InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hongaarse valuta: de Forint in Hongarije

Hongaarse valuta: de Forint in Hongarije

Hongaarse valuta: de Forint in Hongarije Hongarije is sinds mei 2004 lid van de Europese Unie. De grensovergangen zijn per 1 januari 2008 ook vrijgegeven en hoef je dus niet meer je paspoort te laten zien aan de grens. Lange files bij de grens behoren nu dus (hopelijk) tot het verleden! Hoewel Hongarije al enige tijd lid is van de EU, heeft het nog steeds zijn eigen valuta: de Forint (HUF). Het ziet er ook niet naar uit dat de Hongaren op de korte termijn "onze" valuta gaan gebruiken.

Hongaarse valuta: Forint

Er zijn vele munteenheden in Hongarije geweest, maar die zijn door hoge inflatie weer vrij snel van het toneel verdwenen. In tijde van de Tweede Wereldoorlog werd bijvoorbeeld de Pengő nog gebruikt, maar werd na de oorlog afgeschaft. Ook de Filler is in 1999 definitief vervangen door de Forint (1 Forint was 100 Filler), met de internationale afkorting HUF. De inflatie blijft in Hongarije erg hoog, in vergelijking tot de overige EU landen. In 2007 kende het land inflatiepercentages van soms wel negen procent (9%) in een maand (oktober 2008: 6,5%).

Gaat Hongarije failliet?

Na IJsland valt ook de kredietcrisis zwaar in het Oosten van Europa. Voor Hongarije is het ook zo ver gekomen dat het Internationaal Monetair Fonds (IMF) moet bijspringen als het nodig is. Voor Hongarije zijn enkele tientallen miljarden beschikbaar indien het land in zwaar weer komt. Dit in de vorm van een soort deposito waar het land uit kan putten. Het is nog niet zeker of Hongarije ook daadwerkelijk gebruik gaat maken van deze mogelijkheid. Oekraïne zit daarnaast ook in financiële problemen.

Euro in Hongarije

Er wordt al jaren gespeculeerd over het wel en niet invoeren van de Euro in Hongarije. Er waren plannen om de munt al in 2010 in te voeren. De Hongaarse regering heeft dit plan al laten varen en ook economische studies van o.a. Standard & Poor's geven aan dat 2010 niet haalbaar is. Dit ligt voornamelijk aan de eerder genoemde inflatie. Het land is wel lid van de EMU, maar voldoet niet aan alle eisen. Het is voor Hongarije moeilijk om het begrotingstekort op het juiste niveau te brengen.

In de bevolking zelf staan ze ook niet heel erg positief tegenover de Euro. Net zoals in Nederland het geval was verwachten ze dat het leven duurder gaat worden, misschien zelfs wel met prijzen zoals hier in West-Europa. Met een gemiddeld inkomen van 838 Euro per maand (2007), zou dat een enorme armoede-toename als gevolg hebben.

Maar er is wel een lichtpuntje aan de horizon: De investeringsbank Goldman Sachs verwacht dat alle centraal Europese EU-landen, waaronder dus ook Hongarije, in 2013 zullen toetreden tot de Euro-zone. Alleen de actuele politieke situatie in Hongarije maakt het moeilijk om verdere stappen te nemen. Als de minderheidsregering of een nieuwe coalitie er in 2009 in slaagt om het overheidstekort en de inflatie (laatste maanden daalt het, maar blijft boven de 6%) sterk terug te dringen, dan ziet dat er goed uit voor de toetreding. De wachtruimte zou dan in 2009 of 2010 kunnen worden betreden, dit is ruim op tijd voor de invoering van de Euro in 2013.

Een aantal munten (1 en 2 Forint zijn er niet meer).

De munten van de Hongaarse Forint (HUF)

Hongarije kent vele munten in de volgende waardes:
  • 5 Forint
  • 10 Forint
  • 20 Forint
  • 50 Forint
  • 100 Forint
  • 200 Forint

Biljetten Hongaarse Forint

Er zijn ook nog bankbiljetten in de volgende waardes: 500, 1.000, 2.000, 5.000, 10.000 en 20.000 Forint (de laatste en dus de grootste is, om een idee te geven, ongeveer 70 Euro waard).

Wisselkoers valuta HUF omrekenen Euro

Dit zijn de koersen in de maand die hierboven is aangegeven:
  • Voor 1 Euro krijg je ongeveer 292 Forint.
  • Voor 100 Forint krijg je 0,34 Euro (1 Forint, is dus honderd maal zo klein).
© 2008 - 2014 Victorho, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wisselkoers - EUR, USD, YTLWisselkoersen zijn zeer belangrijk in de hedendaagse economie, al het economich leven beïnvloedt of wordt beïnvloed door…
Hongarije, een samensmelting van Boeda en PestHongarije, een samensmelting van Boeda en PestHongarije is gelegen in Europa tegen Oostenrijk, Slowakije, Oekraïne, Roemenië, Servië, Kroatië en Slovenië. Dwars door…
Wat is een wisselkoers?We zien het vaak op televisie: de wisselkoers van de Euro ten opzichte van de Dollar is gedaald, of andersom natuurlijk.…
Vreemde valuta rekening openenBij de meeste banken is het mogelijk om een vreemde valuta rekening te openen. Er zijn veel Nederlanders die daar behoef…
Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico'sKrediet in vreemde valuta, de voordelen en risico'sHet opnemen van een lening in vreemde valuta kan gunstiger voorwaarden opleveren. Een deviezenkrediet kan voordeliger zi…
Bronnen en referenties
  • Website: http://www.hongarijevandaag.nl/portal/content/view/1076/1/
  • Google: valuta en koersen data. Ook voor afwijzing van aansprakelijkheid van koersen.

