InfoNu.nl > Financieel > Geld > Banken & slapende rekeningen

Banken & slapende rekeningen

Banken & slapende rekeningen Let op met een slapende rekening of slapende rekeningen bij een bank. Uw rekening bij de bank wordt een slapende rekening als u er lange tijd geen gebruik van maakt en dit heeft soms nare gevolgen. Wat is een slapende rekening? Welke stappen moet u ondernemen? Vanaf 5 augustus 2014 is er een digitaal loket voor slapende tegoeden van een overleden familielid. U kunt ook een slapende verzekering hebben. Let vooral ook goed op de termijnen van verjaring van uw betaalrekening bij de bank.

Banken en een slapende rekening

Wanneer heb je bij de Nederlandse banken een slapende rekening, zult u denken. Welnu, dat verschilt per bank. Bij de ABN AMRO bijvoorbeeld krijgt u een slapende rekening zodra er dertien geen gebruik van de rekening is gemaakt. Dat is wel snel. Bij de ING bank wordt een rekening nooit een slapende rekening.

Slapende rekeningen, wat zijn dat?

Banken stellen dat een bank- of giro- rekening ongestoord kan blijven slapen, mits de bank contact houdt met de rekeninghouder. Maar wat nu als het contact met de bank in de loop van de tijd verwatert en de rekening verjaart. Je gaat naar het buitenland. Heb je dan nog recht op het geld van de bewuste rekening of ben je het definitief kwijt.

Centrale rekening

Zodra een bank- of girorekening slaapt, komt hij in de categorie verjaard: er is langdurig geen gebruik van gemaakt en er is geen contact meer geweest tussen de bank en de rekeninghouder. En nu komt het: het saldo van de rekening wordt naar een centrale rekening van de bank geboekt, terwijl gelijktijdig de rekening van de klant wordt opgeheven.

Verjaringstermijn van de rekening bij een bank

Ook de verjaringstermijn verschilt per bank. Het Burgerlijk Wetboek noemt een termijn van twintig jaar. ABN AMRO hanteert een verjaringstermijn van dertig jaar. Andere banken zouden geen maximum datum hanteren.

Geld weg van een slapende rekening?

De banken stellen dat het geld dan niet weg is, maar dat degene die de gelden opvraagt, zich wel moet legitimeren en duidelijk moet kunnen aantonen dat hij of zij ook daadwerkelijk de wettelijke rechthebbende is. Maar het gekke is dat niemand weet om hoeveel rekeningen het gaat en om welke bedragen. Niet onbelangrijk, want het geld opvragen gebeurt natuurlijk alleen als men van het bestaan van de rekening op de hoogte is. Bovendien stelt de Nederlandse Vereniging van Banken, NVB, dat het niet altijd lukt om nieuwe adressen van rekeninghouders te achterhalen. Volgens de NVB, die ook druk campagne voert voor internetbankieren, is het dan ook aan de klanten, hun zaakwaarnemers of erfgenamen om zelf stappen te ondernemen. Zo gaat het niet overal. In België bijvoorbeeld is het wettelijk zo geregeld dat een rekening bij de bank nooit kan verjaren en het geld dus niet automatisch naar de bank vloeit. Dit zou in Nederland ook kunnen, als de wet wordt aangepast. Maar zo ver is het nog niet.

Slapende verzekering

Er is sprake van een slapende verzekering als er bij de verzekeraar wel een schade bekend is voor een verzekerde, maar de verzekerde zich nog niet zelf voor de schade heeft gemeld. Let dan op, want als u niet binnen zes maanden actie onderneemt, bent u de vergoeding kwijt. U krijgt ook daar de informatie niet zomaar. U moet zich identificeren en er wordt waarschijnlijk gevraagd naar een Verklaring van Erfrecht of Executele.

Digitaal loket slapende tegoeden

Als u al weet als erfgenaam of executeur bij welke bank u moet zijn, neemt u direct met die bank contact op. Als u nog op zoek bent of er slapende tegoeden zijn, doet u uw aanvraag via slapendetegoeden.nl Dit kan sinds 5 augustus 2014.

Slot

Dat het geld automatisch naar de banken vloeit na een verjaring, lijkt me een vreemde zaak. Bovendien is er weinig inzicht in de bedragen, waar het om gaat. Het zou de wetgever en banken sieren om hierover meer duidelijkheid te geven en zo nodig de regelgeving aan te passen.
© 2007 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Geld (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Internetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealInternetbankieren, Rabobank komt met kleine iDealHet kopen op het internet raakt steeds meer ingeburgerd. Internetbankieren groeit in Nederland als kool. Als je dat same…
Betalen met iDEALBetalen met iDEALIDEAL is een nieuwe betaalmethode, waarbij de betaling direct gekoppeld wordt aan het internetbankierprogramma. Wat is i…
Banken, hoogste spaarrente ook bij Nederlandse DSB bankBanken, hoogste spaarrente ook bij Nederlandse DSB bankDe hoogste rentes bij spaarbanken zouden naar verluidt alleen bij buitenlandse instellingen te vinden zijn. Niets is min…
Banken & steeds meer spaargeld naar kleine bankenBanken & steeds meer spaargeld naar kleine bankenSparen bij kleine banken, overstappen voor relatief hoge rente op uw spaargeld. Vaak hoger dan bij de grote banken. Daar…
Verschillende manieren van internetbankierenVerschillende manieren van internetbankierenInternetbankieren betekent dat je je bankzaken vrijwel geheel via de computer kunt regelen. In Nederland (en in België)…

