InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De kracht van obligaties

De kracht van obligaties

Een obligatie is een lening, uitgegeven door een onderneming of door de staat met een bepaalde looptijd. Veel mensen verwarren obligaties met gewone aandelen, omdat beiden op de effectenbeurs verhandeld kunnen worden. In de realiteit verschillen obligaties en aandelen in grote mate. Dit verschil zit hem in het feit dat een obligatiehouder geen mede-eigenaar is van een organisatie, en een aandeelhouder is wel mede-eigenaar van de organisatie.

Informatie

Obligaties kennen een bepaalde looptijd, en aan het einde van deze looptijd moet de partij die obligaties uitgeeft het oorspronkelijke bedrag (de nominale waarde) weer terug betalen. Bij aandelen is er geen sprake van terugbetaling en koopt men als het ware een stukje van een bepaald bedrijf. Bij het verstrekken van een obligatie wordt er bepaald hoe hoog de vergoeding is die de obligatiehouder zal ontvangen (de zogenaamde couponrente).

Beoordeling

Wanneer er obligaties uitgegeven worden door een bedrijf, zal dit bedrijf in veel gevallen beoordeeld worden door een zogenaamd ratingbureau. Een ratingbureau is gespecialiseerd in het beoordelen van bedrijven op het gebied van financiële gezondheid, en geeft elk bedrijf een bepaalde rating. Deze rating geeft een indicatie van hoe groot de kans is dat je als obligatiehouder je geld terugkrijgt, aan het eind van looptijd. Hierbij geldt meestal dat hoe hoger het risico is van een obligatie, hoe hoger de vergoeding (couponrente) is voor de obligatiehouder.

Effectenbeurs

Obligaties kunnen verhandeld worden op een effectenbeurs. De beurskoers van een obligatie wordt uitgedrukt in een percentage van de nominale waarde van een obligatie. De nominale waarde is 100%, en als je op de beurs bijvoorbeeld 10% meer moet betalen voor een obligatie dan dat er oorspronkelijk voor betaald is, dan is de beurskoers 110%.

De kracht van obligaties

De kracht van een obligatie zit hem in het feit dat je in principe altijd de nominale waarde van een obligatie terug zult krijgen. Enkel wanneer het bedrijf failliet gaat, zal dit niet zo zijn. Door deze garantie op terugbetaling is er in veel gevallen sprake van een laag risico. De couponrente van een obligatie is in de meeste gevallen niet heel erg hoog, maar deze ligt over het algemeen wel boven de spaarrente. Mensen kunnen vaak met een laag risico een rendement behalen dat boven de spaarrente ligt.
© 2009 - 2017 Enformatie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De kracht van obligaties"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 02-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!