen ook de onbevoegde erfgenamen af zoals de behandelend arts, de betrokken notaris of bijvoorbeeld degene die erflater het leven heeft ontnomen om zo te kunnen erven.

Kan ik erven als ex echtgenoot, lat relatie, ex echtgenote of ex partner?

In de tombola van een erfenis kan ook de ex erven van de erflater of een lat relatie. Dat kan als er een testament is opgesteld waarin de ex als begunstigde staat, maar ook als er een kind is. Als dit kind erft en vervolgens zelf kinderloos erft zonder een testament op te stellen, gaat de erfenis naar zijn nog levende ouder, de ex partner dus.

Erven van Bill Gates? Even langs de notaris

Tenzij u directe familie bent van Bill Gates, zult u zeer waarschijnlijk niet van hem erven, maar het maakt wel duidelijk dat een erfenis ook uit een onverwachte hoek kan komen. Wilt u dat voorkomen en wilt u zeker zijn dat uw nalatenschap terecht komt waar u dat wilt, dan zult u naar een notaris moeten gaan om een goed testament te laten opmaken. Uw bepalingen kunnen ook financieel voor de erfbelasting en successierechten een groot verschil maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Van wie krijg ik een erfenis?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!