InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Schulden aflossen? Zeven tips om jou te helpen

Schulden aflossen? Zeven tips om jou te helpen

Schulden aflossen? Zeven tips om jou te helpen Het aflossen van schulden is voor veel mensen een dagelijks probleem. Zij gaan er vanuit dat zij hun hele leven blijven vast zitten aan schulden en leningen. Door deze zeven tips toe te passen kun je schulden sneller aflossen en kun je zonder leningen heerlijk verder leven.

Schulden sneller aflossen

Ieder jaar weer dezelfde dure periodes zoals vakanties en diverse feestdagen. Dit zijn gewoonlijk de periodes die geassocieerd worden met winkelen, geld uitgeven en feestjes. Dit zijn dan ook voor veel mensen de moeilijkste tijden om nog geld over te houden om de normale vaste lasten te betalen. Hoe kun je jouw schulden sneller aflossen? Zeven simpele, gemakkelijk te realiseren manieren om jouw schulden af te lossen zonder jouw vakantie of de feestdagen te bederven.

1) Een goede financiële planning

Ik kan het belang van een goede planning niet genoeg benadrukken als middel om schulden af te lossen. Je zult zeggen dat iedereen dat wel weet. Ik weet het, maar doet iedereen het ook? Als je een goede planning maakt van jouw uitgaven binnen jouw mogelijkheden dan kan dit een eerste stap zijn om jouw schulden sneller af te lossen.

2) Zelfbeheersing

Zeker in de vakantietijd zijn er veel en hoge kortingen, promoties, aanbiedingen waardoor je sterk in de verleiding kunt komen om teveel te kopen. Terugkomend op de eerste tip, door jouw financiële planning te volgen kun je nee zeggen tegen al deze aanbiedingen.

3) Schulden selectief aflossen

Los jouw schulden selectief af. Als je meerdere schulden af moet lossen, probeer dan de grootste schuld met het hoogste rentepercentage eerst af te lossen. De rente die je over al jouw schulden moet betalen kunnen een sneeuwbaleffect hebben waardoor jouw schulden snel verder oplopen.

4) Ken jouw limieten

Zorg dat je altijd weet waar jouw limieten liggen. Doordat je een goede financiële planning hebt kun je nagaan wat je aan uitgaven de komende tijd kwijt bent en zo weet je hoeveel je direct al van jouw schulden kunt aflossen. Het is ook verstandig om een financieel dagboek bij te houden van alle uitgaven die je doet. Als je dit doet dan weet je precies waar je het geld aan uitgeeft. Als je ergens moet bezuinigen dan kun je precies zien waar je dat het beste kunt doen.

5) Één lening i.p.v. meerdere schulden en leningen

Als je meerdere schulden moet aflossen is het verstandig om dit te consolideren in één lening. Hierdoor krijg je een veel beter overzicht en het aflossen gaat een heel stuk gemakkelijker. Als je al jouw verschillende schulden en leningen wilt samenvoegen in één lening, neem dan de tijd om uit te zoeken of je te laten adviseren wat voor jou de beste lening is. Vergelijk daarna meerdere verstrekkers van deze leningen en kies de lening met het laagste rentetarief.

6) Extra inkomen

Als je de mogelijkheid hebt, zorg voor wat extra inkomen. Een parttime baan, een bijbaantje of wat extra thuiswerk. Er zijn tegenwoordig vele manieren om een extraatje bij te verdienen. Dit extra inkomen betekent gewoon dat je jouw schulden in een kortere tijd kunt aflossen. Ga iets doen wat je leuk vindt, iets wat je interesseert of iets waar je goed in bent.

7) Maak gebruik van schuldhulpverlening

Schroom niet om schuldhulpverlening in te schakelen. Zeker als je niet thuis bent in de financiële wereld en als je moeilijk met geld om kunt gaan is schuldhulpverlening aanvragen het beste wat je kunt doen. Misschien iemand in de familie of een goede vriend die je hierbij zou kunnen helpen maar er zijn ook officiële instanties die schuldhulpverlening aanbieden. Laat je ook hier goed adviseren voordat je een keuze maakt.

Los ook jouw schulden sneller af
Door deze zeven manieren toe te passen kun je er zeker van zijn dat je niet jouw hele verdere leven in de schulden blijft zitten. Je zult jouw schulden sneller kunnen aflossen dan je voor mogelijk had gehouden en daarna kun je heerlijk verder leven zonder leningen en zonder schulden.
© 2008 - 2014 Wubbo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schulden aflossen met een lening: Hoe doe je dat?Schulden aflossen met een lening: Hoe doe je dat?Wanneer je schulden hebt, die je wilt afbetalen, kan het zinvol zijn om dat te doen door het afsluiten van een nieuwe le…
Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?Hulp bij schulden: Hoe kan ik mijn schuld nog aflossen?Heb je door omstandigheden teveel geleend? Sta je rood op je betaalrekening? Heb je het krediet op je creditcards vol ge…
Lenen en belastingLenen en belastingLeningen kunnen een aftrekpost zijn voor de belasting. Er zijn twee soorten schulden: leningen die in box 1 vallen en le…
Sparen of schulden aflossenSparen of schulden aflossenSteeds meer gezinnen hebben grote schulden. Zodra ze geld over hebben, lossen ze hiermee schulden af. Toch is het vaak v…

Reageer op het artikel "Schulden aflossen? Zeven tips om jou te helpen"

Reacties

Senior, 12-12-2011 18:08 #3
Ik heb een belastingschuld van 9641, ik mag van de belastingdienst en het bedrag in 12 maandelijkse betalen wat ik niet kan, ik zou het wel kunnen betalen in 24 maanden, maar weet niet of ik die toezegging krijg. Zijn er nog andere alternatieven? Reactie infoteur, 14-12-2011
Ik zou zeker contact opnemen met de Belastingdienst en je financiële situatie uitleggen. In situaties zoals die van jou zullen ze zelfs bij de Belastingdienst wel meewerken aan een voor beide partijen beste oplossing.

Wanneer je aan kunt tonen dat je het niet in 12 maanden kunt terugbetalen maar wel in 24 maanden, dan zullen ze volgens mij zeker meewerken aan een regeling.

Voor de Belastingdienst is het ook niet zeker of ze wel het volledige bedrag zullen krijgen wanneer ze jou verplichten om in 12 maanden terug te betalen, wat je niet kunt.

Ik zou dus eerst conact opnemen met de Blestingdienst voordat jij je verder nog meer zorgen gaat maken.

Als je wilt mag je hier het verdere veloop wel delen.

Ik wens je veel succes,

Wubbo

Meryam, 15-09-2011 18:11 #2
Je kan dit oplossen door gewoon elke maand 1 vast bedrag naar alle schuldeisers over te maken en blijven bijhouden. zo verminder je de schulden. Als het kan natuurlijk extra aflossen.

P. E., 11-03-2010 23:01 #1
Ik heb wajonguitkering alleen schulden bij energiededrijf wehkamp en bkr hoe kan ik oplossing ik zit erg krap.
ik heb schulden bij bkr 4000 wehkamp 3000.gredivance 4000.energie e.on 1200 en173 erbij energie-direcht 342
vodafone 700

Infoteur: Wubbo
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!