InfoNu.nl > Financieel > Geld > Over geld en geldzorgen in een relatie

Over geld en geldzorgen in een relatie

Over geld en geldzorgen in een relatie "Over geld praat je niet" is het advies van de oudere generatie. Lange tijd werden geldzorgen binnen de familiekring verzwegen. Maar in een goede relatie moeten partners regelmatig openhartig en eerlijk praten over hun financiële zorgen. Mijden van dat thema geeft vroeg of laat problemen.

Tip 1: Praat over geld en houd geld over

Zorgen over geld houd je binnenskamers. Die opvatting bestaat al sinds mensenheugenis maar is ook al tijden een verkeerde instelling. Geld is geen taboe-thema. Maak geld in je relatie al in een vroeg stadium tot gespreksthema. Het zou op den duur toch verkeerd gaan als een van jullie beiden de neiging tot verkwisten heeft, terwijl de ander juist prikkeldraad rondom zijn portemonnee spant.

Het maak het binnen uw relatie een stuk gemakkelijker door vanaf het begin een duidelijke en open weg in te slaan. Zit regelmatig (1 keer per maand is voldoende) bij elkaar en bespreek uw financiële situatie. Welke uitgaven staan er voor de deur? Waar kunt u op besparen? Hoe houden we geld over? En bedenk: het is niet verstandig om het thema te verdringen. Eventuele problemen zullen dan later escaleren.

Tip 2: Vertrouw elkaar in geldzaken

In een relatie zonder stress met geld omgaan, werkt alleen als je elkaar vertrouwt. Dat betekent dat elk van jullie toegang heeft tot het gezamenlijke budget en de gezamenlijke rekeningen. Geen van beide partners heeft nog een geheim "potje" voor noodsituaties, niemand speculeert achter de rug van de ander op de aandelenmarkt en de rekeningen luiden altijd op naam van beide partners.

Wees volledig open over alles wat het thema geld en betalen aangaat. Als u uw partner (om welke reden dan ook) al met geld niet vertrouwt, hoe wilt u hem dan onvoorwaardelijk vertrouwen bij de écht belangrijke dingen in het leven?

Tip 3: Sluit compromissen bij conflicten over geld

Geruzie over geld levert niets op. U heeft achteraf niet meer in uw portemonnee en uw zorgen worden er ook niet minder door. En wellicht escaleert het conflict alleen nog maar (zie tip 4).

Zoek liever naar een compromis zonder emotionele of kwetsende woorden, en liefst zo snel mogelijk! Geef ook eens een keer toe als uw partner meer geld uitgeven wil dan u nodig acht. Of stel u terughoudend op als de bodem van de schatkist in zicht is en een aankoop eigenlijk ook nog even kan wachten. Voel het niet als betutteling maar wees blij dat u een verantwoordelijke partner heeft die zich om uw financiële situatie bekommert.

Tip 4: Geld vervangt geen liefde en genegenheid

Waar we eigenlijk bedoelen te zeggen dat we wat tederheid, een luisterend oor, een goede raad of een liefdevolle omhelzing missen, barsten we in werkelijkheid vaak uit in hooglopende ruzie over een een rekening die rood staat. Waarom eigenlijk?

Omdat u ervan overtuigd bent dat u een geldconflict in uw voordeel kunt beslissen. Want geld is iets tastbaars wat we in euro's en centen kunnen meten. En het is gemakkelijker om in euro's en centen te argumenteren dan met kwetsbaarheid, liefde en genegenheid.

Gebruik geld daarom niet als springplank of als trigger voor geschillen. Stelt uw partner u teleur, vertel hem dát dan en vertel hem niét dat hij minder geld moet uitgeven.

Tip 5: Geef geld geen macht!

Geld regeert de wereld. Deze spreuk heeft weliswaar weinig diepgang maar klopt natuurlijk wél. Ook in veel relaties bepaalt de hoofdkostwinner de financiële koers en geeft aan hoe het verdiende geld wordt besteed. En de minder of niet-verdienende partner staat bij financiële besluiten vaak aan de zijlijn.

Advies: gebruik geld nooit als middel om uw macht in een relatie te demonstreren. Daar valt immers niets bij te winnen. U vernedert er alleen uw partner mee en misschien verspeelt u daarmee op den duur voorgoed zijn of haar liefde. Vooral als u de kostwinner bent en uw partner zelf geen inkomen heeft.

Tip 6: Investeren in een relatie betekent óók geld uitgeven

Sparen is belangrijk, zonder twijfel. Voor uw pensioen, voor de kinderen, voor een eigen huis, voor wat dan ook. Geld is er echter ook om een keer te worden uitgegeven. En aan geld uitgeven beleeft menige relatie meer vreugd dan aan sparen.

Benut uw financiële mogelijkheden. Koop gerust eens iets samen wat u altijd al wilde hebben. Verkwist uw geld eens aan een duur diner of een romantisch weekend. Zo ontneemt u het geld zijn ernst en draagt het bij aan de instandhouding van uw relatie.

Tip 7: Je ex terug of je geld terug

Je ex terug of je geld terug is de leus van de Amerikaanse auteur John Alexander, die ook bij ons steeds meer successen boekt. Hij schreef een 3-tal bruikbare handleidingen voor mensen wiens relatie toch is stuk gelopen. Zie ook gerelateerde links meteen onder dit artikel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geldzaken bespreken in een relatieGeldzaken bespreken in een relatieIn een relatie zijn de rollen onderling verdeeld. De ene neemt bepaalde taken voor zijn of haar rekening en de ander ric…
Week van het Geld - Wijzer in GeldzakenWeek van het Geld - Wijzer in GeldzakenIn maart vindt de nationale Week van het Geld plaats. De week is ingesteld sinds 2011 met als doel om basisschoolleerlin…
Wijzer in geldzaken, wat voor beslisser bent u (geldtype)Wijzer in geldzaken, wat voor beslisser bent u (geldtype)U wilt wijzer worden in geldzaken en bijvoorbeeld weten welk geldtype u bent? Bij geld, geldkwesties en geldzaken neemt…
Tips om uw geldzaken weer op orde te krijgenTips om uw geldzaken weer op orde te krijgenGeldzorgen zijn op te lossen door te besparen op de uitgaven of door de inkomsten te verhogen. In de praktijk blijkt dat…
Schulden van een ex partnerSchulden van een ex partnerHeel simpel gesteld ontstaan schulden doordat er teveel wordt uitgegeven. Zodra de uitgaven de inkomsten overstijgen ont…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Over geld en geldzorgen in een relatie"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële crisis
Schrijf mee!