InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bureau Krediet Registratie, ook wel BKR genoemd

Bureau Krediet Registratie, ook wel BKR genoemd

Bureau Krediet Registratie, ook wel BKR genoemd Het Bureau Krediet Registratie staat bekend onder de afkorting BKR en de meeste consumenten weten dat het BKR in Tiel gevestigd is. Het BKR informeert banken, telecombedrijven en andere kredietverstrekkers over het leen- en aflosgedrag van consumenten in Nederland. Het BKR legt in het Centraal Krediet Informatiesysteem, ofwel CKI de betalingsverplichtingen vast van consumenten.
Het doel van het BKR is tweeledig. Enerzijds dient zij te voorkomen dat consumenten meer lenen dan zij kunnen aflossen, anderzijds draagt zij bij aan het beperken van de financiële risico’s van de deelnemers (kredietverschaffers).

Wanneer registratie

Het BKR registreert alle kredietverleningen. In Nederland zijn er een groot aantal verschillende kredietvormen, waaronder, hypotheek, schuldregelingen, doorlopend krediet en telecommunicatievoorziening.
In de praktijk werken bedrijven in de volgende bedrijfstaken met het BKR:
  • Banken
  • Volkskredietbanken
  • Hypothecaire kredietverstrekkers
  • Credit card organisaties
  • Aanbieders mobiele telefonie
  • Thuiswinkelbedrijven

Wat is niet bekend bij het BKR

Het BKR registreert niet huurschulden, belastingschulden, of niet betaalde rekeningen en dergelijke. De studieschuld is ook niet geregistreerd bij het BKR. Dit laatste hoeft dan ook geen belemmering te zijn voor een kredietverstrekker, maar het is wel verstandig om dit te melden aan de kredietverstrekker. Zodoende kan de kredietverstrekker een betere inschatting maken van uw mogelijkheden om aan de maandelijkse verplichtingen te voldoen.

Hypothecaire kredieten zijn in principe niet bekend bij het BKR, tenzij er voor een periode langer dan 120 dagen een termijnbedrag niet betaald is.

Welke gegevens worden geregistreerd

In het CKI worden de volgende gegevens geregistreerd:
  • moment van aangaan van het krediet
  • het geleende bedrag, of het maximaal te lenen bedrag
  • het moment waarop het krediet moet zijn afgelost
  • het daadwerkelijk aflossen
  • de kredietsoort
  • en eventuele bijzonderheden tijdens de loop van het krediet

Daarnaast worden de noodzakelijk persoonsgegevens vastgelegd zoals:
  • Geboortenaam
  • Voorletters
  • Geboortedatum
  • Adres
  • Postcode en woonplaats

Voorwaarden voor registratie

De gegevens worden alleen vastgelegd als aan de volgende voorwaarde is voldaan:
  • de looptijd is tenminste drie maanden
  • het geleende bedrag is minimaal 500 euro, maar niet meer dan 125.000 euro
  • het krediet is verstrekt aan een consument, niet aan een bedrijf

Bijzonderheden die vastgelegd worden

Indien er betalingsproblemen zijn wordt er gesproken van bijzonderheden en dit wordt in het CKI vastgelegd met een bijzonderheidscode. Alle organisaties die deelnemen in het BKR zijn verplicht om achterstandsmeldingen door te geven. Echter voordat zij dit doorgeven dienen zij de consument te waarschuwen dat bij langer wachten met betalen hun betalingsachterstand geregistreerd wordt bij het BKR.

Bij een achterstandsmelding wordt dan de code A (achterstand), aangegeven bij het desbetreffende krediet. Als deze later wordt ingelopen, dan verandert de code in H (herstel).

Bijzonderheidscodes

Naast de 'A' en de 'H' zijn er nog vier bijzonderheidscodes, namelijk:
  • Code 1: Er is een aflossings- of schuldregeling getroffen, nadat de achterstandssituatie is ontstaan.
  • Code 2: De (restant)vordering is opeisbaar gesteld.
  • Code 3: Er is een bedrag van € 250 of meer afgeboekt.
  • Code 4: De kredietnemer blijkt/bleek onbereikbaar.

Wie hebben beschikking over de gegevens

Het BKR verstrekt uitsluitend informatie over een consument aan aangesloten organisaties of aan de consument zelf. Andere bedrijven of consumenten hebben dus geen toegang tot informatie over anderen.

Hoe vraag ik mijn gegevens bij het BKR op?

In het verleden kon dit alleen via uw bank, waar u papieren moest invullen, maar nu heeft BKR ook de optie om dit via de site te doen. Dit is relatief eenvoudig, maar door de hoge bezorgkosten wel veel duurder dan via de bank.

Via de bank

U kunt naar uw eigen bank gaan en daar een aanvraag indienen. Bij het indienen van de aanvraag dient u te betalen voor de aanvraag, waarna u een papieren aanvraag via de post krijgt toegezonden. Voor het bezorgen van de aanvraag (gedaan bij de bank) betaalt u niks extra's.

Via BKR.nl

Via de site van BKR kan de consument zijn eigen gegevens opvragen. Hier zijn kosten aan verbonden, voor het opvragen van de informatie en voor het bezorgen van brief bij u thuis. Als u via de bank uw gegevens opvraagt hoeft u geen bezorgkosten te betalen.

Als u doorlopend inzage wilt hebben in uw gegevens bij het BKR, dan is er de optie om een abonnement af te sluiten. Met het standaard abonnement heeft u een jaar lang inzage in de geregistreerde informatie. Als u kiest voor het premium abonnement heeft u inzage in wie uw gegevens opvragen, maar ook krijgt u een melding wanneer de gegevens wijzigen. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van BKR.

Beslissing BKR

In tegenstelling wat veel consumenten denken, beslist het BKR niet over een krediet. Het BKR verstrekt uitsluitend informatie op basis waarvan de kredietverstrekker vervolgens een beslissing neemt.
© 2007 - 2017 Roboh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Inzage in de gegevens van je eigen BKR registratieInzage in de gegevens van je eigen BKR registratieHet BKR legt in het CKI alle persoonsgegevens en overeenkomstgegevens vast die het van zijn deelnemers krijgt aangelever…
BKR opvragen, hoe doe ik dat?BKR opvragen, hoe doe ik dat?Op sommige momenten kan het handig zijn om uw BKR gegevens bij de hand te hebben. Het aanvragen van uw BKR gegevens kost…
BKR verwijderen, lenen zonder BKRBKR verwijderen, lenen zonder BKRBent het oneens met uw BKR gegevens in 2017 en wilt u ook de BKR zelf verwijderen of uw BKR-gegevens opvragen? Als u het…
Hypotheek met een studieschuldHypotheek met een studieschuldVeel mensen denken dat zij met een studieschuld geen hypotheek kunnen krijgen. Dit is niet waar. Een studieschuld wordt…
Studieschuld: nieuwe regels 2012Studieschuld: nieuwe regels 2012De trend lijkt niet meer te keren, door de overheidsmaatregelen: als student krijg je steeds vaker te maken met een stud…
Bronnen en referenties
  • https://www.bkr.nl/

Reageer op het artikel "Bureau Krediet Registratie, ook wel BKR genoemd"

Reactie

Kadir, 02-05-2008 03:41 #1
Ik wil weten als je code krijgt of je 5 jaar later je code weg is of is dit verhoogt naar 8 jaar
betekent ook elke code maal 5 jaar of maal 8 jaar
ik hoop voor informatie

Infoteur: Roboh
Laatste update: 28-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!