Reageer op het artikel "Banken & slapende rekeningen"

Reacties

Annemarieke, 12-03-2014 20:05 #4
Ik leef nog maar hoe kan ik nu de slapende rekeningen van mijzelf en mijn partner opvragen, dat is mij niet duidelijk, nergens een link te vinden om dit te checken, alleen erover te lezen? wie heeft er de gouden tip op welke website je dit kan checken? Reactie infoteur, 13-03-2014
Beste Annemarieke,
In Nederland bestaat die website nog niet (in België wel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. M. Schipper, 01-12-2011 20:11 #3
Bij het overlijden van mijn schoonmoeder (92) vond ik een aantal levens verzekeringen van de maatschappy NV De Centrale. De verzekeringen zijn in de jaren 40 van vorige eeuw afgesloten. Waar is die maatschappij gebleven? Reactie infoteur, 01-12-2011
Beste J. M. Schipper,
Ik kon dit vinden:

http://www.dnb.nl/binaries/2011-09%20Oude%20polissen%20levensverzekeraars%20en%20begrafenisfondsen%20OKT%202011_tcm46-160086.pdf

Het beste kunt u anders contact opnemen met De Nederlandsche Bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. F. Krommendijk, 17-02-2011 23:30 #2
In 2002 zijn wij verhuisd naar duitsland, volgens onze informatie zijn destijds al onze verzekeringen toen ook hiervan opde hoogte gesteld. toch blijkt er een verzekering op het oude adres achter gebleven te zijn; een man-vrouw van de NN, op de meisjes naam van mijn vrouw met ook mij als verzekerde daar op de verzekering is in 1990 afgesloten.
Voor de verhuizng (juni 2002) was het opgebouwde winst recht Eur 1050,- en waren wij inmiddels 6 jaar getrouwd.

Bij het opruimen van een aantal oude papieren is de map met polis en jaaropgaven boven water gekomen en heb ik een status verzoek gedaan bij de NN.

Hieronder het antwoord:

Geachte heer Krommendijk,

Bedankt voor uw e-mail waarin u ons vraagt naar de status van uw Man/Vrouw-polis.

Ik heb dit graag voor u nagekeken. Uit onze gegevens blijkt dat de polis niet meer bestaat. De reden hiervoor is dat er op de polis een premieachterstand is ontstaan. Nationale-Nederlanden heeft er alles aan gedaan om u te kunnen bereiken. Helaas leverde dat niet het gewenste resultaat op. De polis is door ons beëindigd en is de waarde van de polis vanaf dat moment renteloos gereserveerd.
Het gaat om een bedrag van 1.219,88 euro.

Mijn vraag is als volgt ; is er nog rente te verhalen op het openstaande saldo?

Met vriendelijke groet,

R.F. Krommendijk Reactie infoteur, 18-02-2011
Beste R.F. Krommendijk,
Het hangt van de polisvoorwaarden af of u de achterstallige rente kunt krijgen. Misschien houdt dat wel op als er geen premie meer wordt betaald. Zo niet dan zou ik zeker ook om de achterstallige rente vragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Siebesma, 11-04-2008 10:56 #1
Ik ben houder van een z.g. slapende rekening omdat ik sinds 1984 geen transacties op die rekening heb uitgevoerd. Nu ik mijn geld wil opvragen stelt de betreffende bank doodleuk dat zij een bewaartermijn van 7 jaar aanhouden en zij, met dat antwoord, de kwestie als afgerond beschouwen. In uw artikel wordt wel gewag gemaakt dat de wettelijke rechthebbende het geld zou moeten kunnen opvragen maar hoe dat dan moet gebeuren en zeker bij de hier beschreven tegenwerking van de bank, staat daarbij niet aangegeven. Bestaat er een orgaan waar ik met deze ervaring kan aankloppen? Reactie infoteur, 11-04-2008
Een aantal wegen zijn er mogelijk:

1. Omdat u de bank niet noemt, is het goed om u ook te informeren bij De Nederlandsche Bank (0900-5200520).

2. Denk ook aan de de Nederlandse Vereniging van Banken (Postadres: Postbus 3543, 1001 AH Amsterdam
Telefoon: (020) 550 28 88). Zie het NVB jaarverslag 2006 op blz. 16 over verjaarde rekeningen (http://www.nvb.nl/scrivo/asset.php?id=41861).

3. Tot slot kan het KiFid wellicht wat voor u doen:

http://financieel.infonu.nl/geld/7123-klachteninstituut-financiele-dienstverlening-kifid.html

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 4
Schrijf mee!