InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?

Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?

Wat erf ik als kind volgens het erfrecht? Wat een kind erft van een ouder of de ouders en hoe groot dit kindsdeel is, is vooral afhankelijk van de vraag of er een testament is opgemaakt of dat alleen het wettelijk erfrecht geldt. Dit bepaalt of de erfenis bestaat uit een kindsdeel, de kleinere legitieme portie of meer dan dat. Bovendien wordt dan duidelijk of er geld opeisbaar is of dat het kind moet wachten totdat ook de langstlevende is overleden. Hoeveel erft een kind dus en wanneer is het geld beschikbaar? Een kind onterven kan ook.

Wettelijk erfrecht sinds 2003 en de ouderlijke boedelverdeling, kindsdeel en langstlevende ouder

Sinds 2003 is het zo dat als een ouder overlijdt en er nog een langstlevende ouder is en een kind, dat de langstlevende partner de beschikking krijgt over de gehele erfenis. Dit is zo geregeld om mogelijk te maken dat de langstlevende zorgeloos kan verder leven. Maar dat betekent niet dat een kind niets krijgt. Een kind krijgt een vordering op de langstlevende ouder ter grootte van zijn kindsdeel. Om het zorgeloos verder leven van de langstlevende ouder mogelijk te maken, stelt de wet dat deze vordering niet direct opeisbaar is. Dat neemt niet weg dat het kind erft en dat er erfbelasting moet worden betaald. Ook een vordering is immers vermogen. De erfbelasting die moet worden betaald, zal worden afgedragen door de langstlevende en in mindering worden gebracht op de openstaande vordering van het kind.

Wat is een kindsdeel in het erfrecht?

Het is niet zo dat de langstlevende partner alles erft als er geen testament is. De langstlevende ouder erft evenveel als een kind en dat deel noemen we het kindsdeel. Zijn er twee kinderen en een ouder dan bedraagt het kindsdeel een derde deel van de nalatenschap. De wijze waarop de ouders waren getrouwd met al dan niet huwelijkse voorwaarden bepaalt hoe groot de nalatenschap is. Als de ouders in gemeenschap van goederen waren getrouwd, was de helft al van de langstlevende en komt alleen de andere helft in aanmerking voor de verdeling. De langstlevende had met andere woorden al de helft en erft een kindsdeel.

Kindsdeel opeisen, heb ik daar recht op?

Een kindsdeel ontstaat pas bij overlijden en niet eerder. Een kind kan zijn kindsdeel ook niet zomaar opeisen als de langstlevende hertrouwt of het geld opmaakt. Natuurlijk kan een kind dan wel naar de kantonrechter maar de kans dat een claim wordt toegewezen is niet zo groot. Anders wordt het wanneer er een testament is opgesteld waarin is aangegeven wanneer het kindsdeel wel opeisbaar wordt of als een faillissement dreigt.

Een kind onterven, legitieme portie als kindsdeel

Als een kind wordt onterfd, heeft het altijd nog recht op de legitieme portie als daarop een beroep wordt gedaan. De legitieme portie is de helft van een kindsdeel. Als er een testament is waarin een kind wordt onterfd, verliest het kind niet al zijn rechten. Het kind heeft het recht om zijn legitieme op te eisen. Dat is om twee redenen wat anders dan een gewoon kindsdeel:
  • De legitieme portie is minder groot, omdat het de helft bedraagt van een kindsdeel;
  • Het is een vordering in geld en er bestaat geen recht op goederen.

Ook de legitieme portie is niet opeisbaar zolang de langstlevende nog in leven is, tenzij het testament anders bepaalt.

Naar de notaris voor een testament

Als u uw partner meer wilt toewijzen, specifieke goederen of meer geld, of als u ook anderen een deel van de erfenis wilt geven of juist wilt voorkomen dat uw erfenis later in handen kan komen van de schoonfamilie, dan doet u er goed aan om een testament op te stellen. Daarvoor moet u wel naar de notaris.

Lees verder

Gerelateerde links
Een kind onterven.
Gerelateerde artikelen
Wat is bij overlijden de legitieme portieWat is bij overlijden de legitieme portieWat is bij een overlijden en successie de legitieme portie en wie hebben daar recht op? Wat gebeurt er bij het onterven…
Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?Hoe kun je belastingaanslag fiscus over kindsdeel ontlopen?De belastingaanslag van de belastingdienst over het kindsdeel kan omzeild worden. Mannen en vrouwen die net weduwe of we…
Een kind onterf je niet volledigEen kind onterf je niet volledigIn een testament kunt u aangeven wat uw wensen zijn met betrekking tot uw nalatenschap. Toch zijn er beperkingen gesteld…
Onterven van zoon en dochterOnterven van zoon en dochterJe kind onterven in 2015 of 2016? Het onterven van een zoon en dochter heeft als groot voordeel dat de langstlevende par…
Echtgenoot onterven kan met testamentEchtgenoot onterven kan met testamentMet een testament kunt u iedereen onterven. Ook uw echtgenoot en een kind kunt u in 2015 onterven. Geen erfenis nalaten…

Reageer op het artikel "Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?"

