InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Fintech: de digitale revolutie in financiële dienstverlening

Fintech: de digitale revolutie in financiële dienstverlening

Fintech: de digitale revolutie in financiële dienstverlening De term Fintech is samengesteld uit de eerste lettergrepen van ‘financiële dienstverlening’ en ‘technologie’. Met fintech wordt de sector bedoeld, die de financiële dienstverlening met behulp van technologie wil veranderen. Fintechs zijn bedrijven die zich daarmee bezig houden. Fintech of financiële technologie is dus een verzamelnaam voor moderne technologieën op het gebied van financiële diensten. Fintech-bedrijven zijn vaak starters, maar niet altijd.

Financiële sector verliest marktaandeel aan technologiebedrijven

De financiële sector verliest op eigen terreinen steeds meer grip. Op technologie gebaseerde bedrijven storten zich digitaal en met grote dynamiek op de markt van gemakkelijk te standaardiseren financiële producten en diensten. En op die manier weet men met succes veel klanten en marktaandeel te verwerven. Deze trend wordt in de media met de term fintech aangeduid.

Welke fintech-trends de banken hebben gemist

Veel banken begeven zich al geruime tijd op het digitale pad maar toch staan ze nog steeds aan het begin. Weliswaar biedt vrijwel elke financiële instelling contactloos betalen en digitaal beleggen aan, maar andere toepassingen worden genegeerd. En dat zou zich wel eens kunnen wreken. Want banken hebben nog een lange weg te gaan om al hun activiteiten volledig te digitaliseren.

Betalingen via messenger

Banken zijn voornamelijk bezig om eerst hun core business (kernactiviteiten) te digitaliseren. In dat verband schat men contactloos betalen als zeer relevant in voor de toekomst. De nadruk lag daarbij vooral op het ontwikkelen van digitale oplossingen voor geldoverdrachten tussen particulieren of tussen bedrijven en particulieren. En voor een deel zijn die toepassingen reeds geïmplementeerd. Maar gevaar dreigde er in dat verband niet alleen van de financiële kant.

Mobiel betalen van Apple en Samsung een bedreiging
Niet alleen de oplossingen voor mobiel betalen van Apple of Samsung boden concurrentie, maar ook de bekende messenger-apps. Zo heeft Facebook al aangekondigd voornemens te zijn een betaalfunctie te installeren in hun messenger. Banken kunnen daardoor op dit terrein aanzienlijk aan marktaandeel inboeten.

Druk doende met online verstrekken van consumptief krediet en hypotheken

Banken zijn volop bezig om de processen voor kredietverwerking en de opmaak van kredietoffertes verder te digitaliseren. Een groot deel van de banken houdt ook het online verstrekken van hypotheken voor zeer relevant. Maar hoewel er al veel gaande is of reeds gedaan is, hebben diverse banken het toch nodig geacht een separate afdeling voor digitale initiatieven in te richten. Want daadwerkelijk geïmplementeerd is nog relatief weinig.

Social Trading en Social Media

Zo wordt het onderwerp ‘Social Trading’ nog niet door financiële dienstverleners als erg relevant beschouwd. Co-Investment bijvoorbeeld, stelt klanten in staat om hun eigen portfolio te spiegelen aan die van professionele en particuliere beleggers om vervolgens die informatie zelf te gebruiken. Nog maar weinig banken hebben de intentie om een dergelijke aanbieding in de markt te zetten. Enigszins vergelijkbaar is de opstelling van banken met betrekking tot het meten van marktsentiment via sociale media. Hiervoor bestaan informatieportals zoals StockPulse of Sentifi die relevante financiële informatie uit verschillende bronnen tot trendanalyses aggregeren. De toegevoegde waarde van social media als interactie- en transactiekanaal wordt door banken nog onvoldoende onderkend. Maar goed, het is dan ook niet een primaire bankdiscipline.

Ook weinig interesse in het fenomeen ‘crowdlending’

Overigens hebben banken wel meer moeite met internetplatforms. Een voorbeeld daarvan is crowdfunding. Weliswaar hebben banken incidenteel een platform voor private projectfinanciering in het leven geroepen, maar buiten dat gebeurt er weinig. Het merendeel van de banken is niet van plan om kredietverlening op ‘crowdbasis’ aan te bieden. Zelfs niet voor het MKB waar de kredietbedragen toch substantieel hoger zouden zijn.

Samenwerking zou de moeite waard zijn

Banken zien digitale marktplaatsen anno 2017 nog als onvoldoende relevant voor de toekomst. Ze weten überhaupt niet welke innovatie voor de toekomst rendabel is. Ook bankeigen App-stores dichten ze weinig belang toe. Toch biedt dit een van de betere groeimogelijkheden in het fintech-bereik en samenwerking met starters op dit gebied zou zeer de moeite waard zijn.

Lees verder

© 2017 Bonafide, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snel geld lenen – consumptief kredietSnel geld lenen – consumptief kredietWanneer je geld nodig hebt om zaken of diensten voor alledaags gebruik aan te schaffen, kun je een consumptief krediet a…
Corrigeren codering BKRCorrigeren codering BKRIndien u een consumptief krediet heeft of heeft gehad volgt er een kredietregistratie bij het BKR te Tiel. Ook bijvoorbe…
Definitie consumptief kredietDefinitie consumptief kredietHier vind je de definitie van consumptief krediet en de verschillende vormen er van zoals, koop op afbetaling, huurkoop,…
Geldschieters – Frisia FinancieringenGeldschieters – Frisia FinancieringenDe reclames van Frisia Financieringen verschijnen regelmatig op de televisie. Ook in tijdschriften, kranten en internet…
Snel geld lenen - doorlopend kredietWie heeft niet de behoefte gekend om snel over extra financiële mogelijkheden te beschikken? U wilt bijvoorbeeld een ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FirmBee / Pixabay
  • https://sentifi.com/
  • https://www.fintech-hub.eu/fintechs/stockpulse

Reageer op het artikel "Fintech: de digitale revolutie in financiële dienstverlening"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 26-01-2017
Gepubliceerd: 19-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Fintech
Schrijf mee!