InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankrekening openen in Noorwegen

Bankrekening openen in Noorwegen

Er zijn relatief veel Nederlanders die in Noorwegen wonen of daar zaken doen. In dat geval is het handig om een bankrekening te hebben bij een Noorse bank. U kunt een bankrekening openen wanneer u kunt aantonen dat u daar werkzaam bent of woont. Eventueel kunt u uw Noorse bankrekening ook gebruiken als verkapte beleggingsrekening. De Noorse overheid heeft ook een Spaargarantieregeling in het het geval een bank eventueel failliet zou gaan. Lees er alles over in dit artikel. Er zijn steeds meer Nederlanders die naar Noorwegen verhuizen. Dit komt omdat het land een gunstig vestigingsklimaat heeft. Bovendien ligt de Scandinavische mentaliteit dicht bij de Nederlandse mentaliteit. Daardoor is de cultuurschok relatief klein in vergelijking met andere landen. Ook zijn er veel Nederlanders die voor zaken in Noorwegen zitten. Zij drijven handel met Noorse bedrijven. In beide gevallen is het handig om over een Noorse bankrekening te beschikken. Op deze manier is het makkelijker om handel te drijven. Het geeft het bedrijf ook een betrouwbare indruk wanneer klanten hun geld niet hoeven over te maken naar een buitenlands rekeningnummer. Ook is het veel eenvoudiger om een salaris te storten op een rekening van een Noorse bank. Met een Nederlands rekeningnummer kan het eventueel ook, met behulp van het IBAN-nummer, maar dit is wel een stuk ingewikkelder.

Openen van een bankrekening bij een Noorse bank

U kunt bij de meeste Noorse banken een rekening openen wanneer u kunt aantonen dat u in Noorwegen werkzaam bent of voor zakelijke doeleinden een rekening nodig hebt. U moet dit doen op vertoon van uw paspoort en bewijsstukken van uw bedrijf of waar u woonachtig bent. U zult in eerste instantie alleen een betaalrekening kunnen openen. Noorse banken zijn voorzichtig met het verstrekken van kredieten aan buitenlanders. Er zijn geen Noorse banken in Nederland actief, dus het is geen mogelijkheid op die manier een rekening te openen. De grootste Noorse bank is de Norge Bank, de Bank van Noorwegen. Een andere grote bank is de Fokus Bank.

Sparen in Noorwegen

In Noorwegen is uw spaartegoed verzekert tot een bedrag van 2 miljoen Noorse kroon. Dat is in het geval dat een bank failliet gaat. Dit stelsel staat ook bekend als het Spaargarantiestelsel. De overheid wil dat consumenten en bedrijven vertrouwen hebben in banken en niet al hun geld kwijt zijn wanneer een bank op de fles gaat. Voor de vergoeding draaien uiteindelijk de andere Noorse banken op. Zij zijn er dus ook bij gebaat dat andere banken niet zomaar failliet gaan. Als u veel meer geld op een spaarrekening wilt zetten doet u er goed aan op bij verschillende banken een rekening te openen.

Beleggen in Noorse kronen

Een andere mogelijkheid waar de rekening ook voor gebruikt kan worden is als beleggingsrekening. Noorwegen is nooit meegegaan met de invoering van de euro. Het land heeft haar eigen munt behouden, de Noorse kroon. Dit is een van de sterkste munten wereldwijd. Beleggers hebben veel vertrouwen in de munt, zeker na de crisis rondom de euro. Bij die crisis moesten vee noordelijk gelegen landen bijspringen, omdat landen als Griekenland en Spanje grote schulden hadden. Als u euro's stort op uw Noorse rekening komen die daar als Noorse kronen op te staan. Wanneer de euro in waarde afneemt, dan wordt uw inleg op de rekening meer waard. Andersom geldt hetzelfde. Als de euro in waarde stijgt ten opzichte van de Noorse kroon, dan verminderd uw inleg in waarde. Het voordeel van het openen van een rekening is dat er geen transactie kosten betaald hoeven te worden. Wanneer u rechtstreeks belegd op een beurs moet dat wel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bankrekening openen in Noorwegen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economie Noorwegen
Schrijf mee!