Reacties

Jan Jr, 23-08-2015 15:54 #43
Even een vraag, ik heb geen contact met mijn vader, nu is hij hertrouwd heb ik op facebook gezien en heeft een huis met zijn nieuwe vriendin gekocht terwijl mijn moeder nog huwelijkse schulden afbetaald (o.a. Doorlopend krediet). Hoe zit dit nu is 1 zij (de nieuwe vriendin) ook nu verantwoordelijk voor de schulden. En 2 hoe zit dat als mijn vader overlijdt? Kan ik dan mijn kindsdeel opeisen of gaat alles naar zijn nieuwe vriendin, wat natuurlijk wel krom is omdat ze geen familie van mij is. Reactie infoteur, 24-08-2015
Beste Jan jr,
Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is de helft van de schulden van uw vader ook van haar en andersom. U blijft erfgenaam, maar kunt uw erfdeel niet direct opeisen, omdat het beheer van de erfenis eerst naar de langstlevende zal gaan (als er geen testament is).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacco, 19-08-2015 14:03 #42
Mijn vader is enkele jaren geleden overleden, mijn moeder is in het ouderlijke huis blijven wonen.
Nu willen mijn zus/zwager het huis kopen, en dat mijn moeder dan een ander huis koopt. Aangezien het financieel net/net net haalbaar is voor mijn zus, willen ze proberen om een aanpassing te maken aan bestaande woning. Uitbreiding zodat mijn moeder er ook bij kan wonen.
Graag zou ik willen weten hoe dit effect heeft op de erfenis, huis is ca 360.000 euro geschat.
Tevens zou ik willen weten hoe dit gaat als bijv mijn moeder/zus/zwager komt te overleiden Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste Jacco,
Hoe is dit dan geregeld? is er sprake van vruchtgebruik, zijn jullie ook eigenaar? U moet nagaan wie eigenaar is van de woning. Is uw moeder volledig eigenaar of voor een deel. Heeft zij het vruchtgebruik? Als jullie ook eigenaar zijn, is ook jullie toestemming nodig. Bovendien kunnen er bij vruchtgebruik ook allerlei voorwaarden zijn geformuleerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marie, 18-08-2015 22:04 #41
Mijn vader is jaren gelden overleden hij had geen testament. Nu heeft mijn moeder jaren lang beweerd dat er geen erfenis was voor mijn broer en mij enkel voor haar. Nu weet ik van mijn grootmoeder dat zij wel getrokken heeft voor mijn vaders ongeval. Mijn moeder is hertrouwd en heeft ook een kind met die man. Ondertussen is ze ook wel terug gescheiden en woont ze samen met iemand anders. Als zij sterft heeft mijn halfbroer ook recht op mijn vadersgeld en het geld van de verkoop van het huis van mijn vader en moeder? En hebben mijn broer en ik echt geen recht op iets? Reactie infoteur, 19-08-2015
Beste Marie,
De erfenis van uw vader verjaart na twintig jaar. Wellicht zijn er nog mogelijkheden, maar dan moet wel duidelijk zijn waar het om gaat. De halfbroer erft niet van uw vader, wel van uw moeder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Meyer Dimitri, 10-08-2015 22:03 #40
Mijn oma is overleden & het huis heb ik 50% recht bij het verkopen en 50% vr mijn pa. Nu huurt hij dat huis, maar zegt dat ik geen recht heb op de helft v/d huur!klopt dat?

Groeten Reactie infoteur, 11-08-2015
Beste De Meyer Dimitri,
Van wie huurt hij dat huis? Als dat van oma was, zijn jullie nu beiden eigenaar en hebt u normaliter recht op de helft van de huur. Of het moet zo zijn dat oma in haar testament heeft gesteld dat uw vader geen huur meer hoeft te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 03-07-2015 08:40 #39
Mijn moeder is in 2011 overleden. Mijn vader heeft vorig jaar zijn huis verkocht om samen te gaan wonen met zijn nieuwe vriendin in haar huis, waar ze nu samen verantwoordelijk voor zijn.
Nu weet ik niet of zij een samenlevingsovereenkomst hebben getekend, (ervan uitgaan dat zij dat wel hebben gedaan) maar mijn vraag is nu mocht hij te komen overlijden aangezien hij ziek is (wat ik niet hoop overigens) waar wij dan recht op hebben? Kunnen wij dan ons kindsdeel opeisen of blijft dat deel dan bij zijn nieuwe vriendin of is dat pas als zij dat zo vast gelegd hebben in een testament?! Moeten de kinderen bij zulke beslissingen op de hoogte gebracht worden?

Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 03-07-2015
Beste Kim,
Als uw moeder geen testament had, hebt u voor uw kindsdeel een vordering op uw vader gekregen. Deze vordering was waarschijnlijk al te vorderen toen uw vader geen samenwonen met zijn nieuwe vriendin, maar valt zeker vrij als hij komt te overlijden. Het erfdeel gaat af van wat uw vader nalaat. Als een notaris dat straks afhandelt, wordt u als erfgenaam gewaarschuwd. Als er straks geen notaris is, zult u zelf uw vinger aan de pols moeten houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aaltje, 27-06-2015 15:01 #38
Mijn ouders willen boerderij (wozwaarde €151000) met agrarische bestemming voor €175000 verkopen aan mijn broer, ouders en broer blijven met zijn drieën op de boerderij wonen. Opbrengst van de verkoop blijft als lening aan mijn broer in de boerderij zitten. Wat zijn de verplichtingen van mijn ouders tegenover mij en mijn andere broer? Reactie infoteur, 28-06-2015
Beste Aaltje,
Als uw broer de rente netjes voldoet, is dit een lening die bij overlijden terugkomt in de erfenis als vermogen van uw ouders en dan ook netjes over de kinderen kan worden verdeeld. Jullie krijgen tegen die tijd een vordering op jullie broer of de vordering wordt verrekend met zijn erfdeel. Het geld verdwijnt waarschijnlijk wel als de boerderij in de tussentijd failliet gaat. Uw ouders mogen dit op zich doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Shiva, 04-06-2015 23:46 #37
Mijn vader is net overleden en had een jaar eerder een erfenis ontvangen van zijn neef. Nu is mijn vader ook in het afgelopen jaar getrouwd met zijn vriendin. Hoe gaat dit met de erfenis van mijn vader? Is de erfenis die mijn vader een jaar eerder had ontvangen van zijn neef opeisbaar door zijn nieuwe vrouw? Ik heb van iemand gehoord, dat zij geen aanspraak kan maken op de erfenis die mijn vader een jaar geleden van zijn neef heeft geërfd, omdat zij dan minstens 5 jaar getrouwd zouden moeten zijn. Klopt dit? Ik kan dit nergens terugvinden op internet. Reactie infoteur, 05-06-2015
Beste Shiva,
Als er geen testament is en ze zijn getrouwd, gaat de erfenis naar de langstlevende waarbij de kinderen een vordering ter grootte van hun erfdeel krijgen op de langstlevende totdat die overlijdt of hertrouwt. Zorg wel dat dit goed op papier komt te staan, zodat duidelijk is om welke goederen en bedragen het gaat. Maar ook de neef kan een testament met een aantal voorwaarden hebben gehad die ervoor zorgen dat zijn erfenis niet naar een ander gaat dan de eigen familie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Piet, 29-05-2015 15:41 #36
Beste heer/mevrouw,

Mijn vader is in 2008 overleden, hij heeft alles nagelaten aan zijn hertrouwde vrouw. Zijn nieuwe vrouw heeft ook 2 kinderen (volwassen). Deze vrouw heeft ook compleet het contact met ons verbroken, telefoonnummer veranderd, ons verwijderd van facebook en stuurt nooit een kerst of verjaardagskaartje terug. Mijn vader had een hoop geld, en we vermoeden dat er een spelletje wordt gespeeld dat er geld naar haar kinderen wordt doorgesluisd, misschien is dit al gebeurd.
We vermoeden ook dat ze ondertussen een nieuwe relatie heeft, dan zouden we ook aanspraak kunnen maken op ons kindsdeel, echter kunnen we dit niet controleren, ze woont redelijk ver weg en we zullen dan een privé detective moeten inhuren.
Volgens de wet komt ons kindsdeel pas vrij zodra deze mevrouw komt te overlijden. Wat zijn de mogelijkheden om ons kindsdeel op te eisen? Voorkeur gaat uit naar de agressieve aanpak, zodat ze niet de kans krijgt om geld weg te sluizen. Het vertrouwen is weg.

