InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zwitserland: een Zwitserse bankrekening openen

Zwitserland: een Zwitserse bankrekening openen

Veel mensen willen een Zwitserse bankrekening openenen. Dat was voorheen vooral omdat zij op die manier de belastingdienst wilden ontlopen. Zwitserland kent namelijk een strikt bankgeheim. Dat staat echter onder druk. Andere redenen om een bankrekening in Zwitserland te openen is om het vermogen om te zetten in Zwitserse francen of beter toegang te hebben tot bepaalde markten. Lees er alles over in dit artikel. Relatief veel Nederlanders willen een rekening openen bij een Zwitserse bank. Zij kunnen daar verschillende redenen voor hebben. De belangrijkste reden was altijd dat Zwitserland het bankgeheim hoog heeft staan. Veel mensen kozen dus voor Zwitserland om hun vermogen voor de Nederlandse belastingdienst verborgen te houden. De Nederlandse fiscus zou namelijk er nooit achter kunnen komen dat zij een groot vermogen op een Zwitserse bankrekening hadden staan. Bovendien hebben de Zwitserse banken een buitengewoon betrouwbaar imago. Zelf de Naziís maakten in de oorlog gebruik van van de Zwitserse banken om geld weg te sluizen.

Zwitserse bankgeheim onder druk

Het bankgeheim is echter de laatste jaren sterk onder druk komen te staan. Eerst was er een werknemer die de bankgegevens bij een aantal banken stool en deze gegevens aan de Duitse belastingdienst verkocht. Daardoor kwam de Duitse belastingdienst erachter dat een groot aantal vermogende Duitsers (een deel van) hun vermogen voor de belastingdienst verborgen.hield. De Zwitserse banken probeerden de verkoop aan te vechten bij de rechter door te stellen dat het om gestolen gegevens ging, maar de Duitse rechter stelde hen in het ongelijk. Ook de Nederlandse belastingdienst kreeg via Duitsland de gegevens van een aantal Nederlandse belastingontduikers. De afgelopen jaren is de druk op Zwitserland verder gegroeid vanuit de Europese Unie en de Verenigde Staten om het strikte bankgeheim op te geven. Deze landen zijn het zat dat zij veel belastinginkomsten mislopen doordat mensen hun geld op een Zwitserse rekening stallen. Zwitserland lijkt aan de druk toe te nemen.

Belangrijkste Zwitserse banken

Voorlopig zijn er echter nog genoeg mensen die hun toevlucht nemen tot een Zwitserse bankrekening. Soms doen zij dat ook om hun geld te kunnen wegzetten in Zwitserse francen. Dat is vooral handig in periodes dat deze munt een sterke periode doormaakt ten opzichte van de euro en de Amerikaanse dollar. De grootste Zwitserse banken zijn UBS en Credit Suisse. Zij hebben samen meer dan 50 procent van het totale vermogen van de Zwitserse banken in handen. Zwitserse banken accepteren klanten vanuit het buitenland. Het gaat dan zowel om particulieren als bedrijven. Sommige mensen openen ook een rekening in Zwitserland omdat ze op die manier makkelijker toegang hebben tot bepaalde markten. Wanneer iemand een rekening in Zwitserland wil openen moet hij kunnen aantonen over genoeg vermogen te beschikken.

Zwitserse bankrekening openen

Wanneer u een rekening wilt openen kunt u er voor kiezen om zelf naar een Zwitserse bank te stappen, maar er zijn ook tussenpersonen die u kunnen helpen. Zij hebben ervaring, dus dat maakt het makkelijker. Wanneer u een rekening opent moet u in ieder geval een bewijs van adres en een orgineel paspoort kunnen overleggen. Ook moet u een referentiebrief van een bank of advocatenkantoor hebben waaruit blijkt dat u over genoeg vermogen beschikt. In de meeste gevallen moet er bij het openen van een rekening een bepaald bedrag worden ingelegd. Het gaat dan om meestal tienduizend euro. Wanneer u een rekening van een bedrijf opent moet u ook een oprichtingscertificaat, de statuten, een bestuurdersresolutie waaruit blijkt dat het bestuur instemt met het openen van de rekening, en een aandelenregister overhandigen. Deze moeten vaak in het Duits of Engels vertaald zijn.

Lees verder

© 2011 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwitserland: een Zwitserse bankrekening openen"

Reacties

Pvdbos, 29-11-2012 11:43 #2
Ik wil graag een Zwitserse bankrekening openen privé. Hoe gaat dat in zijn werk?

A. Peek, 23-10-2012 10:49 #1

Infoteur: Simcha
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie van Zwitserland
Reacties: 2
Schrijf mee!