InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Als particulier beleggen in ABN AMRO

Als particulier beleggen in ABN AMRO

Als particulier beleggen in ABN AMRO ABN AMRO ging eind 2015 naar de beurs, voor een deel althans. Ook u als particulier kunt in ABN AMRO beleggen. Het aandeel ABN AMRO zal waarschijnlijk geen volksaandeel worden maar wel een aandeel dat een mooi dividend en een hoog dividendrendement kan gaan geven. De balans van de bank ziet er veel beter uit. Het eerste deel aan aandelen (certificaten) werd op 20 november 2015 naar de beurs gebracht, een volgend deel volgt waarschijnlijk in 2017. Gaat u als belegger ook van deze beursgang profiteren?

Overname ABN AMRO door bankentrio

ABN AMRO heeft in de loop der jaren veel bankenfusies meegemaakt en kon zo worden tot een grote invloedrijke bank die de wereld wilde veroveren. In 2007 stond deze bank nog als een machtig conglomeraat genoteerd in de beursindex AEX. In dat jaar werd ABN AMRO zelf een prooi van andere banken en vooral het consortium met het Belgische Fortis, de Schotse Royal Bank of Scotland en de Spaanse Banco Santander. Op 10 oktober 2007 was de overname van ABN AMRO door dit bakentrio een feit. Een grote bank was zo verworden van jager tot prooi, en erger nog een prooi die door deze drie banken zou worden opgedeeld en opgegeten.

Staatsbank ABN AMRO

Maar de banken verslikten zich in deze prooi toen in 2008 de kredietcrisis zich in alle hevigheid aandiende. Vooral Fortis die de onderdelen Private Banking, Asset Management en de Business Unit Nederland had overgenomen, raakte in september 2008 in zwaar weer. Het faillissement van Fortis zou voor vele particulieren in Nederland, maar ook voor het financieel bestel in ons land, gevolgen hebben. Om deze kwalijke gevolgen zo veel mogelijk te beperken, besloot de Nederlandse Staat delen van Fortis op te kopen en op 24 december 2008 werd dit deel van het oude ABN AMRO een staatsbank.

Opschonen bankbalans

Het was niet meer het oude grote ABN AMRO dat een staatsbank werd, maar een deel van de prooi dat overbleef en een deel dat bij een teloorgang een te groot financieel risico voor Nederland zou vormen. Het was bovendien een bank dat onder een nieuw bewind fors moest worden opgeschoond. Er werd veel geld in geïnvesteerd om de schade te beperken, maar ook geïnvesteerd in het omvormen van de bank naar een bank dat weer beurswaardig kon zijn. Zo kon er immers voor worden gezorgd dat een deel van de investering als gevolg van de nationalisering weer in de Staatskas zou terugkeren, maar ook dat de bank een weer marktpartij zou worden zonder al te veel politieke invloed. Het hebben van een bank is immers niet een overheidstaak. We hebben het bovendien over een sterk afgeslankte bank. Eind 2006 werkten nog 107.000 mensen voor ABN in meer dan 50 landen, eind 2014 zijn dit er nog maar 22.000, verspreid over 21 landen.

Aandelenemissie ABN AMRO

Niemand weet precies wat ABN AMRO precies waard is, maar de schattingen lopen in 2015 uiteen van 15 tot 20 miljard euro. Dat bedrag is sterk afhankelijk van het moment dat de bank naar de beurs wordt gebracht, de omvang van het aandelenpakket en natuurlijk de interesse van de verschillende beleggers. De bank wordt ook niet in één keer volledig naar de beurs gebracht. Op 20 november 2015 gaat het om ongeveer 20%. Daarna kunnen nog delen worden verkocht, maar de verwachting is dat de Staat een grote vinger in de pap wil houden en zeker wil voorkomen dat ABN AMRO weer een hele avontuurlijke bank gaat worden die te veel risico gaat nemen. ABN AMRO zou vooral een saaie bank moeten blijven, die winst maakt, zakelijk opereert en vooral betrouwbaar is. Dat moet leiden tot een aandeel met een stabiele koers en een aantrekkelijk dividend.

Als particuliere belegger certificaten ABN AMRO kopen

Ook als particulier kunt u natuurlijk certificaten ABN AMRO kopen. ABN AMRO zal nog niet in de AEX vertegenwoordigd zijn, maar worden verhandeld op de lokale beurs. Of deze certificaten voor u aantrekkelijk zijn, hangt af van uw beleggersprofiel en uw doel. Een aandeel in de nieuwe bank zal geen spannend aandeel worden zoals een nieuw techbedrijf dat kan zijn, maar de bank maakt winst en verwacht wordt dat jaarlijks een fors dividend kan worden uitgekeerd. Wie in 2015 spaart op een spaarrekening van ABN AMRO zal minder dan 1% aan spaarrente krijgen. Het dividend zal hoger zijn, want ABN AMRO zal tot 2017 40% van de winst uitkeren aan zijn aandeelhouders. Door de beschermingswal van de Staat zal het aandeel ABN AMRO waarschijnlijk niet een echt volksaandeel worden maar wel eentje die meer rendement biedt dan een gewone spaarrekening doet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Als particulier beleggen in ABN AMRO"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2017
Schrijf mee!