Met vriendelijke groet,

Piet Reactie infoteur, 29-05-2015
Beste Piet,
Belangrijk is of er een testament was en welke voorwaarden daarin stonden. Anders is het zo dat u bij hertrouwen uw wilsrechten kunt inroepen en daarmee ter waarde van uw erfdeel het blote eigendom in goederen krijgt, terwijl de langstlevende het vruchtgebruik heeft. Zo heeft u tenminste een onderpand in handen:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alexandra, 26-05-2015 01:18 #35
Mijn oma is overleden. Ik heb geen idee of er een testament is. Mag mijn oom die overigens haar zoon is nu zeggen dat ik niets van mijn oma erf? Hoe kom ik er achter wat mijn recht is? Reactie infoteur, 26-05-2015
Beste Alexandra,
Als er kinderen zijn en er is geen testament, erven die alles, ook uw moeder of vader van wie u de plaatsvervuller bent (als zij inmiddels zijn overleden). Maar natuurlijk moet eerst wel duidelijk zijn of er een testament is (na te vragen bij een notaris of het Testamenten Register Den Haag):

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/77142-wat-is-plaatsvervulling-in-erfrecht.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Olga, 03-05-2015 16:20 #34
In de testament van mijn man staat dat na mijn overlijden of hertrouwen alles wat van nog van hem is, zijn eigen kinderen gaan erven. Ik heb van zijn levensverzekering een eigen huis gekocht, en in mijn notariële akte staat vermeld dat van mijn eigen geld heb gefinancierd, wat eigenlijk op dat moment ook zo was.
Na mijn overlijden hebben zijn kinderen recht op mijn huis? of mogen mijn eigen kinderen erven omdat ik dat geld geïnvesteerd dus heb verbruikt. Reactie infoteur, 04-05-2015
Beste Olga,
Ik denk niet dat zijn levensverzekering onder de uitsluitingsclausule valt omdat ik de verzekeringspolis geen uitsluitingsclausule zal staan, maar wel dat u bij zijn overlijden een bedrag krijgt uitgekeerd (zonder voorwaarden dus). Daarom noemt de notaris het ook uw eigen geld, vrij te besteden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Uriah, 03-04-2015 14:06 #33
Mijn zus eist legitieme deel van erfenis van moeder op, erfenis bestond vnml uit woonhuis. Op sterfdag is waarde erfenis bepaalt obv taxatiewaarde huis. Na 4 jaar huis uiteindelijk verkocht tegen een significante lagere opbrengst. Waar heeft mijn zus recht op

1. legitieme deel van erfenis op moment van sterfdag oftewel x deel van taxatiewaarde huis
2. of x deel van verkoopopbrengst van huis

als het 1 is, kan ik naar de rechter om dit aan te vechten, maak ik een kans? Reactie infoteur, 04-04-2015
Beste Uriah,
Voor de Belastingdienst geldt de WOZ waarde in het jaar van overlijden. Bij de verdeling van de erfenis geldt de waarde die onderling bij de verdeling werd afgesproken. Vaak wordt afgesproken de waarde die het huis ook echt gaat opbrengen. De taxatie werkt waarschijnlijk in uw nadeel. Of de taxateur zat er naast of het huis in in die vier jaar in waarde gedaald. Als niets vooraf is afgesproken en jullie komen er niet uit, dan kan een derde (een rechter bijvoorbeeld) bepalen wat redelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arjan, 02-04-2015 13:12 #32
Mijn vader is hertrouwd, en heeft uit zijn tweede huwelijk twee kinderen gekregen. (in gemeenschap van goederen gerouwd). Uit zijn eerste huwelijk zijn ook twee kinderen geboren. (totaal dus vier kinderen) In het testament van mijn vader ben ik als kind van hem onterft. Mijn twee vragen aan u zijn eigenlijk;
1. Heb ik recht op mijn legitieme kindsdeel bij overlijden van mijn vader? Op hoeveel procent heb ik mogelijk recht? (vier kinderen en partner)
2. Mijn vader heeft ook bv's (winkels), heb ik daarin ook recht op mijn legitieme kindsdeel? Reactie infoteur, 02-04-2015
Beste Arjan,
U hebt recht op uw legitieme portie en die wordt berekend over de totale nalatenschap inclusief bv's. Bekeken moet worden of de bv's volledig eigendom zijn van vader of ook eigendom zijn van de moeder. Bij vier kinderen en een partner beslaat de legitieme portie 1/10e deel van de nalatenschap.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 11-03-2015 21:19 #31
Kunnen een nabestaande peettante en haar kinderen een petekind onterven uit het testament van een reeds overleden peetoom die bij in levenzijnde het petekind in zijn testament heeft opgenomen? Kunnen zij dat (laten) aanpassen omdat zij het niet mee eens zijn met zijn keuze en het pas na zijn dood bekend is geworden dat het petekind mee-erft, terwijl het zijn wens was het petekind een gelddeel van de erfenis te geven? Of staat het testament na overlijden vast en kunnen zijn wensen daarin niet door anderen aangepast worden?
Het betreft een langstlevende testament. Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 12-03-2015
Beste Anoniem,
Het testament is de wil van de overledene en moet worden uitgevoerd voor zover hij kan worden uitgevoerd. Het laatste bij leven opgestelde testament telt, is geregistreerd en is bij elke notaris op te vragen. De latere erfgenamen gaan niet over de inhoud van het testament en kunnen het niet zelf aanpassen. Ze kunnen het testament wel bij de kantonrechter aanvechten als er hele rare dingen in staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gaby, 28-02-2015 14:17 #30
Graag zou ik antwoord krijgen op de volgende vragen. Mijn moeder is in 1993 overleden. Mijn vader is al overleden en mijn stiefvader is onlangs overleden. Bij testament heeft mijn moeder destijds het vruchtgebruik (dat was toen nog niet wettelijk) aan mijn stiefvader gegeven. Hij had/heeft dus een schuld bij mij nu al 22 jaar. In haar testament staat duidelijk dat de rente berekend dient te worden volgens artikelen 1123 en 1124 van het burgerlijk wetboek.

