InfoNu.nl > Financieel > Geld > Langstlevende mag erfdeel van kinderen opmaken

Langstlevende mag erfdeel van kinderen opmaken

In het verleden hadden kinderen de mogelijkheid om bij de langstlevende ouder hun kindsdeel op te eisen. Sinds 2003 geniet de langstlevende nu bescherming tegen eisende kinderen. Het deel dat eigenlijk toekomt aan het kind, is volledig ter beschikking aan de ouder tot hij of zij overlijdt. Doordat kinderen in het verleden hun kindsdeel konden opeisen, ontstonden er situaties die niet wenselijk waren. De ouders bouwen in de loop van het leven een spaarkapitaal en een overwaarde in het huis op. Na overlijden van één van twee konden de kinderen eisen dat ze een deel van het geld gaan afstaan. De overgebleven ouder was hierdoor genoodzaakt om een extra hypotheek op het huis te nemen. Sinds 2003 is het niet meer mogelijk om een kindsdeel op te eisen. Een uitzondering is gemaakt bij het hertrouwen van de ouder.

Vordering ter grootte van het erfdeel

Bij het overlijden van een ouder staat er in de testament hoe de verdeling van de erfenis gaat plaats vinden. Bij het ontbreken van een testament geldt de wettelijke verdeling. Het erfdeel van de overledene zal normaal gesproken toekomen aan de overgebleven partner en de kinderen in gelijke delen. Het deel van het vermogen waar de kinderen recht op hebben, zullen zij pas ontvangen bij het overlijden van de overgebleven ouder. De kinderen krijgen een vordering ter grootte van het erfdeel.

Kan het kindsdeel volledig worden opgemaakt?

Ja, de overgebleven ouder heeft de volledige beschikking over het geld en mag er mee doen wat hij of zij zelf wil. Het is mogelijk dat er niets overblijft van het geld. In een uiterste geval kan het zelfs gebeuren dat er uitsluitend schulden overblijven.

Ouder gaat hertrouwen – wilsrechten

De rechten van de kinderen worden beschermd bij hertrouwen van de ouder. Het gevaar dreigt namelijk dat de ouder gaat trouwen in gemeenschap van goeden, en dat een deel van het kindsdeel ten goede komt aan de nieuwe partner bij overlijden. Dit gebeurt door een beroep te doen op een wilsrecht. In dat geval kunnen zij goederen (bijvoorbeeld een eigen huis) in eigendom krijgen ter hoogte van de vordering die zij op de langstlevende hebben. De ouder kan wel het vruchtgebruik blijven houden, maar de eigendom komt bij de kinderen te liggen.

Voorbeeldberekening:

Een man en vrouw zijn gehuwd in gemeenschap van goederen en hebben drie kinderen. Zij hebben een spaarrekening met €95.000 aan spaarkapitaal. Daarnaast hebben ze een overwaarde in het huis van €75.000. De overige bezittingen worden op een waarde geschat van €30.000. In totaal bedraagt het vermogen €200.000. De man komt te overlijden.

De helft van het vermogen komt in de erfenis terecht en de andere helft is eigendom van de vrouw (door de gemeenschap van goederen). De erfenis komt toe aan de vrouw en de kinderen, ieder voor een gelijk deel. De drie kinderen hebben dus een erfdeel van €25.000 en de vrouw ook €25.000.

Het erfdeel van de kinderen blijft tot de beschikking van de vrouw. Indien zij gaat hertrouwen, kunnen de kinderen hun kindsdeel veilig stellen door bijvoorbeeld het huis in eigendom of in gedeeltelijke eigendom te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Erfrecht en kinderenErfrecht en kinderenBij het overlijden van een ouder hebben de kinderen recht op een erfdeel. In het verleden kon dit tot problemen leiden.…
Erfenis - testament en wilsrechtenErfenis - testament en wilsrechtenBij het overlijden rijst de vraag wat de positie is van de langstlevende ten opzichte van de kinderen. Door hertrouwen v…
Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat een kind erft van een ouder of ouders en hoe groot dit kindsdeel is, is vooral afhankelijk van de vraag of er een te…
Wie als erfgenaam en erfgenamenWie als erfgenaam en erfgenamenWie erft volgens de wet erfrecht uw vermogen en nalatenschap? Wie erf van u wanneer er geen testament is opgesteld? Wie…
Wat is een tweetrapstestament?Eén van redenen om een testament te maken is om de te betalen erfbelasting na overlijden te verlagen. Een oplossing kan…

Reageer op het artikel "Langstlevende mag erfdeel van kinderen opmaken"

Reacties

Chantal, 09-01-2017 21:42 #3
Mijn vader is pas gestorven en wij hadden een moeilijke band. Ik wilde heel graag thuis komen maar ik kon niet door een deur met zijn vrouw en die heeft er ook alles aan gedaan dat ik niet welkom was.

Nu is mijn vader 15 oktober overleden en ik heb dat via een vriendin in de loop van die week vernomen. Ik ben die week heel schofterig behandeld. Ik voelde mezelf een vreemde op de uitvaart van mijn vader. Ze hebben mij vanalles ontnomen, afscheid, en tot op de dag van vandaag is het nog steeds een raadsel voor mij waar zijn urn is.

De een zegt hij wordt uitgestrooid de ander zeg hij komt bij mijn opa in het graf. Nu vernam ik vandaag dat het huis van mijn vader en zijn vrouw verkocht is aan haar zoon dus mijn stiefbroer zodat zij dat kan huren anders kan ze het niet betalen. Ik ben niet onterft en zij is de langstlevende, maar wat zijn mijn rechten?

Dunja, 14-09-2015 15:49 #2
Hoe zit het in het volgende ''hypothetische' geval?

Man en vrouw zijn getrouwd op Huwelijkse Voorwaarden. Het is van beide het 2e huwelijk en elk heeft 2 kinderen uit het vorige huwelijk. Kinderen wonen bij de exen. Er is géén testament. (om het even lastiger te maken.)
Man en vrouw hebben dus géén kinderen in hun huis wonen.
Nu komt één van beiden te overlijden. In principe kan de langstlevende het kapitaal opsouperen… dit doet hij niet.
Vervolgens komt ook de man te overlijden. Hij heeft 2 kinderen maar de overleden vrouw heeft er ook nog 2!
Stel dat er een flink kapitaal over zou blijven. Wordt dit dan verdeeld onder alle 4 de kinderen of alleen onder de kinderen van de langstlevende partner en hebben de kinderen van de overleden partner 'gewoon vette pech'?

Saskia van Hees, 03-06-2014 12:52 #1
Hoe werkt het een van de partners komt te overlijden, men heeft een testament langslevende de andere partner heeft hier door dus ook het vruchtgebruik van het onroerendgoed en blijft in feite alleen eigenaar, moeten de kinderen dan ook mee betalen voor de kosten en onkosten van het onroerendgoed?

met vriendelijke groet
saskia van Hees

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!