InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in 2017 - verwachting en prognose topjaar

Beleggen in 2017 - verwachting en prognose topjaar

Beleggen in 2017 - verwachting en prognose topjaar Beleggen wordt in 2017 weer spannend. Is de crisis in China echt over? Na een spectaculair beursjaar 2015 en 2016 nu de prognose en verwachting voor 2017. Hoe pakt u het beleggen in 2017 het beste aan? Hoe wordt u in 2017 een succesvol belegger? De maand januari 2017 zal wel goed beginnen, maar wat daarna? De maand mei is traditiegetrouw de maand om te stopen op de beurs om in september weer terug te keren, maar nu waren vooral de maanden juni en juli goede beursmaanden. Vooral de euro crisis biedt dit jaar kansen en risico's voor beleggers. Als de rente laag blijft, wordt 2016 een topjaar, voor aandelen en obligaties.

Inhoud

Hoe was beleggen in 2011, 2012, 2013?

Wie het hele jaar zijn aandelen heeft behouden in 2011, heeft flinke verliezen geleden op de beurs. De grootste schuldige was de euro crisis die vooral begon in Griekenland. Hoewel Griekenland in Europa een relatief klein land is, deden de problemen in dit land de AEX index dalen naar 265 punten. De verwachting was dat het jaar 2011 het jaar van het aandeel zou worden, maar dat werd het overduidelijk niet. De eindspurt in december 2011 kon de verliezen niet meer goed maken, maar de pijn wel iets verzachten. In 2012 zagen we pieken en dalen met toppers als KLM en de AEX index sloot in 2013 af met de hoogste stand in 2013.

Beursjaar 2014 was topjaar, obligaties spectaculair

In 2014 zagen we sterke schommelingen op de beurs en in december 2014 leek de kerstrally ver weg. En toen sloeg de beurs weer om met een dagenlange rally, waardoor 2014 een topjaar voor aandelen was. Ook de obligatiemarkt deed het natuurlijk geweldig, geholpen door een extreem lage rente. De rendementen die op obligaties konden worden gemaakt waren uitzonderlijk hoog door de lage rente.

Beursjaar 2015 en 2016, toppen en dalen

Wie het hele jaar zijn zelfde posities heeft aangehouden heeft toppen en dalen meegemaakt, maar zeer waarschijnlijk ook winst gemaakt. Wie eruit stapte, werd al snel geconfronteerd met een plotseling weer oplopende beurs en was te laat. In 2015 gebeurde veel: crises in Griekenland, China devalueerde zijn munt en moest een veel lagere groei rapporteren, ruzie met Rusland en de centrale banken in de VS en Europa voerden op tal van momenten de boventoon door de rente laag te houden. Deze rente werd overigens december 2015 in de VS licht verhoogd. Een lage rente stimuleert de beurzen, maar creëert helaas ook zeepbellen. De dollar steeg fors in waarde ten opzichte van de euro. En 2016 was ook een jaar met forse pieken en dalen. Uiteindelijk was de winst in 2016 groot, een prima beursjaar voor wie het hele jaar heeft uitgezeten en ook de dips heeft kunnen bijkopen.

Hoe wordt beleggen in 2017, prognose beursjaar?

Om in 2017 succesvol te kunnen beleggen moet de Trump rally zich voorzetten en moet de ruzie met Rusland niet verder uit de hand lopen. En als door allerlei factoren de wereldgroei zal tegenvallen zullen de centrale banken blijven ingrijpen. En daarmee ligt het hete hangijzer als onvoorspelbare factor op tafel. Hier zijn twee scenario’s mogelijk:
  • De euro crisis wordt snel opgelost;
  • De euro crisis houdt aan door gerommel in enkel zuidelijke landen.

De hoop is dat de crisis eindelijk volledig uit het vizier is, maar de verwachting is dat de Europese leiders meer tijd nodig zullen hebben. De hoop is ook dat de ruzie met Rusland miet verder zijn sporen zal nalaten.

Euro crisis is een vertrouwenscrisis

De euro-crisis is vooral een vertrouwenscrisis dat wordt versterkt door allerlei speculaties. Er zijn allerlei partijen die grof geld verdienen zodra een land failliet gaat of de euro fors in waarde daalt. De landen die onder het vergrootglas liggen zijn niet de grootste landen in Europa en door economische problemen in Griekenland verdwijnt niet zomaar de economische kracht en infrastructuur in een aantal sterke landen. Dat betekent dat als de euro crisis wordt aangepakt en men tot een goed Europees akkoord weet te komen, de beurzen in 2017 weer een enorme spurt kunnen maken. Vooral de aandelen van bedrijven en banken kunnen dan stijgen. Dat zullen vaak de cyclische bedrijven zijn die weer de wind meekrijgen, maar ook de grondstoffen zullen dan door een aantrekkende economische vraag weer stijgen. Denk ook aan een toenemend vertrouwen in de huizenmarkt en het vastgoed. Maar als de euro crisis niet snel wordt aangepakt, wordt het nog enige tijd doormodderen met tussentijd grote dalingen op de beurs.

Gespreid en alert beleggen in 2017 is altijd verstandig

Omdat niemand weet hoe snel de euro crisis zal worden opgelost of beheersbaar gemaakt, is alertheid geboden. Een aantal tips voor de beleggers op de beurs:
  • Bescherm uw aandelenpakket met turbo's of beleggen in opties;
  • Houd voldoende geld in cash achter de hand op een spaarrekening zodat u de markt kunt opgaan zodra de kansen op een fors rendement zich voordoen;
  • Kies voor het spreiden van uw beleggingen en kies zo voor risicospreiding.
  • Bekijk de mogelijkheden om in de opkomende landen te beleggen.
  • Laat u zich goed adviseren.
  • Schrik niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel.
  • Let op het dividendrendement van bedrijven;
  • Vermijd obligaties van landen als u als belegger risico avers bent. Sommige smullen hiervan, maar de risico’s blijven voorlopig groot.

Succesvol beleggen in 2017, weer een topjaar als prognose.

Of het u lukt om succesvol te beleggen in 2017 weet u pas eind 2017. Voor 2017 worden verwacht:
  • Een aanhoudend lage rente met n de VS waarschijnlijk driemaal in 2017 een rentestijging.
  • Een lage inflatie.
  • Een gematigde groei van de wereldhandel.
  • Een relatief zwakke euro (goed voor de export).
  • Een lage olieprijs.

Conclusie beleggen 2017

Veel van deze factoren zijn goed voor de wereldeconomie, ook al zullen de oliemaatschappijen niet blij zijn met een lage olieprijs. Voor vele andere bedrijven is een lage olieprijs de manier om goedkoper te produceren en voor de consument die autorijdt de manier om meer koopkracht over te houden. Een alge olieprijs zal de inflatieverwachtingen drukken en goed zijn voor de aandelenmarkt en de obligatiemarkt. Immers ook de rente is laag en waar moeten beleggers dan anders met hun geld heen in 2017. Nee er is geen goed alternatief, 2017 wordt voor beleggers een topjaar. Schrik niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel als in 2016.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Beleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in omgekeerd converteerbare obligatiesBeleggen in converteerbare obligaties, beleggen in convertibles in 2017 of 2018? Met de converteerbare obligaties is vee…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zo’n…
Beleggen – spreiding van beleggingen in aandelenBeleggen – spreiding van beleggingen in aandelenBeleggen in aandelen, geld verdienen met aandelen, maar hoe? Een gouden regel voor beleggers in aandelen in 2017 is het…

Reageer op het artikel "Beleggen in 2017 - verwachting en prognose topjaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 08-03-2017
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!