De notaris die het testament moet uitvoeren wil hier niet mee verder omdat hij zegt dat dit artikel niet meer bestaat en dus niet van toepassing is. In het testament van de stiefvader (het vierde sindsdien) wordt ik niet meer vermeld. Toch heb ik nog recht op het kindsdeel van mijn moeder dacht ik.

Dus de vragen zijn:
1. Heb ik nog recht op mijn kindsdeel (er waren en zijn geen schulden, en er was en is een koopwoning)
2. Hoe wordt het erfdeel berekend als artikel 1124 wel nog doorgevoerd moet worden
3. Mag een notaris gewoon de erfgenamen van mijn stiefvader meenemen en mij als kind van mijn moeder gewoon uitsluiten, en zo nee, wat kan ik daartegen doen?

Met vriendelijke groet, Gaby Reactie infoteur, 28-02-2015
Beste Gaby,
1. Artikelen 1123 en 1124 BW4 bestaan nog wel, en hebben te maken met de inbreng als gevolg van schenkingen. Zo luidt artikel 1124: " De rente en vruchten van hetgeen aan inbreng is onderworpen worden eerst verschuldigd van de dag, dat een erfenis is opengevallen." Hierop hebt u nog steeds recht.
2. De notaris moet ook recht doen aan het testament van uw moeder en mag u niet zomaar uitsluiten. Doet hij dat toch, dan stapt u naar de kantonrechter of dient u bezwaar in bij de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie in Den Haag (telefoon: 070 3307111 ).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elize, 23-02-2015 21:18 #29
Graag wil ik het volgende weten. Mijn vader is hertrouwd. Zijn echtgenote had een vordering op haar moeder ivm ouderlijke boedelverdeling die haar vader in zijn testament had staan. De echtgenote van mijn vader is overleden. Mijn vader is overleden. Nu is de moeder van mijn vaders echtgenote overleden. Mijn vader is erfgenaam van zijn echtgenote. Ik ben erfgenaam van mijn vader. Heb ik nu recht op de vordering die mijn vaders echtgenote had op haar moeder? Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Elize,
Als de echtgenote van uw vader eerder is overleden dan haar vader (echtgenoot van haar moeder) en er geen testament was, heeft uw vader de vordering geërfd samen met de kinderen van zijn vrouw. Als er niet van vooroverlijden sprake is, bestaat de vordering niet meer. Als de vordering nog wel bestaat, is uw vaders deel van de vordering inmiddels bij zijn kinderen terecht gekomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Raymond, 16-02-2015 15:51 #28
Ik heb al jaren geen contact met mijn ouders, nu is voor een paar jaar geleden mijn vader overleden. Nu weet ik dus niet of hun wat vast hebben laten leggen op papier. Hoe kom ik hier achter zonder direct een notaris hoeven te benaderen. En dus een bedrag te moeten betalen. Reactie infoteur, 17-02-2015
Beste Raymond,
Of er een testament was, kunt u ook zelf schriftelijk en gratis opvragen bij het CTR in Den Haag (Postbus 19398 2500 CJ DEN HAAG).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vie, 31-01-2015 14:36 #27
Best ik zal wil vraag mij pa is terug getrouw met een vrouw met de dochter dat niet van hem is mijn pa heeft een dochter en een zoon dus twee (met mij) as biologisch kinderen zijn vrouw sleut met alles af! mijn vraag kan zijn vouw en dochter van haar alles erf en ik en mijn broer onterf mijn pa en haar heeft een eigen dom landschap + een buiten vuir blijve kan die alles geven aan haar dochter en hij niet van krijg? ook met testament?
mvg vie Reactie infoteur, 01-02-2015
Beste Vie,
1. Jullie vader kan jullie onterven, maar dan hebben jullie altijd nog recht op de legitieme portie. Dat is de helft van wat jullie zonder onterving zouden krijgen.
2. Maar jullie vader is hertrouwd en dat betekent dat ook zijn vrouw erfgenaam is, als ze niet wordt onterfd. Haar dochter is geen erfgenaam.
3. Wat nog wel speelt is dat als uw vader overlijdt alles tijdelijk naar de vrouw kan gaan en jullie een geldvordering houden op de vrouw die pas wordt uitbetaald als ook zij is overleden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene, 26-01-2015 15:20 #26
Ik vraag me af of ik recht heb op het kindsdeel van mijn vader. Mijn vader is in 2012 overleden, mijn oma is afgelopen jaar overleden. Zij had vier kinderen. Wij hebben geen contact met deze kant van de familie hoe kunnen we zien of we ergens recht op hebben. Reactie infoteur, 27-01-2015
Beste Irene,
U hebt via plaatsvervulling recht op het kindsdeel van uw vader en bij onterving minimaal recht op de legitieme portie:

Onterving vereist een testament. Of die er is kunt u laten nagaan via een notaris of zelf vragen bij het CTR in Den Haag.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paula, 14-01-2015 22:52 #25
Ouders gescheiden en met Biologische vader al bijna 40 jaar geen contact mee. Er zijn drie kinderen. Via een factuur van een deurwaarder aan alle kinderen kwamen we er achter dat hij is overleden. Factuur was gericht aan de Erven van…

wij hebben nooit officieel bericht ontvangen van overlijden. Navraag levert het volgende op:
hij is 8 november 2014 overleden
hij is opnieuw getrouwd in gemeenschap van goederen
zijn huidige vrouw leeft nog en heeft zelf ook drie volwassen kinderen.
er is geen testament
hij en zijn vrouw hebben een bewindvoerder
via de gemeente zitten ze in traject schuldsanering

Vraag:
1. Kunnen wij als kinderen van overleden biologische vader NU aansprakelijk gesteld worden voor de schulden, want…

