InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoe de hoogte van alimentatie vaststellen?

Hoe de hoogte van alimentatie vaststellen?

Hoe de hoogte van alimentatie vaststellen? Partners die hebben besloten om te scheiden, moeten nog veel zaken regelen voordat ze van elkaar af zijn. In het geval ze samen kinderen hebben, zullen de wegen nooit echt scheiden. De meest verdienende partner moet vaak alimentatie gaan betalen voor de minder verdienende ex-partner. In eerste instantie zullen de ex-partners proberen om samen een financiële regeling af te spreken. Indien dit niet lukt, zal de rechter een uitspraak moeten doen. De hoogte van de alimentatie wordt dan vastgesteld door de rechter. Hierbij houdt hij rekening met de draagkracht van beide ex-partners. Indien het inkomen van de beide voormalige partners sterk verschilt, zal de alimentatieverplichting hoger uitvallen. De rechter zal letten op de behoefte van de minst verdienende partner, maar gaat wel uit van redelijkheid. Hij zou kunnen beslissen dat de alimentatie lager uitvalt en dat de betreffende ex-partner een baan moet gaan zoeken. In veel gevallen is het niet mogelijk om een redelijke alimentatie vast te stellen. Indien beide ex-partners leven van een uitkering, zal het moeilijk worden om goede afspraken te maken.

Hoe moet ik alimentatie aanvragen?

De eisende partij legt het verzoek bij de rechter neer in een verzoekschrift. De andere partij kan in een verweerschrift ook zijn of haar verhaal kwijt. Op de uiteindelijke zitting kunnen de ex-partners hun verhaal toelichten. Door het verzoekschrift of het verweerschrift goed te motiveren kan de rechter zich een duidelijk beeld vormen van uw standpunt. Hoeveel alimentatie iemand gaat ontvangen is afhankelijk van het beeld van de rechter, maar het is mogelijk om vooraf een indicatie te krijgen van de bedragen. Deze kunt u vinden op het internet of bij het NIBUD.

Hoeveel alimentatie heb ik recht op of moet ik gaan betalen?

Op het internet treft u diverse berekeningstools aan om het bedrag vast te stellen, maar u kunt zich ook wenden tot het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Tegen betaling kunt u de Geldwijzer Alimentatie bestellen. Hierin staat duidelijk omschreven hoe de rechter de rechten en plichten ongeveer gaat vaststellen. Met de volgende zaken houdt de rechter onder andere rekening:
  • De hoogte van de inkomsten van beide partners
  • De hoogte van de uitkering van beide partners
  • Andere inkomsten
  • Het vermogen
  • De hoogte van de resterende hypotheek waar één van beide blijft wonen
  • Hoeveel schulden de beide ex-partners hebben

Wanneer vervalt het recht op alimentatie

Bij grote inkomensverschuivingen kan de rechter gevraagd worden om opnieuw naar de plichten en rechten te kijken. Ook in het geval er andere wijzigingen zijn waardoor één van de ex-partners een hogere of lagere alimentatie redelijk vind, kan er aan de bel worden getrokken. Indien de alimentatie ontvanger gaat samenwonen, trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, vervallen de rechten op alimentatie. In het geval de betalende ex bijvoorbeeld gaat trouwen, kan dit gevolgen hebben voor de draagkracht. Dit zou een reden kunnen zijn om de alimentatie te verlagen.

Alimentatie voor de kinderen

De scheidende ouders zijn ook verplicht om financieel bij te dragen voor de kinderen. Dit geldt in ieder geval tot de kinderen 18 jaar zijn. Ook kan het verplicht zijn indien de kinderen nog geen 21 jaar oud zijn. De ouder die de dagelijkse verzorging heeft, ontvangt de alimentatie. Tot 21 jaar worden zij geacht om bij te dragen in het geval de kinderen een studie volgen. De alimentatie wordt dan rechtstreeks aan het kind betalen. Bij een co-ouderschap wordt er meestal geen alimentatie voor de kinderen afgesproken. De ex-partners zijn vrij om afwijkende afspraken te maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe de hoogte van alimentatie vaststellen?"

Reactie

Henk Loonstra, 17-10-2010 11:54 #1
Mijn dochter is 16 jaar en woonde eerst bij haar moeder, ik betaal kinderalimentatie. Nu woond ze in een opvang en heeft niet meer de volledige verzorging van mijn dochter. U schrijft dat, ik citeer.
De ouder die de dagelijkse verzorging heeft, ontvangt de alimentatie. Tot 21 jaar worden zij geacht om bij te dragen in het geval de kinderen een studie volgen. De alimentatie wordt dan rechtstreeks aan het kind betalen.
Mijn dochter woond in friesland en gaat daar nu ook naar school. Aan wie moet ik nu betalen?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-03-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!