Reageer op het artikel "Hongaarse valuta: de Forint in Hongarije"

Reacties

Ben van de Poel, 09-08-2012 18:15 #9
Ik heb een vrouw leren kennen uit Budapest. We mailen regelmatig. Ik wil haar uitnodigen om dit jaar een week of wat naar Nederland te komen. Ik wil dan geld sturen om haar vliegticket te betalen. Wat is de veiligste manier, overboeken met de bank of een cheque sturen? En stort ik dat geld in Euro's of Florint?

Jozef Oosterlinck, 18-01-2012 11:45 #8
Geachte, wij gaan dit jaar 2012 naar Hongarije - wat is het beste voor ons hier FORINT geld aanvragen in de bank of in Hongarije met VISA in een bank FORINT aankopen?

John, 02-01-2011 13:07 #7
Wij wonen sinds medio 2010 in Hongarije zo'n 150 km ten zuiden van Budapest. Wij zouden geen winkel of super kunnen aanwijzen waar je met de euro kunt betalen. Geld overmaken van je forintrekening op je Hongaarse bank naar een eurorekening elders kan alleen 's morgens vroeg tot 11 uur. Daarna verandert de koers alweer dus doen ze dat maar 2 uurtjes per dag. Wij ontvangen inkomen in Nederland, in Euro's dus. Voor elke euro die we naar onze Hongaarse forintrekening overmaken krijgen we maar 237 forint. Voor elke Euro die we moeten kopen betalen we echter 307 forint. Dus kijk goed uit met het wisselen en evt. terugwisselen van Euro's naar Forinten.

Jessica, 06-06-2010 19:21 #6
Wij hebben van vorig jaar (2009) nog biljetten van 200 Forint over. In de uitleg over de biljetten wordt niet gesproken over de 200 forint. Kan hij nog gebruikt worden of heeft hij geen waarde meer? Alvast bedankt voor het antwoord. Mvg. Jessica.

Ria, 19-05-2010 19:16 #5
Hallo,
Heeft iemand misschien voor mij een omrekentabel van de Euro naar de Florint?
groet Ria Reactie infoteur, 20-05-2010
Beste Ria,
Google zoekmachine heeft daar een handige tool voor.

Typ:
x EUR in HUF

En je ziet gelijk de waarde.
Succes!
Victor

Ansje, 19-01-2009 18:00 #4
Hallo!
Even een vraag voor de auteur van dit artikel.
Op school hebben wij het over "het failliet gaan van landen" gehad. Er werd echter verteld dat Hongarije overgeschakeld was op de euro. Ik wilde dit niet geloven aangezien ik er deze zomer nog was en er heel slecht gereageerd werd op de euro door de inlandse bevolking. Klopt wat mijn klas zegt?
Is Hongraije echt overgeschakeld op de euro of blijven ze bij de goede oude forint?
mvg
Ansje Reactie infoteur, 19-01-2009
Hallo Ansje,
Hongarije blijft bij de 'goede oude' Forint! De Euro krijgen ze voorlopig nog niet. Het klopt dus niet wat je klas zegt. Wat jij zegt klopt wel, de Hongaren willen helemaal nog niet aan de Euro.
Slowakije heeft wel sinds 1 januari de Euro.
Hartelijke groet,
Victor
(auteur artikel)

Jeroen, 20-10-2008 21:53 #3
Hallo, ik wil U er op attend maken dat de 1 en 2 Forint munten reeds enkele maanden (de exacte datum is me niet bij gebleven) uit de roulering genomen zijn. Wie ze in Nederland, na een vakantie, nog in zijn bezit heeft kan ze alleen nog bewaren. Wie weet worden ze ooit nog wat waard :-) M.b.t de 20.000 Ft papier geld: met deze coupure is nog steeds moeilijk te betalen in de kleinere winkels, "men heeft er niet van terug".

Ine, 20-10-2008 10:19 #2
Hallo, ik vind het jammer dat jullie op de foto nog de oude Forint hebben staan. Wij waren afgelopen week in Hongarije en hebben daar geld terug gekregen in een winkel wat niet meer geldig is. Deze bankbiljetten heeft men een half jaar lang in kunnen leveren. Op de nieuwe bankbiljetten staat een zilvere rand. De biljetten die niet meer geldig zijn kunnen we weggooien? Reactie infoteur, 20-10-2008
Beste Ine,
Ik heb even voor je naar Hongarije gebeld en mij is verteld dat de 1000 Forint biljetten inderdaad zijn veranderd. Daar is een zilveren strip op aangebracht, zoals je hebt gemerkt.

In winkels kun je er niet meer mee betalen. Maar het is wel mogelijk om dit biljet nog in te wisselen bij De Hongaarse Bank. Wellicht bij een volgende vakantie in dit prachtige land?

Vriendelijke groet,
Victor (auteur artikel)

Soumang, 24-07-2008 00:01 #1
Sterk wisselend is de koers en het land os nog niet aan de euro toe, maar misschien is er een oplossing bij u bekend? Reactie infoteur, 24-07-2008
Beste Soumang,
De Hongaren vinden het wel fijn dat ze een sterke Forint hebben, maar de Euro komt nog even niet. Ik neem aan dat vanuit de politiek hard wordt gewerkt om het begrotingstekort sluitend te krijgen.
Groet, Victor (auteur artikel)

Infoteur: Victorho
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 9
Schrijf mee!