Bewindvoerder heeft contact opgenomen met deurwaarder dat de rekening naar hem moet. Ook vorderingen die eventueel kunnen komen, moeten naar hem.Volgens bewindvoerder zijn alle schulden die in gemeenschap van goederen zijn gemaakt nu voor rekening van de langstlevende. Pas als zij komt te overlijden kunnen wij erfenis verwerpen/aanvaarden of beneficiair aanvaarden.
2. Is dat inderdaad zo of zegt de wet; je had de erfenis nu moeten verwerpen bij zijn overlijden.
3. Zijn wij nog steeds erfgenamen na het overlijden van zijn vrouw of zijn haar eigen kinderen dat. Dus: Kunnen wij aansprakelijk gesteld worden voor de schulden na het overlijden van de vrouw. Reactie infoteur, 15-01-2015
Beste Paula,
1. Met het overlijden van uw vader hebt u een vordering op de huidige vrouw gekregen. Zij is verplicht alle schulden te voldoen en deze schulden komen in mindering op uw vordering.
2. Jullie zijn geen erfgenaam van de vrouw.
3. De vrouw kan de erfenis binnen drie maanden verwerpen en dan ligt de schuld deels bij u waarbij de helft van de schulden door de gemeenschap van goederen in ieder geval bij de vrouw blijft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronny Jansen, 26-12-2014 12:08 #24
Mijn vader is in 2008 overleden en had op dat moment al geruime 20 jaar een vriendin met samenlevingscontract en samen al die tijd een koophuis dus wellicht vermogen.
Nu mijn vader dood is, is zij getrouwd met een andere man en brassen ze al t geld op en heb gehoord dat ze misschien zelfs schulden hebben. En nu? Wanneer krijg ik mijn kindsdeel? Krijg ik überhaupt nog wel wat als er geen geld meer is? Terwijl dat er dus wel was toen mijn vader overleed… Wie houdt dit allemaal bij? Kan ik daar iets over te weten komen? Wie heeft op t moment van overlijden het vermogen van mijn vader vastgesteld en dus de hoogte van mijn kindsdeel? Sorry voor de vele vragen, maar zit hier al een tijdje mee! Reactie infoteur, 26-12-2014
Beste Ronny Jansen,
Degene die de erfenis van uw vader heeft afgehandeld zal ook aangifte erfbelasting hebben gedaan en een opgave hebben moeten doen van de erfdelen. Wellicht heeft een notaris dat destijds gedaan. Maar u geeft ook aan dat ze niet getrouwd waren, wat zonder testament zou betekenen dat de vriendin niet zomaar ergens recht op had. Probeer dus het testament te achterhalen om te zien wat uw vader precies heeft bestemd. Uiteindelijk kunt u uw kindsdeel eerder opeisen (via de kantonrechter) wanneer uw erfdeel op deze manier in gevaar komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karel, 10-12-2014 11:20 #23
Onlangs zijn mijn ouders kort na elkaar overleden. Zij hebben een testament gemaakt met daarin een 2 trapsmaking en waren in gemeenschap van goederen getrouwd. Hoe ziet nu het plaatje voor de erfbelasting eruit? Uitgangspunten: 2 kinderen, eigen huis hypotheekvrij, verder vermogen 400.000. Tevens is er een schuldig erkenning gemaakt voor beide kinderen welke opeisbaar is na overlijden van langstlevende. Reactie infoteur, 10-12-2014
Beste Karel,
Zie voor enkele rekenvoorbeelden bij een tweetrapsmaking het artikel:

http://financieel.infonu.nl/belasting/52879-tweetrapsmaking-en-tweetrapstestament-voordeliger.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cees, 02-11-2014 18:39 #22
Mijn vader, langstlevende is overleden, een broer is executeur testamentair. Een broer had een flinke schuld aan mijn vader. Behoudens rente, aflossen naar eigen inzichten. Dat willen ze, ook andere kinderen nu zo voortzetten, maar ik wil graag afgelost hebben. Ik heb geen enkel contact met die broer en kan het geld zelf ook goed gebruiken. Ze willen mij nu een contract laten tekenen voor voortzetting van die schuld op dezelfde basis. Kan ik en hoe kan ik afdwingen dat hij mij moet afbetalen? Ik ga er vanuit dat hij dat kan. Reactie infoteur, 03-11-2014
Beste Cees,
1. De schuld van uw broer, is vermogen van uw vader. U hebt recht op een kindsdeel daarvan en hoeft geen genoegen te nemen met voortzetting van de schuld. Dat blijkt ook wel want anders zouden ze u niet vragen om te tekenen dat de schuld wordt voortgezet. Niets tekenen dus, maar geld eisen.
2. De andere kinderen mogen de schuld voortzetten als ze dat graag willen.
3. Overigens heeft de zoon al een deel van zijn schuld terugverdiend doordat hij een vordering op zichzelf krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed Duivenvoorde, 25-09-2014 10:46 #21
Mijn vader is 2,5 jaar geleden overleden. Mijn moeder leeft nog. Er was geen testament. Heb ik dan ergens recht op? Reactie infoteur, 26-09-2014
Beste Ed Duivenvoorde,
Als er geen testament is, gaat de erfenis naar de langstlevende met dien verstande dat u wel erft maar dat is een niet direct opeisbare vordering op uw moeder. Pas als uw moeder is overleden komt uw vordering beschikbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 22-09-2014 01:16 #20
Mijn moeder is januari 2014 overleden en was getrouwd met mijn stiefvader.
Ik heb opgevraagd of ze een testament op had laten maken maar dat blijkt niet zo te zijn.
Nu vraagt mijn stiefvader of ik het kindsdeel niet op wil eisen want hij zegt dat mijn moeder het zo heeft gewild dat ik elke maand geld van de huur kan ophalen van panden wat mijn ouders bezitten. Maar dat moet dan toch ook beschreven staan?
Nu zegt mijn stiefvader dat het allemaal naar mijn dochter gaat… maar dat zou dan toch pas zijn als ik overlijd? En kan dat zomaar dat ik "overgeslagen" word?
En heb ik pas recht op kindsdeel als mijn stiefvader komt te overlijden? Want hij is niet mijn biologische vader. Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Kim,
Als ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd, is de helft van de stiefvader. De andere helft komt in de verdeling en wel zo dat de stiefvader daarvan de helft erft en u op hem een vordering hebt totdat hij zelf is overleden. U wordt niet overgeslagen, maar kunt er nog niet aan komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 18-09-2014 13:24 #19
Hallo, mijn moeder wil haar huis verkopen voor 300.000 euro ik ben enig kind wat erf ik?
normaal zou ik dat niet willen, maar die nieuwe vriend van haar is enkel uit op haar geld moeder is 68 jaar en sinds ze hem kent, doe ik niets en kan ik niets goed meer doen voor haar terwijl ik anders alles zelf regelde, die heeft haar zover gekregen dat ze een huis is gaan huren, dus nu staat het huis te koop, en dit allemaal zonder dat ik daar iets van af wist, tot een dag dat ze me belde en me dat vertelde heb toen mijn gedacht eens gezegd en ja je kan het al raden, die heeft haar gewoon in haar macht, alvast dank. Reactie infoteur, 19-09-2014
Beste Hans,
Uw moeder mag volgens de wet tijdens haar leven doen met haar geld wat ze wil zolang ze goed van lijf en leden is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sherida, 11-09-2014 21:16 #18
Hallo.heb hier een vraagje. Ik leg t ff uit.
De vader van mijn dochter is onlangs overleden.
Hij had een vriendin waar hij een relatie mee had. Ze waren niet getrouwd en woonden apart.
Nu heeft ze hem op papier laten ondertekenen dat zij alles krijgt. Inboedel enz.
Hij heeft een huis in t buitenland, auto's en scooters.
Mijn dochter is als enig kind erkent. Wat zijn haar rechten en wat kunnen we doen?
Graag uw hulp hierbij. Dank u Reactie infoteur, 12-09-2014
Hallo Sherida,
Iets op papier zetten heeft maar beperkte waarde (=codicil). Bovendien heeft de dochter minimaal recht op de legitieme portie:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/53597-wat-is-een-codicil-voor-testament.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Debby Charles van Gelder, 14-05-2014 22:13 #17
L.S.,
In 2012 overleed onze vader, die hertrouwd was met twee kinderen, wij de drie kinderen uit het eerste huwelijk hebben het testament aanvaard waarin onze stiefmoeder alles beheerd tot haar dood, hertrouwen of samenwonen. De notaris geeft ons geen inzicht in de omvang van onze erfenis, is dat normaal? De notaris zou ons een conceptakte sturen zodra inventarisatie was opgemaakt voor de vaststelling van de vorderingen, die we nooit gekregen hebben. Onze stiefmoeder en broer en zus hebben al het kontakt afgebroken en het is de grootste stilte, kan dat wettelijk zo maar? Reactie infoteur, 15-05-2014
Beste Debby Charles van Gelder,
De vraag is wie de erfenis afwikkelt en of er een executeur is. Deze (en dat hoeft niet een notaris te zijn) dient u wel in te lichten. Als het de notaris is en hij werkt niet mee, kunt u klacht indienen bij de KNB, de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie in Den Haag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

