InfoNu.nl > Financieel > Geld > Koop ook in 2017 een eigen woning

Koop ook in 2017 een eigen woning

Koop ook in 2017 een eigen woning Waarom zou u in 2017 een eigen woning kopen? Nou, de woningmarkt doet het in 2017 uitstekend en ook 2016 was een prima jaar, voor zowel kopers als verkopers van huizen. De woningmarkt verkrapt zelfs doordat er weinig extra aanbod is. De huizenprijzen stijgen. De hypotheekrente is laag en niemand weet hoe lang die hypotheekrente nog dit niveau zal houden. Dus zit er maar een ding op: ook een eigen woning kopen in 2017, of toch maar niet?

De spaarrente is in 2017 laag

Niemand kan eromheen, de spaarrente is laag in 2017. Spaargeld op de bank rendeert dus niet zo best en op de effectenbeurs loopt u regelmatig forse risico's op verlies van geld. Als u spaargeld hebt, kan het kopen van een goede woning ook een goede investering zijn. Het jaar 2017 lijkt daarvoor een prima jaar. In een aantal gebieden in het land, zoals in Amsterdam en Utrecht, zijn de prijzen hoog, maar dat is nog niet in het hele land het geval, zodat er nog mooie koopjes te halen zijn.

Financiële regels worden elk jaar strenger

De regels voor een hypotheek worden elk jaar krapper. Tophypotheken komen nauwelijks meer voor en de weg lijkt ingezet naar de situatie dat u straks alleen nog maar minder geld kunt lenen. In 2017 bedraagt de maximale hypotheek nog 101% van de verkoopwaarde van de woning, in 2018 is dit 100 procent. Eigen geld is dus nodig (ook de notaris en overdrachtsbelasting moeten worden betaald) en het bedrag dat daarbij nodig is zal naar verwachting alleen maar toenemen.

De hypotheekrente is laag

De hypotheekrente is in 2017 laag en volgens sommigen zelfs historisch laag. Dat is natuurlijk een mooie meevaller, want dan zijn de maandlasten lager. En toch zijn er in 2017 ook al signalen dat de hypotheekrente wel weer eens kan gaan stijgen, niet dramatisch veel maar toch. Als het inderdaad zo is dat de ECB zijn interventies op de rentemarkt door het opkopen van obligaties gaat beperken (minder monetaire financiering), dan zal de rente, ook de hypotheekrente, omhoog gaan. Hoe langer u wacht, hoe groter die kans wordt.

De hypotheekrente kan verder omhoog

De marges op de hypotheekrente zijn in 2017 laag, terwijl de spaarrente bijna niet lager kan in 2017. Banken zullen eerder proberen hun marges op de hypotheekrente te vergroten dan de spaarders helemaal weg te jagen. De kans dat de hypotheekrente zal stijgen wordt daarmee groter.

Huren is duur

De huren zijn in ons land de afgelopen jaren fors gestegen, wat u in een huurwoning investeert aan huur bent u kwijt. Als u investeert in een eigen woning, woont u waarschijnlijk goedkoper en de investeringen die u doet dragen bij aan een goed onderhouden woning en daarmee aan de meerwaarde van uw woning. Kopen kan wel eens veel goedkoper voor u zijn dan een hoge huur betalen. Laat uw hypotheekadviseur dit u eens voorrekenen.

Het gaat goed met de economie

Alle voorspellingen wijzen op een sterke economie in 2017 en goede economische verwachtingen voor 2018. De kans op loonstijgingen zijn weer aanwezig, terwijl de kans op werkloosheid daalt. Geldt dit ook voor u, dan kan 2017 wel eens een prima moment zijn om uw woning te kopen.

Een schenking van 100.000 euro in 2017

Als u jonger bent dan 40 jaar, is het toegestaan dat u belastingvrij een schenking van maximaal 100.000 euro krijgt om een eigen woning te kopen. Daarvan kan natuurlijk niet iedereen gebruik maken, dat spreekt voor zich. Maar als die mogelijkheid er in uw geval is, maak er dan ook gebruik van.

Leen niet te veel geld

En dan komt natuurlijk ook de maar. Neem niet te veel hooi op uw vork waar het om lenen en het afsluiten van een hypotheek gaat. Als u een hypotheek afsluit, moet die goed aansluiten op uw inkomen. U moet niet meer geld lenen dan goed voor u is. Misschien is dan die ene woning op die geweldige locatie niet financieel haalbaar, maar net wel die andere woning waar u ook prima kunt wonen. De woningmarkt is in vele delen van Nederland krap en omdat er relatief weinig nieuwbouw is, kan er worden verwacht dat die krapte op korte termijn alleen maar zal toenemen.

Conclusie eigen woning kopen in 2017

Er zijn vele argumenten te geven waarom het in 2017 kopen van een eigen woning een verstandige investering is. Maar de randvoorwaarde zal toch altijd blijven dat u daarbij niet meer moet lenen dan u kunt dragen. Een woningmarkt is cyclisch en kent ook weer mindere tijden. De economie gaat ook op en neer. Nu is 2017 een goed jaar, maar hoe verder we naar voren kijken hoe onzekerder de voorspellingen worden. Maak dus een verstandige keuze, ook in tijden dat een woning binnen een dag verkocht kan zijn, ook in 2017 dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overdrachtsbelasting - crisismaatregel woningenOverdrachtsbelasting - crisismaatregel woningenAls je een nieuw huis koopt, koop je het huis vrij op naam (v.o.n.). Op de levering van een nieuw huis drukt BTW. Als je…
Overdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting: wie een eigen woning of grond koopt, krijgt hiermee te maken. Maar ook in andere gevallen is soms…
Minder kosten bij de aankoop van uw huisMinder kosten bij de aankoop van uw huisGoedkoop een huis kopen, wat zijn dan de kosten koper voor deze woning in 2016 en 2017? U kunt de aankoopkosten van een…
Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?Huis kopen: welke bijkomende kosten zijn er bij de aankoop?De belangrijkste kosten bij de aankoop van een huis of appartement zijn de kosten van de hypotheek. De hypotheekverstrek…
Restschuld 2017 financierenRestschuld 2017 financierenOok met een restschuld kunt u in 2017 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de re…

Reageer op het artikel "Koop ook in 2017 een eigen woning"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Hypotheekrente 2017
Schrijf mee!