InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe om te gaan met geld in een relatie

Hoe om te gaan met geld in een relatie

Hoe om te gaan met geld in een relatie Geld heeft grote invloed op een relatie. Verschillende meningen over het uitgeven van geld kan een relatie breken. Dit geldt zeker in het geval er niet veel geld te besteden is. In een relatie is het belangrijk om goede afspraken te maken over hoe om te gaan met het beschikbare geld. Voor stellen die niet getrouwd zijn in gemeenschap van goederen, is het verstandig om duidelijk gescheiden bankrekeningen aan te houden. Op deze manier houdt u inzichtelijk van wie wat is. Dit lijkt in een relatie niet heel erg belangrijk, maar in het geval van een stukgelopen relatie kan het veel problemen voorkomen. Samenwonenden doen er verstandig aan om een samenlevingscontract op te stellen. Dit is niet alleen verstandig om vast te leggen hoe de financiën zijn verdeeld, maar ook in het geval één van de partners komt te overlijden is het hebben van een samenlevingscontract cruciaal.

Gescheiden rekeningen

Voor partners die samenwonen, maar ook voor gehuwden, kan het handig zijn om gescheiden rekeningen aan te houden. Ieder heeft zijn eigen rekening en maandelijks wordt er een vooraf afgesproken bedrag gestort op een gezamenlijke rekening om de vaste lasten te kunnen voldoen. Het resterende geld kunnen de partners naar eigen inzicht besteden. Dit is een handige methode om inzicht te houden in de geldzaken. Op deze manier kan er worden voorkomen dat één van de beide partners teveel geld uit gaat geven. Naast het feit dat het handig is, kan het ook veel problemen in de relatie voorkomen. Eén van de partners kan niet teveel uitgeven waardoor de andere partner ook met tekorten te maken krijgt.

Nut van een samenlevingscontract

Partners die gaan samenwonen gaan ervan uit dat ze voor altijd bij elkaar blijven. De feiten laten echter zien dat de meeste relaties vroeg of laat weer beëindigd worden. Zodra samenlevenden hun relatie verbreken is het moeilijk om te bepalen waar een ieder recht op heeft. In het geval één van beide komt te overlijden, heeft de overgebleven partner geen recht op bezittingen van de overledene. Die gaan namelijk volgens het erfrecht naar de wettelijke erfgenamen. In het geval deze kinderen heeft, erven de kinderen de totale bezittingen. In het geval de overledene geen kinderen heeft, gaan de bezittingen naar de ouders en broers en zussen.

Schulden door één van de partners gemaakt

Mensen die samenwonen kunnen ook te maken krijgen met schulden die zijn gemaakt door de partner. Wettelijk blijven de schulden de verantwoordelijkheid voor diegene die ze gemaakt heeft, maar in de praktijk zal ook de partner op moeten draaien voor de schulden. Vaak worden deze namelijk gezamenlijk aangegaan en dan maakt het niet uit waar het geld uit is uitgegeven en door wie van de twee. In een huwelijk in gemeenschap van goederen is een schuld altijd een gezamenlijke schuld. Alle bezittingen zijn gezamenlijk, dus ook de schulden.

Schulden inbrengen in een huwelijk

Bij het voltrekken van een huwelijk in gemeenschap van goederen, worden de bestaande schulden een gezamenlijk probleem. De partner die eerst geen schulden had, is na het huwelijk ook hoofdelijk verantwoordelijk voor de schuld van de partner. Het maakt in dit geval niet meer uit dat de schulden zijn ontstaan vóór het huwelijk.
© 2010 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe om te gaan met geld in een relatie"

Infoteur: Esmee
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!