S., 17-04-2014 21:08 #16
Moeder overlijdt. Vader is al eerder overleden. Verstandelijk gehandicapte dochter is onterfd door beide ouders. Twee andere zussen ontvangen beiden 50 procent van nalatenschap moeder. Bewindvoerder van verstandelijk gehandicapte zus zou binnen 5 jaar legitieme portie kunnen opeisen. Wat als de andere zussen het geld dan al opgemaakt hebben? Kan de rechter de bewindvoerder verplichten de legitieme portie van de verstandelijk gehandicapte zus op te eisen, terwijl dit tegen de wil van de ouders ingaat? Reactie infoteur, 18-04-2014
Beste S,
De legitieme portie opeisen is een recht, maar geen plicht. Als een bewindvoerder een gehandicapte duidelijk benadeelt door niet de portie op te eisen en dit wordt voorgelegd aan een rechter, dan zal deze zaak bekijken en een eigen afweging maken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paula, 12-03-2014 17:46 #15
Vraag :
Mijn vader is 14 jaar geleden overleden. Mijn moeder is vorig jaar geleden hertrouwd en na 3 maanden weer gescheiden. Nu zit ze weer in een relatie en woont bij hem, en mijn jongste zus woont nog steeds in het koophuis van me moeder.
Ik heb nog een oudere zus en die heeft de overwaarde van het huis van mijn moeder gebruikt voor haar koopwoning. Kan ik mijn vader kindsdeel nog opeisen? Heb nooit getekend voor afstand te doen ofzo. Heb wel van mijn 21 ste tot 23ste jaar een pensioenuitkering gehad wegens overlijden van mijn vader.
Hoe zit dit en heb ik nog recht op geld wat van mijn vader was? Want mijn moeder heeft veel opgemaakt en heeft alleen haar koophuis nog. Reactie infoteur, 13-03-2014
Beste Paula,
Als vader geen testament had, is in feite de erfenis van vader nooit vereffend geweest en kunt u alsnog uw deel opeisen. Ik heb de indruk dat uw zussen dat in feite indirect al hebben gedaan. Als uw zussen en moeder teveel hebben gebruikt uit de erfenis van vader, zijn ze u mogelijk nog geld schuldig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diana, 22-02-2014 17:56 #14
Mijn moeder heeft haar geld in een verzekering zitten, die pas bij overlijden uitkeerde. Maar het geld wat daar van uitbetaald wordt, staat op naam van mijn nichtjes… Kan ik daar dan ook mijn kindsdeel opeisen? Reactie infoteur, 23-02-2014
Beste Diana,
De uitkering van een levensverzekering gaat naar de eerstbegunstigde(n) van de verzekeringspolis en wordt niet als onderdeel van de erfenis gezien. Als de erflater zelf de premie heeft betaald, is over de uitkering daarentegen wel erfbelasting verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 14-11-2013 22:11 #13
Vraag,

Hoe zit het nu met een kindsdeel?

Mijn vader is 6 jaar geleden overleden, er was een eigen huis, die is verkocht en mijn moeder kreeg hieruit volgens de notaris de helft en mijn broer en ik ieders 1/3 deel toegewezen, mijn moeder leeft nog ( gelukkig) mijn moeder was in gemeenschap in goederen getrouwd. Hoe zit het met de kindsdelen blijven deze bedragen vast bv. ieder kindsdeel is 10.000 mag moeder dat bedrag opmaken of heeft ze het vruchtgebruik van deze 10.000, vraag hoe zit het het als moeder komt te overlijden blijft die 10.000 van elke van broer 1 en broer 2. En bv. broer 1 heeft een lening bij moeder van 5.000 hoe zit het met de verdeling later als moeder overlijd…

