InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een notaris?

Wat kost een notaris?

Wat kost een notaris? Niet alleen voor het aankopen van een huis komt u bij de notaris, maar ook bijvoorbeeld voor het opstellen van huwelijkse voorwaarden en het maken van een testament. U kunt flink besparen op de kosten van de notaris door te gaan vergelijken. De meeste mensen komen bij de notaris voor de overdracht van een woonhuis van de verkoper op de koper of voor het opstellen van een testament. De notaris heeft u echter ook nodig voor bijvoorbeeld het opstellen van huwelijkse voorwaarden, scheiden, samenlevingscontract of het oprichten van een stichting. U bent niet verplicht om de notaris uit uw eigen woonplaats in te schakelen. U bent vrij om iedere willekeurige notaris in Nederland te kiezen. U kunt namelijk via vergelijkingssites de tarieven voor deze diensten met elkaar vergelijken. Dit kan u honderden euro’s besparen. Het is onverstandig om uitsluitend voor het laagste bedrag te gaan. Een goed advies in belangrijk, vooral voor de ingewikkelde zaken waarvoor u naar de notaris gaat.

Concurrentie

In 1999 zijn de notaristarieven vrijgegeven. Sindsdien zijn de prijsverschillen steeds groter geworden. In eerste instantie bleven de prijzen redelijk dicht bij elkaar, maar de verschillen per notariaat zijn tegenwoordig de moeite waard. Wilt u bijvoorbeeld een woning aankopen in de provincie Utrecht dan kunt u bijvoorbeeld via de vergelijkingssite: degoedkoopstenotaris.nl uitzoeken bij welke notaris u het goedkoopste uit bent voor de hypotheekakte en leveringsakte voor het huis. Indien u bereidt bent om twintig kilometer te rijden kunt u tot €635 besparen. De goedkoopste notaris kost namelijk ongeveer €615 en de duurste €1250 (excl bijkomende kosten). Na het bepalen van de goedkoopste kunt u niet blind vertrouwen op de uitkomsten van een vergelijkingssite. Het is in alle gevallen verstandig om vooraf een offerte op te vragen bij de notaris.

Geen prijsproduct

Een notaris is geen prijsproduct. U moet bepaalde transacties bij de notaris doen om ervoor te zorgen dat u een goed advies krijgt. Notarissen zijn verplicht om u kundige voorlichting te geven, maar de ene notaris zal betere advies geven dan de andere. Vraag in uw omgeving om referenties en vraag naar ervaringen van andere mensen met bepaalde notarissen.

Wat kost een..?

Hieronder treft u indicatiebedragen aan per dienst van de notaris. Deze zijn bepaald door een gemiddelde te nemen van de twee duurste en de twee goedkoopste notarissen in de omgeving Utrecht exclusief bijkomende kosten. Deze bedragen zijn bedoeld als indicatie de werkelijke kosten kunnen sterk afwijken.

Dienst Indicatie gemiddelde kosten
Samenlevingscontract€350
Testament€370
Oprichten B.V.€780
Hypotheekakte bij huis van €250.000€515
Leveringsakte bij huis van €250.000€700
Hypotheek en Leveringsakte tegelijk (€250.000)€1.090

Zie ook:
Wat kost een makelaar?
Wat kost een echtscheiding?
© 2009 - 2014 Juul, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Goedkoopstenotaris.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een notaris?"

Reactie

Hoogeveen, 30-05-2011 17:05 #1
Wat kost een akte van erfrecht en wat komen er nog meer aan notariële akten kijken bij een overlijden?

Infoteur: Juul
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!