Erfrecht en kinderen

Erfrecht en kinderen Bij het overlijden van een ouder hebben de kinderen recht op een erfdeel. In het verleden kon dit tot problemen leiden. Door het nieuwe Nederlandse erfrecht wordt de langstlevende echtgenoot beter beschermd.

Oud Nederlands Erfrecht

Vanaf 1 januari 2003 hebben wij in Nederland een nieuw erfrecht. In het oude erfrecht kon het erfdeel van de kinderen opgeëist worden. De langstlevende echtgeno(o)t(e) moest in deze gevallen het erfdeel van de kinderen uitbetalen. Hierbij is het niet van belang of er wel of niet een direct opeisbaar tegoed beschikbaar was. Indien er geen spaargeld was maar wel een overwaarde op de woning, dan moest het erfdeel van de kinderen bij opeising toch uitbetaald worden. Dat zou kunnen betekenen een extra hypotheek op de woning of zelfs verkoop van het huis.

Nieuw Nederlands Erfrecht

Tegenwoordig worden de langstlevende echtgenoten financieel beter beschermd. Bij gehuwde ouders (of geregistreerde partnerschap) gaat na overlijden van één van de partners van rechtswege alle goederen naar de langstlevende partner. De kinderen krijgen een geldvordering op de langstlevende. Hierbij is het niet gegarandeerd dat het erfdeel blijft bestaan. De langstlevende partner mag namelijk volledig over de goederen (bijvoorbeeld huis en spaargeld) beschikken.

Kinderen van de overledene

Deze geldvordering op de ouder is pas op te eisen na het overlijden van de langstlevende. Ook in het geval dat de ouder failliet gaat, of in de schuldsanering komt kunnen de kinderen hun erfdeel opeisen. Het Nieuw Nederlands Erfrecht geldt van rechtswege tenzij er een testament is opgemaakt. In een testament kan een afwijkende constructie worden gekozen.

Onterfde kind

De kinderen zijn niet volledig te onterven. Het kind heeft namelijk altijd recht op de zogenaamde legitieme portie. Minimaal houden ze recht op de helft van het normale erfdeel. Een kind dat onterfd is en zijn of haar legitieme portie opeist krijgt een geldelijke vordering op de erfgenamen. Na het opeisen van de legitieme portie is dit kind geen partij meer bij de afwikkeling van de nalatenschap.

Onder kinderen verstaan het erfrecht:

  • Kinderen uit het huwelijk geboren
  • Erkend door erflater, indien niet uit het huwelijk is geboren
  • Erkend door erflater, de man, wanneer het kind is geboren uit een geregisteerd partnerschap.
  • Geadopteerde kinderen
  • Kinderen door gerechtelijk vaderschap is vastgesteld.
Gerelateerde artikelen
Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat erf ik als kind volgens het erfrecht?Wat een kind erft van een ouder of ouders en hoe groot dit kindsdeel is, is vooral afhankelijk van de vraag of er een te…
Hebben de kinderen recht op hun deel van de erfenis?Bij overlijden gaan de eigendommen en de schulden nagelaten worden via het wettelijk erfrecht, of op basis van een testa…
Wat is bij overlijden de legitieme portieWat is bij overlijden de legitieme portieWat is bij een overlijden en successie de legitieme portie en wie hebben daar recht op? Wat gebeurt er bij het onterven…
Erven  legitieme portie en kinderen ontervenErven legitieme portie en kinderen ontervenEr zijn een paar zekerheden in het leven, u gaat een keer door en u moet belasting betalen. Als u dood gaat, dan weet u…

Vertrouwen: het belangrijkste kapitaal van een bankVertrouwen: het belangrijkste kapitaal van een bankZonder vertrouwen is een bank reddeloos verloren. Een bank kan op papier op basis van rationele cijfers nog zo gezond en…
Financiele kengetallen (Ratio's)Financiele kengetallen (Ratio's)Boekhouding dient ervoor om een bedrijf te sturen. Een verkeerde sturing van het bedrijf valt op te maken uit de cijfers…

Reageer op het artikel "Erfrecht en kinderen"

Reacties

Inge Steenbergen, 18-01-2018 11:08 #7
Is een verklaring van erfrecht noodzakelijk bij de verkoop van het huis van mijn moeder.
Zij is alleenstaand.
Mijn moeder is nog niet overleden, maar wij willen graag alles goed geregeld hebben.

Trudie, 29-12-2014 12:45 #6
Mijn man is de oudste en doet de afhandeling van de rekening hij heeft er papieren voor getekend en daar bij hoefde geen erfrecht bij volgens de ING nu hebben ze een brief gehad van zijn zus dat ze er niet mee akkoord gaat omdat ze woorden hebben samen.wat nu

U. Wesselink, 26-11-2012 11:27 #5
De vraag is of het nieuwe erfrecht zoals hierboven besproken ook van toepassing is op situaties van voor 2003.

Paul, 31-07-2012 16:21 #4
Inwonend kind bij alleenstaande ouder heeft recht op koop woning in bewoonde staat(60%) via een legaat.

-Volgens een taxateur wordt deze term niet meer gebruikt. Mogen de overige erfgenamen daar vanaf wijken?

Alleenstaande ouder(wordt verpleegd door inwonend kind, mantelzorger) heeft besloten dat het kind het huis nu mag kopen volgens taxatiewaarde(is lager dan woz waarde) rekening houdende met de geldende regels voor vruchtgebruik om te voorkomen dat inwonend kind het niet kan betalen en door overige kinderen het huis uit wordt gezet. De kans is groot dat een van de overige erfgenamen het gaat aanvechten omdat het bedrag lager uitvalt dan via vrije verkoop.

-Kan alleenstaande ouder dit doen?
-Hoe sterk staat een erfgenaam bij het aanvechten van bovenstaande beslissing?

R. Frissen, 29-10-2011 13:09 #3
Ik zit met de volgende vraag waar ik maar niet achterkom: Mijn vader is hertrouwd en heeft alles goed geregeld voor zijn vrouw. Wanneer mijn vader overlijdt, wordt de balans dan opgemaakt van de op dat moment aanwezige (on-)roerende goederen? Wordt hieruit de legitieme portie bepaald voor het moment dat de overblijvende echtgenote overlijdt? In principe is alles voor de langstlevende en kan de echtgenote na de dood van mijn vader alles opmaken. Of blijft toch die legitieme portie voor de kinderen bestaan?. M.a.w. kan de overblijvende echtgenote alles geheel opmaken zodat er aan het einde van de rit niets meer over is? Weet iemand hoe dit zit?

A. Duker, 22-03-2010 22:36 #2
We kregen een tip van iemand die zei dat het erfrecht verandert was/is? miv januari 2010. Wij hebben een eigen huis met nog 2 inwonende kinderen van 21 en 25 jaar met allebei een vriendin. Hoe zit het dan verder met wat wel en niet kan als 1 van ons beide overlijdt of dat we allebei komen te overlijden. We hebben nu onze kinderen aangewzen bij de notaris als erfgenamen. Reactie infoteur, 24-03-2010
Ja, klopt zie artikel over erfrecht per 2010: http://financieel.infonu.nl/belasting/49037-wijzigingen-inkomstenbelasting-en-successierecht-per-2010.html

G. Pot, 19-11-2008 16:09 #1
Duidelijk verhaal, maar er blijft een vraag bij mij hangen. Wie betaalt de succesierechten over het kindsdeel dat bij de langstlevende terecht komt, die het kindsdeel bij leven op kan maken.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!