Met vriendelijke groet
John Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste John,
1. U hebt elk een vordering op uw moeder die bij overlijden van uw moeder eerst als vordering van haar nalatenschap afgaat voordat er een nieuwe verdeling plaats vindt.
2. Als de van moeder aan een kind is afgesloten na overlijden van de vader, gaan eerst de erfdelen van de erfenis af. Bij wat overblijft wordt haar vordering op een kind opgeteld en verdeeld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 23-10-2013 15:31 #12
Mijn moeder wil mijn zus onterven omdat we al een hele tijd geen contact meer hebben en ook omdat ik voor haar en papa gezorgd heb, als we een testament laten opmaken waarin staat dat ze onterfd word, op hoeveel geld heeft ze dan nog recht en wat met de roerende goederen? Reactie infoteur, 23-10-2013
Beste A,
Een zus die is onterfd heeft alleen recht op geld en niet op goederen. Dus de goederen zouden gewaardeerd moeten worden. Ze heeft recht op de helft van een kindsdeel, als ze een beroep doet op haar legitieme portie (anders nul).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 06-10-2013 09:36 #11
Hallo,
Mijn moeder is overleden, mijn broer en ik hebben afstand gedaan van het kindsdeel.
Nu is mijn vader overleden, hij heeft een nieuwe vriendin met wie hij een samenlevingscontract heeft omwille het huis dat ze samen hebben gekocht. Hoe gaat nu alles in zijn werk? Reactie infoteur, 06-10-2013
Hallo Patrick,
1. Jullie zijn als kinderen nog steeds erfgenaam van jullie vader. Hij kan jullie per testament onterven, maar dan houden jullie recht op de legitieme portie. Jullie kunnen ook kiezen voor beneficiair erven:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/120014-beneficiair-erven-nadelen.html

2. Belangrijk is of er een testament is, want de vriendin erft anders niets van jullie vader.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 18-07-2013 20:27 #10
Mijn vader is zeer recent overleden, mijn moeder leeft nog. Ik heb 1 jongere zus en mijn vader heeft in 1992 een testament op laten maken. Nu heb ik sinds 4 mei jl geen contact meer met mijn ouders gehad. Mijn zusje werd al veel langer gekend in zaken. Hoe verloopt e.e.a. Wat zijn mijn rechten en eventuele plichten? Hoe wordt bepaald waar ik recht op heb? Reactie infoteur, 19-07-2013
Beste Wilma,
Uw rechten zijn mede afhankelijk van wat er in het testament staat. Het beste neemt u contact op met de notaris want u hebt minimaal recht op uw legitieme portie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Isaaa, 27-05-2013 18:12 #9
Hallo situatie:
Vader overleden 2.5 jaar geleden geen testament moeder dochter en zoon moeten tekenen om belasting schuld vader twv 50000 te ontvangen nu moeder hertrouwd en huis verkocht schuld daarmee afbetaald huis verkocht voor 279 000 waar hebben kinderen recht op en wanneer is dit opeisbaar?
M.v g Reactie infoteur, 28-05-2013
Hallo Isaaa,
De nalatenschap van vader (vordering op moeder) is pas opeisbaar na het overlijden van moeder. Het is overigens maar de vraag wat daar straks nog van over zal zijn, nu het huis verkocht is. Ik vraag me ook af of het huis zonder jullie toestemming wel verkocht mocht worden (dit hangt van jullie afspraken af).
Met vriendelijke groeten
Zeemeeuw

Carolien, 20-05-2013 15:55 #8
Vraag: Mijn vader is overleden en mijn moeder leeft nog. Uit hun huwelijk zijn mijn broer en ik de enige twee kinderen. Mijn moeder heeft niets geregeld voor na haar overlijden omdat zij er van overtuigd is dat wij, als kinderen, de wettelijk erfgenamen zijn en haar (financiële) bezittingen als vanzelfsprekend aan ons toekomen. In de verschillende informatie die ik op internet heb gevonden wordt nergens met 100% stelligheid vermeld dat, als er geen sprake is van een langstlevende partner, wij als kinderen als vanzelfsprekend de eerste/enige erfgenaam zijn zonder voorwaarden of beperkingen. Ik hoop dat onze moeder nog heel lang leeft! maar als wij inz. de erfenis nog iets moet regelen waarvoor haar goedkeuring / handtekening noodzakelijk is zou ik dat graag bijtijds met haar willen bespreken. Ik zie uw antwoord en eventuele advies met belangstelling tegemoet?
Hartelijk dank voor deze geweldige service waarmee u de mogelijkheid biedt om vrijblijvend een vraag aan u voor te mogen leggen).
Met vriendelijke groet,
Carolien Reactie infoteur, 20-05-2013
Beste Carolien,
Als jullie de enige twee kinderen zijn en er is geen testament opgesteld, dan zijn jullie ook de enige wettelijke erfgenamen van jullie moeder. Ook het erfdeel van jullie vader is voor jullie als er geen testament is waarin hij dat destijds anders heeft geregeld en er geen andere kinderen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 08-05-2013 11:18 #7
Vraag:
mijn broer is onterfd door mijn moeder (zij is overleden). Hij stelt nu dat ik binnen 6 maanden na overlijden zijn legitieme portie moet betalen. Er is echter nog een pand te verkopen en we weten niet wat dat gaat opleveren. Moet ik nu op basis van een taxatie hem dat bedrag betalen en dan maar zien of het pand genoeg oplevert? En als achteraf blijkt dat het minder of meer opbrengt, moet ik dan gaan nabetalen of navorderen? Reactie infoteur, 08-05-2013
Beste Hans,
1. Een beroep op de legitieme betekent dat er een vordering ontstaat in geld die niet eerder dan na zes maanden na overlijden opeisbaar is, tenzij de erflater anders heeft beschikt.
2. Als het gaat om een pand begrijpt iedereen dat het geld niet direct voorhanden zal zijn. De belastingdienst geeft in dit soort gevallen dan ook gemakkelijk uitstel en ook een rechter zal uitstel begrijpen. De termijn moet redelijk zijn.
3. De waarde is de economische waarde. Dat kan in dit geval de WOZ waarde 2014 zijn (peildatum 2013), een taxatie, een onderlinge afspraak. Soms zijn zelfs meerdere taxaties aan de orde. U mag voorwaarden stellen, zoals de mogelijkheid van nabetaling en navordering inbrengen als de verkooppwaarde lager blijkt te zijn, maar daar hoeft uw broer niet mee akkoord te gaan. U kunt het altijd proberen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 02-05-2013 09:31 #6
Wanneer wordt de hoogte van de erfenis bepaald?
Situatie: Partner is overleden. In het samenlevingscontract is een verblijvingsbeding opgenomen. Op moment van overlijden waren de waarde van de bezittingen evengroot als de schulden (hypotheek). Erfenis had dus in principe een waarde van nul (of was zelfs een schuld).
In combinatie met de hypotheek was een overlijdensrisicoverzekering afgesloten waardoor de helft van de hypotheek afgelost kon worden (en dus de schulden de helft kleiner werden).
Waar hebben de kinderen van de overleden partner recht op? Hebben zij ook recht op de uitkering van de overlijdensrisicoverzekering (cq de verhouding bezitting vs schuld is door aflossing hypotheek nu positief) Reactie infoteur, 02-05-2013
Beste Sandra,
Dat hangt er vanaf. Belangrijk zijn de voorwaarden van de verzekering, wie de premies heeft betaald en aan wie er wordt uitbetaald (partner of bank). Betaalt de langstlevende partner de premies (kruiselings), dan is er geen erfbelasting verschuldigd en is de uitkering aan de partner geen onderdeel van de erfenis. Wordt het kapitaal aan de bank betaald (via pandrecht), dan is de hypotheek in feite kleiner en de te verdelen erfenis hoger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Madelon, 29-04-2013 19:00 #5
Laatste ouder is overleden, mijn broer erfgenaam en ik ben onterfd. Er is onroerend goed, hoe wordt de waarde bepaald, is dat de taxatie, de woz waarde of de verkoopprijs, als het het laatste is dan kan dat in deze tijd wel eens heel lang duren en daar heb ik niet zo'n zin in, kan dat dan ook anders? Reactie infoteur, 30-04-2013
Beste Madelon,
1. Voor de belastingdienst en de erfbelasting geldt de WOZ-waarde.
2. Voor de verdeling kan het op basis van de WOZ-waarde, een onafhankelijke taxatie of de verkoopprijs. Het is maar net wat onderling wordt afgesproken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anouk, 21-04-2013 19:00 #4
Ik heb recent te horen gekregen, dat mijn vader, met wie ik al jaren geen contact meer had, vorig jaar mei is overleden. Hij was hertrouwd met een nieuwe vrouw (niet mijn moeder).
Hoe weet ik wat mijn rechten op een eventuele erfenis zijn en hoe moet ik dit aanpakken? Reactie infoteur, 22-04-2013
Beste Anouk,
Bepalend is of uw vader een testament had of niet. Dat kunt u zelf navragen bij het centraal testamentenregister ctr of via een notaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 13-03-2013 21:27 #3
Hallo,

Mijn Vader is redelijk vermogend in goederen en liquide middelen. Nu is hij hertrouwd.

Wanneer hij overlijd en er is een langstlevende testament dan gaat het vermogen en de goederen naar zijn huidige vrouw die geen kinderen heeft. Wat gebeurd er wanneer zijn huidige vrouw na hem overlijd.heb ik dan alleen recht op het kindsdeel.of is dan de gehele nalatenschap mijn recht. Ik bedoel na eventueel overlijden heb ik recht op 50% volgens het kindsdeel en zijn vrouw de andere 50%, gezien het langstlevende testament moet ik wachten tot zijn vrouw niet meer leeft, maar wat gebeurd er dan met haar 50% van de erfenis? is dat door haar middels testament aan een willekeur te geven of kan ik naast mijn 50% daar ook aanspraak op maken? Reactie infoteur, 14-03-2013
Hallo Chris,
Die tweede 50% is van de vrouw en kan ze naar een ieder overmaken per testament. Ook naar u, maar ze hoeft dat niet te doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sallina, 20-02-2013 16:06 #2
Hallo,
Ik ben kind van moeder die overleden is en vader heeft mij niet erkend. Ik heb geen contact met mijn vader of andere familieleden waardoor ik het heel moeilijk heb en onder andere moeilijk een woonplaats kan vinden vanwege het punten systeem waar je je pas op je 18de kon inschrijven ik ben nu 19. in ieder geval vlak voor het overlijden van mijn moeder hebben ze geregistreerd partnerschap aangevraagd ook weet ik dat ze een testament hebben samen gesteld. Laatst kwam de belastingsdienst bij mijn schoonouders aan de deur om 8000 euro in te vorderen, dit moest betaald worden over de erfenis die ik niet heb ontvangen maar mijn deel is dus naar de langstlevende gegaan (mijn vader). gezien ik geen contact met mijn vader heb ben ik bang dat hij het geld op maakt aan de hypotheken die hij over panden moet betalen. (hij verhuurt kamer in de stad aan studenten) omdat ik in zo'n lastige situatie zit vraag ik me af of ik mijn deel kan opeisen. gezien ik geen woning van het minimumjeugdloon kan betalen. geen werk of vast contract heb en dus ook geen woning kan kopen. over een paar maanden sta ik op straat omdat ik heel erg depressief ben geworden en mijn school niet meer vol kon houden waardoor mijn studiefinanciering en mijn wezenuitkering ook vervalt. kan ik mijn deel opeisen? dan kan k normaal wonen en uit de schulden komen.
het is nogal ingewikkeld zo als u ziet en 't is moeilijk alles in een bericht samen te vatten maar ja hoop dat u hier voldoende informatie aan heeft.
Met vriendelijke groeten,
Sallina Reactie infoteur, 20-02-2013
Hallo Sallina,
Het is belangrijk om te weten wat er in het testament staat. In de regel kun je naar de kantonrechter als de vader door onverantwoord gedrag jouw erfdeel verspeelt, maar de rechter moet dan wel van oordeel zijn dat daarvan sprake is. Probeer contact te leggen met de notaris van je moeder en vraag hem om uitleg en advies. Hij weet wat er in het testament staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marianne, 10-12-2012 17:23 #1
Beste lezer,
Mijn oma is overleden. Mijn opa was al overleden. Er zijn drie kinderen, waaronder mijn moeder. Mijn moeder heeft geen contact met haar broer en zus. Kan zij haar kindsdeel opeisen? En wat als de broer en zus al het geld er al door heen hebben gejaagd?
Met vriendelijke groet Marianne. Reactie infoteur, 11-12-2012
Beste Marianne,
1. Als er geen testament is, heeft uw moeder recht op haar kindsdeel.
2. Om te bepalen hoeveel geld dit is, moet een boedelbeschrijving worden gemaakt van de nalatenschap.
3. Als broer en zus het geld uit de nalatenschap hebben opgemaakt, houdt moeder haar vordering op broer en zus. Haar deel is opeisbaar via de kantonrechter als broer en zus niet meewerken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Erfenis verdelen
Reacties: 43
Schrijf mee!